Modernizacja lokomotywy manewrowej i podbijarek, remonty wagonów i specjalistycznych maszyn – to plany PKP PLK związane ze zwiększaniem potencjału Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury. Pracownicy PNI wykonują znaczną część prac utrzymaniowych na sieci zarządcy infrastruktury. W planach jest zwiększenie zatrudnienia.
Od lipca 2018 r.
Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury jest własnością PKP PLK SA. Wkrótce po przejęciu stało się jednostką organizacyjną zarządcy infrastruktury (proces pełnej integracji w ramach struktury organizacyjnej zakończył się w pierwszej połowie ubiegłego roku). Rola PNI polega na zapewnianiu wsparcia w realizacji bieżących zadań utrzymaniowych. – Przedsiębiorstwo wykonuje typowe prace utrzymaniowe: regulację torów i rozjazdów, oczyszczanie podsypki, łączenie szyn w torze metodą spawania termitowego i zgrzewania – informuje rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. – Ponad 20% regulacji torów wykonanych przez PLK w roku 2019 zostało zrealizowane przez PNI – podaje przykład.
W tym samym okresie pracownicy przedsiębiorstwa wykonali też na sieci PKP PLK ponad 65% wszystkich prac torowych z wykorzystaniem zespołu maszyn (podbijarka torów typu CSM, dynamiczny stabilizator toru typu DGS, zgarniarka tłucznia typu USP). Dzięki zastosowaniu takiego zestawu przywrócenie prędkości rozkładowej jest możliwe bezpośrednio po zakończeniu prac. PNI wykonało również ok. 30% regulacji rozjazdów podbijarkami rozjazdowymi, 15% robót związanych z oczyszczaniem podsypki oraz blisko 70% połączeń szyn zgrzewanych zgrzewarką torową. – Prace zostały wykonane między innymi na liniach: nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol, nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice, nr 6 Zielonka – Kuźnica Białostocka i nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie – wylicza rzecznik.
Nowy właściciel kontynuuje
wzmacnianie potencjału maszynowego PNI. Trwają zakupy nowych maszyn i pojazdów oraz remonty już posiadanych. – W ubiegłym roku zakupiono dla PNI 2 wózki do pomiarów torów, 33 narzędzia, m. in. wiertarki do szyn, zakrętarki spalinowe czy szlifierki do szyn, a także 10 urządzeń do pomiarów torów. Wyremontowano także 4 maszyny torowe i 48 wagonów do przewozu materiałów – informuje Siemieniec. W tym roku przewiduje się modernizację trzech podbijarek uniwersalnych UNIMAT. Mają one zostać wyposażone w nowoczesny podzespół agregatu podbijającego. W planach jest też zakup dwóch elektrycznych wózków widłowych i dwóch przyrządów do pomiaru zestawów kołowych oraz modernizacja jednej lokomotywy SM42. PKP PLK zamierzają wyremontować kolejnych 14 maszyn torowych i 76 wagonów do przewozu materiałów. – Aby wzmocnienie potencjału maszynowego przyniosło oczekiwane efekty, wymagane jest zwiększenie zatrudnienia – dodaje rzecznik. Obecnie w PNI pracuje ok. 300 osób.
Nowego zagospodarowania doczeka się także budynek PNI przy ul. Chodakowskiej 63. Jak informuje Siemieniec, zostało tam przeniesione Centrum Diagnostyki. Obok jego nowej siedziby powstanie hala postojowa, na której zaprojektowanie ogłoszono już przetarg.