PKP PLK informuje, że dokonała już rozeznania rynkowego w celu oszacowania projektu modernizacji kolejowej sieci radiołączności. Zarządca podkreśla jednak, że zmian muszą dokonać także przewoźnicy. W zeszłym roku odnotowano rekordową liczbę przypadków nieuprawnionego użycia Radiostop.
W 2023 r. odnotowano rekordowo wysoką liczbę przypadków nieuprawnionego użycia sygnału Radiostop – było ich 775, czyli średnio ponad dwa razy dziennie. Tak wielkich problemów nie było od lat.
O problemach z nieuprawnionym użyciem sygnału Radiostop na kolei wiedziano już od lat, ale dopiero latem poprzedniego roku sprawa odbiła się szerokim echem w całym kraju. Zaczęło się od informacji na Twitterze (obecnie X) o atakach hakerskich na infrastrukturę kolejową oraz puszczaniu na kanałach łączności kolejowej hymnu Rosji. Sytuacja w końcu zrobiła się na tyle napięta, że sama spółka PKP PLK zaczęła informować o następnych przypadkach użycia systemu.
W sierpniu 2023 r.
ówczesny prezes PKP PLK Ireneusz Merchel wydał oświadczenie, w którym napisano, że „obecnie funkcjonuje on w systemie obejmującym analogowe urządzenia. Ze względów technologicznych istnieje obecnie możliwość uruchomienia tego systemu z zewnątrz. Przypadki nieuzasadnionego użycia systemu radio stop zdarzają się stosunkowo często i obecna sytuacja nie jest precedensem”. Prezes PLK podkreślał przy tym, że system ma istotne znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa ruchu kolejowego, a jego wymiana będzie oznaczała także znaczące koszty po stronie przewoźników. Merchel zapowiedział także przypspieszenie procesu wymiany urządzeń analogowych na cyfrowe, aby móc wyeliminować przypadki nieuprawnionego użycia sygnału radio stop.
Postanowiliśmy sprawdzić, co się wydarzyło od tego czasu.
Jak poinformował nas wcześniej Urząd Transportu Kolejowego zarządca infrastruktury ma czas na przedstawienie planu naprawczy oraz harmonogramu jego wdrożenia do początku marca. PKP PLK zapewnia zaś, że intensyfikuje proces wymiany analogowych urządzeń radiołączności na cyfrowe. – Wymiana urządzeń na cyfrowe lepiej zabezpieczy nadawanie sygnału „alarm”. Wymienione muszą zostać nie tylko urządzenia, które są na stanie zarządcy infrastruktury, ale przede wszystkim te, które mają przewoźnicy. Wprowadzenie nowej struktury sygnału „alarm" wyłącznie po stronie zarządcy infrastruktury nie wyeliminuje nieautoryzowanego jego użycia – zaznacza na wstępie PKP PLK.
– Do tej pory PLK SA dokonały rozeznania rynkowego w celu oszacowania zamówienia dla zadania pn. „Modernizacja kolejowej sieci radiołączności VHF 150 MHz zarządzanej przez PLK S.A. – Etap I”. Z końcem stycznia w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. przyjęto uchwałę w sprawie zaciągnięcia zobowiązania pieniężnego na zakup 500 sztuk zestawów radiotelefonów stacjonarnych. W chwili obecnej przygotowywane są dokumenty w celu wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia tego zadania – informuje zarządca.