Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Co dalej z nadużywaniem Radiostop?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Co dalej z nadużywaniem Radiostop?
fot. Jerzy Gnatowski/PKP PLK
PKP PLK informuje, że dokonała już rozeznania rynkowego w celu oszacowania projektu modernizacji kolejowej sieci radiołączności. Zarządca podkreśla jednak, że zmian muszą dokonać także przewoźnicy. W zeszłym roku odnotowano rekordową liczbę przypadków nieuprawnionego użycia Radiostop.

W 2023 r. odnotowano rekordowo wysoką liczbę przypadków nieuprawnionego użycia sygnału Radiostop – było ich 775, czyli średnio ponad dwa razy dziennie. Tak wielkich problemów nie było od lat. O problemach z nieuprawnionym użyciem sygnału Radiostop na kolei wiedziano już od lat, ale dopiero latem poprzedniego roku sprawa odbiła się szerokim echem w całym kraju. Zaczęło się od informacji na Twitterze (obecnie X) o atakach hakerskich na infrastrukturę kolejową oraz puszczaniu na kanałach łączności kolejowej hymnu Rosji. Sytuacja w końcu zrobiła się na tyle napięta, że sama spółka PKP PLK zaczęła informować o następnych przypadkach użycia systemu.

W sierpniu 2023 r. ówczesny prezes PKP PLK Ireneusz Merchel wydał oświadczenie, w którym napisano, że „obecnie funkcjonuje on w systemie obejmującym analogowe urządzenia. Ze względów technologicznych istnieje obecnie możliwość uruchomienia tego systemu z zewnątrz. Przypadki nieuzasadnionego użycia systemu radio stop zdarzają się stosunkowo często i obecna sytuacja nie jest precedensem”. Prezes PLK podkreślał przy tym, że system ma istotne znaczenie dla zachowania bezpieczeństwa ruchu kolejowego, a jego wymiana będzie oznaczała także znaczące koszty po stronie przewoźników. Merchel zapowiedział także przypspieszenie procesu wymiany urządzeń analogowych na cyfrowe, aby móc wyeliminować przypadki nieuprawnionego użycia sygnału radio stop.

Postanowiliśmy sprawdzić, co się wydarzyło od tego czasu. Jak poinformował nas wcześniej Urząd Transportu Kolejowego zarządca infrastruktury ma czas na przedstawienie planu naprawczy oraz harmonogramu jego wdrożenia do początku marca. PKP PLK zapewnia zaś, że intensyfikuje proces wymiany analogowych urządzeń radiołączności na cyfrowe. – Wymiana urządzeń na cyfrowe lepiej zabezpieczy nadawanie sygnału „alarm”. Wymienione muszą zostać nie tylko urządzenia, które są na stanie zarządcy infrastruktury, ale przede wszystkim te, które mają przewoźnicy. Wprowadzenie nowej struktury sygnału „alarm" wyłącznie po stronie zarządcy infrastruktury nie wyeliminuje nieautoryzowanego jego użycia – zaznacza na wstępie PKP PLK.

– Do tej pory PLK SA dokonały rozeznania rynkowego w celu oszacowania zamówienia dla zadania pn. „Modernizacja kolejowej sieci radiołączności VHF 150 MHz zarządzanej przez PLK S.A. – Etap I”. Z końcem stycznia w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A. przyjęto uchwałę w sprawie zaciągnięcia zobowiązania pieniężnego na zakup 500 sztuk zestawów radiotelefonów stacjonarnych. W chwili obecnej przygotowywane są dokumenty w celu wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia tego zadania – informuje zarządca.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzki tunel średnicowy: Ponad 400 ton nad czynną linią [ZDJĘCIA]

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Ponad 400 ton nad czynną linią [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 24 lutego 2024

PKP PLK wyremontowały 50 przejazdów kolejowych na Warmii i Mazurach

Infrastruktura

PKP PLK wyremontowały 50 przejazdów kolejowych na Warmii i Mazurach

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 25 lutego 2024

Nieuprawnione użycie Radiostop. Tak źle jeszcze nie było

Pasażer

Media: Policjant zatrzymywał pociągi radio-stopem

Prawo i polityka

Lubuskie: Ktoś zatrzymuje pociągi radiostopem. Dla zabawy?

Warte uwagi

Zobacz również:

Łódzki tunel średnicowy: Ponad 400 ton nad czynną linią [ZDJĘCIA]

Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Ponad 400 ton nad czynną linią [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 24 lutego 2024

PKP PLK wyremontowały 50 przejazdów kolejowych na Warmii i Mazurach

Infrastruktura

PKP PLK wyremontowały 50 przejazdów kolejowych na Warmii i Mazurach

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 25 lutego 2024

Nieuprawnione użycie Radiostop. Tak źle jeszcze nie było

Pasażer

Media: Policjant zatrzymywał pociągi radio-stopem

Prawo i polityka

Lubuskie: Ktoś zatrzymuje pociągi radiostopem. Dla zabawy?

Warte uwagi

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5