Zakończone w ubiegłym roku inwestycje w całej Polsce znacząco poprawiły warunki korzystania z kolei – mówi rzecznik prasowy PKP PLK, Mirosław Siemieniec. Jak twierdzi, nie ma zagrożenia dla terminowej realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Zarządca infrastruktury przygotowuje też już dokumentację przetargową dla kolejnych inwestycji, zaplanowanych na przyszłą unijną perspektywę budżetową.
Rzecznik podkreśla wielkość wyzwania, jakim było prowadzenie intensywnego programu inwestycyjnego przy jednoczesnym utrzymaniu bieżącego rozkładu jazdy, oraz znaczenie zakończonych już inwestycji. – Mieszkańcy Dolnego Śląska po kilkunastu latach jadą pociągami w Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym. To lepsza komunikacja z Głogowa, przez Legnicę i Lubin do Wrocławia w ok. 1 godz. 30 min. Linia obsługuje połączenia międzyregionalne i międzynarodowe, m.in. do Krakowa, Szczecina, Berlina – podaje przykład. Inne wymienione przez Siemieńca inwestycje to prace umożliwiające przywrócenie połączeń Leszno – Głogów, elektryfikacja ostatnich elementów ciągu Wrocław – Zgorzelec, modernizacja linii Opole – Nysa i ukończenie prac na trasie Poznań – Piła. We wszystkich przypadkach efektem było skrócenie czasu przejazdu i poprawa bezpieczeństwa.
Inną formą przybliżania kolei mieszkańcom było wyznaczanie nowych przystanków. W minionym roku na kolejowej mapie Polski przybyło ich 18. – Nowe obiekty udostępnione zostały m. in. na Podlasiu (np. Orzechowicze), Dolnym Śląsku (m. in. Lubin Stadion), Lubelszczyźnie (Lublin Zachodni), Opolszczyźnie (Nysa Wschodnia) i w Olsztynie (Olsztyn Śródmieście). Dzięki nim łatwiej podróżować, a mieszkańcy zyskują lepszy dojazd do pracy i szkoły – mówi rzecznik PLK. Wszystkie obiekty wyposażono w perony dostosowane do nowych standardów, zapewniające komfortową obsługę wszystkich podróżnych niezależnie od ograniczeń ich mobilności (także dzięki montażowi pochylni i wind oraz tablic informacyjnych z napisami w alfabecie Braille'a). Modernizacja istniejących stacji i przystanków miała i ma natomiast miejsce na takich trasach, jak Lublin – Warszawa, Poznań – Wrocław, Kraków – Katowice czy Poznań – Szczecin.
Łączna wartość zrealizowanych w 2019 r. inwestycji ma sięgnąć 10 mld zł. Dla porównania, w 2018 r. rozliczone i przyjęte inwestycje przekroczyły wartość 8 mld zł (
choć pierwotnie informowano o 10 mld złotych). – Wykorzystane środki oznaczają konkretne korzyści: lepsze podróże w aglomeracjach i między regionami, wygodny dla wszystkich podróżnych dostęp do pociągów oraz warunki do coraz większych przewozów towarów po torach – zaznacza Siemieniec. Zarządca infrastruktury zmodernizował w minionym roku łącznie ok. 1400 km torów, wymienił blisko 1300 rozjazdów i poprawił bezpieczeństwo na 700 przejazdach kolejowo-drogowych. – Dla podróżnych oddanych zostało ponad 300 komfortowych peronów – dodaje Siemieniec.
Czy jednak tempo realizacji Krajowego Programu Kolejowego
jest zadowalające? Czy wykorzystanie wszystkich przeznaczonych dla polskiej kolei środków unijnych jest realne? – PKP PLK zrealizują Krajowy Program Kolejowy, który obecnie ma wartość blisko 76 mld zł. Obecnie zakończone zostały inwestycje za około 11 mld zł, w realizacji są projekty za około 46 mld zł, a w procedurach przetargowych – za 11 mld zł, co stanowi 90% KPK. Te rekordowe liczby pokazują, jak ambitny i realny jest to program – przekonuje rzecznik. Tempo prac uznaje za dobre. Podkreśla też otwartość zarządcy infrastruktury na potrzeby rynku i stosowanie nowych ułatwień dla wykonawców. – Największy w historii program inwestycyjny na polskiej kolei zostanie zrealizowany – powtarza.
Niezależnie od tego trwają przygotowania do kolejnego unijnego okresu programowania. – Wraz z nową perspektywą finansową Unii Europejskiej rozpoczną się kolejne inwestycje. PKP PLK przystąpią do niej przygotowane. Spółka opracowuje studia wykonalności i dokumentacje projektowe. W 2021 r., a więc pierwszym roku nowej perspektywy finansowej, PLK będą dysponować dokumentacją techniczną dla trzydziestu kilku projektów inwestycyjnych o wartości realizacyjnej ok. 40 mld zł i tym samym będą gotowe do ogłoszenia przetargów – deklaruje.