Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK chcą automatyzować obchody torów. Jest przetarg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
29-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK chcą automatyzować obchody torów. Jest przetarg
fot. ZPS Stargard
Do 30 grudnia można składać oferty w przetargu PKP PLK na system automatyzacji obchodów torowych. Zarządca infrastruktury chce zrezygnować na jego rzecz z większości obchodów wykonywanych obecnie pieszo przez pracowników – zapewnia jednak, że jego wdrożenie nie będzie wiązało się ze zwolnieniami. Całość ma być gotowa w ciągu 8 lat od podpisania umowy.

Przy pomocy lekkich platform ze sprzętem diagnostycznym, przystosowanych do ciągnięcia przez drezyny, będzie można prowadzić nadzór nad ogólnym stanem nawierzchni kolejowej, podtorza, rozjazdów, obiektów inżynieryjnych i przejazdów oraz rozpoznawać uszkodzenia. Drugim składnikiem systemu będzie stanowisko stacjonarne – komputer główny pełniący funkcję magazynu danych i jednostki, na której zostanie zainstalowane oprogramowanie do analizy i przetwarzania danych zebranych przez wspomniane platformy – oraz sprzężone z nim sieciowo stanowiska lokalne, umożliwiające ich wizualizację, przetwarzanie i ocenę. Szczegółowe rozwiązania informatyczne musi zaprojektować i dostarczyć wykonawca.

Całość ma zostać zrealizowana etapami w ciągu 8 lat. W fazie pierwszej wykonawca ma opracować i przedstawić do zatwierdzenia PKP PLK koncepcją całego systemu, w drugiej – wyprodukować pierwszy kompletny pojazd diagnostyczny. Pełne wdrożenie nastąpi dopiero w ostatniej fazie szóstej.

Zamawiający nie ujawnia kosztorysu inwestorskiego – kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia zostanie ujawniona dopiero w dniu otwarcia ofert. Przy ocenie ofert 60% punktów będzie przyznawanych za cenę. Znaczenie będą jednak miały też takie czynniki, jak termin realizacji pierwszej umowy wykonawczej (10%), zaoferowanie dodatkowego modułu diagnostycznego do wideoinspekcji wskaźników (10%) i długość okresu gwarancji (20%).

Obszerny artykuł o przygotowaniach zarządcy infrastruktury do przetargu na AOT zamieściliśmy na początku lutego. Rzecznik PKP PLK wyjaśniał wówczas, że wprowadzenie AOT ma na celu uzupełnienie, usprawnienie i unowocześnienie obecnego systemu diagnostyki, a nie jego zastąpienie. Cel planowanej inwestycji to cyfryzacja i ujednolicenie formatu zbieranych danych, poprawa dokładności pomiarów i przyspieszenie analizy wykrytych usterek, a tym samym – ich napraw. System ma znaleźć zastosowanie szczególnie na planowanych liniach dużych prędkości, na których wykonywanie fizycznych obchodów byłoby niebezpieczne dla pracowników.

Obecna procedura obchodu torów na sieci PKP PLK, opisana w Instrukcji o dozorowaniu linii kolejowych Id-7, opiera się na pracy dróżników obchodowych i toromistrzów, wykonujących obchody piesze (dobowy obchód jednego pracownika może wynosić do 16 km). Po wdrożeniu systemu AOT większość pieszych obchodów przestanie być potrzebna – PKP PLK nie planują jednak zwolnień pracowników. Niektórzy toromistrzowie będą mogli zostać oddelegowani do innych czynności utrzymaniowych (np. drobnych napraw), inni (po ok. 154) zostaną przekwalifikowani na operatorów systemu AOT i analityków, analizujących dane zebrane przez AOT. Pozostali będą nadal wykonywali piesze obchody na tych liniach, na których z różnych powodów zastosowanie AOT okaże się niemożliwe.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio nie kupi żadnego pociągu z KPO!

Tabor i technika

Polregio nie kupi żadnego pociągu z KPO!

Łukasz Malinowski 22 listopada 2024

Nowe podejście do napraw peronów? Na razie w Wielkopolsce

Infrastruktura

Nowe podejście do napraw peronów? Na razie w Wielkopolsce

Roman Czubiński 02 października 2024

Zobacz również:

Będą nowe perony na przystanku Warszawa Ursus Północny

Infrastruktura

Będą nowe perony na przystanku Warszawa Ursus Północny

PKP Polskie Linie Kolejowe 29 listopada 2024

Stacja Maksymilianowo będzie modernizowana w ramach odrębnego zadania

Infrastruktura

Oleśnica – Kępno: Trwa rozbiórka starego torowiska

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Polregio nie kupi żadnego pociągu z KPO!

Tabor i technika

Polregio nie kupi żadnego pociągu z KPO!

Łukasz Malinowski 22 listopada 2024

Nowe podejście do napraw peronów? Na razie w Wielkopolsce

Infrastruktura

Nowe podejście do napraw peronów? Na razie w Wielkopolsce

Roman Czubiński 02 października 2024

Zobacz również:

Będą nowe perony na przystanku Warszawa Ursus Północny

Infrastruktura

Będą nowe perony na przystanku Warszawa Ursus Północny

PKP Polskie Linie Kolejowe 29 listopada 2024

Stacja Maksymilianowo będzie modernizowana w ramach odrębnego zadania

Infrastruktura

Oleśnica – Kępno: Trwa rozbiórka starego torowiska

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5