Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK chcą automatyzować obchody torów. Jest przetarg

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
29-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
27-11-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK chcą automatyzować obchody torów. Jest przetarg
fot. ZPS Stargard
Do 30 grudnia można składać oferty w przetargu PKP PLK na system automatyzacji obchodów torowych. Zarządca infrastruktury chce zrezygnować na jego rzecz z większości obchodów wykonywanych obecnie pieszo przez pracowników – zapewnia jednak, że jego wdrożenie nie będzie wiązało się ze zwolnieniami. Całość ma być gotowa w ciągu 8 lat od podpisania umowy.

Przy pomocy lekkich platform ze sprzętem diagnostycznym, przystosowanych do ciągnięcia przez drezyny, będzie można prowadzić nadzór nad ogólnym stanem nawierzchni kolejowej, podtorza, rozjazdów, obiektów inżynieryjnych i przejazdów oraz rozpoznawać uszkodzenia. Drugim składnikiem systemu będzie stanowisko stacjonarne – komputer główny pełniący funkcję magazynu danych i jednostki, na której zostanie zainstalowane oprogramowanie do analizy i przetwarzania danych zebranych przez wspomniane platformy – oraz sprzężone z nim sieciowo stanowiska lokalne, umożliwiające ich wizualizację, przetwarzanie i ocenę. Szczegółowe rozwiązania informatyczne musi zaprojektować i dostarczyć wykonawca.

Całość ma zostać zrealizowana etapami w ciągu 8 lat. W fazie pierwszej wykonawca ma opracować i przedstawić do zatwierdzenia PKP PLK koncepcją całego systemu, w drugiej – wyprodukować pierwszy kompletny pojazd diagnostyczny. Pełne wdrożenie nastąpi dopiero w ostatniej fazie szóstej.

Zamawiający nie ujawnia kosztorysu inwestorskiego – kwota przeznaczona na sfinansowanie zamówienia zostanie ujawniona dopiero w dniu otwarcia ofert. Przy ocenie ofert 60% punktów będzie przyznawanych za cenę. Znaczenie będą jednak miały też takie czynniki, jak termin realizacji pierwszej umowy wykonawczej (10%), zaoferowanie dodatkowego modułu diagnostycznego do wideoinspekcji wskaźników (10%) i długość okresu gwarancji (20%).

Obszerny artykuł o przygotowaniach zarządcy infrastruktury do przetargu na AOT zamieściliśmy na początku lutego. Rzecznik PKP PLK wyjaśniał wówczas, że wprowadzenie AOT ma na celu uzupełnienie, usprawnienie i unowocześnienie obecnego systemu diagnostyki, a nie jego zastąpienie. Cel planowanej inwestycji to cyfryzacja i ujednolicenie formatu zbieranych danych, poprawa dokładności pomiarów i przyspieszenie analizy wykrytych usterek, a tym samym – ich napraw. System ma znaleźć zastosowanie szczególnie na planowanych liniach dużych prędkości, na których wykonywanie fizycznych obchodów byłoby niebezpieczne dla pracowników.

Obecna procedura obchodu torów na sieci PKP PLK, opisana w Instrukcji o dozorowaniu linii kolejowych Id-7, opiera się na pracy dróżników obchodowych i toromistrzów, wykonujących obchody piesze (dobowy obchód jednego pracownika może wynosić do 16 km). Po wdrożeniu systemu AOT większość pieszych obchodów przestanie być potrzebna – PKP PLK nie planują jednak zwolnień pracowników. Niektórzy toromistrzowie będą mogli zostać oddelegowani do innych czynności utrzymaniowych (np. drobnych napraw), inni (po ok. 154) zostaną przekwalifikowani na operatorów systemu AOT i analityków, analizujących dane zebrane przez AOT. Pozostali będą nadal wykonywali piesze obchody na tych liniach, na których z różnych powodów zastosowanie AOT okaże się niemożliwe.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio nie kupi żadnego pociągu z KPO!

Tabor i technika

Polregio nie kupi żadnego pociągu z KPO!

Łukasz Malinowski 22 listopada 2024

Nowe podejście do napraw peronów? Na razie w Wielkopolsce

Infrastruktura

Nowe podejście do napraw peronów? Na razie w Wielkopolsce

Roman Czubiński 02 października 2024

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Polregio nie kupi żadnego pociągu z KPO!

Tabor i technika

Polregio nie kupi żadnego pociągu z KPO!

Łukasz Malinowski 22 listopada 2024

Nowe podejście do napraw peronów? Na razie w Wielkopolsce

Infrastruktura

Nowe podejście do napraw peronów? Na razie w Wielkopolsce

Roman Czubiński 02 października 2024

Zobacz również:

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Pasażer

Dolnośląskie: Autobusy KD do Sycowa jednak pozostaną

Kasper Fiszer 31 grudnia 2024

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Infrastruktura

Linie kolejowe (nie tylko) do elektrowni jądrowej

Mikołaj Kobryński 30 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5