19 grudnia zostaną otwarte oferty w przetargu na dokumentację przedprojektową dla studium wykonalności modernizacji kilku linii w szczecińskim węźle kolejowym. Poprawa parametrów ciągu łączącego stację Szczecin Główny przez Szczecin Gumieńce z granicą polsko-niemiecką ma poprawić przepustowość linii oraz prędkość pociągów. Szczególnie ważna, wobec położenia linii, wydaje się konieczność dostosowania ich do wymagań międzynarodowych.
Oprócz samych linii 408 i 409 (o przetargu „projektuj i buduj” na ich modernizację
pisaliśmy blisko trzy lata temu) opracowanie ma dotyczyć także linii 432 (Szczecin Wstowo – Szczecin Turzyn), 433 (Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce) i 851 (Szczecin Wstowo – Szczecin Gumieńce) oraz fragmentu linii 429 (odcinek Stobno Szczecińskie – Dołuje). Zakres zamówienia obejmuje linie różnych kategorii, wykorzystywane w ruchu mieszanym bądź tylko towarowym, zelektryfikowane i niezelektryfikowane.
Tory do granicy w nie najlepszym staniePrzedstawiona przez zamawiającego lista mankamentów infrastruktury w obecnym kształcie jest długa. Oprócz złego stanu torów, niezadowalającej prędkości od dworca głównego w Szczecinie do granicy oraz zbyt małej przepustowości PKP PLK zwraca uwagę na niedostosowane do potrzeb przewozowych rozmieszczenie stacji i przystanków oraz nieodpowiadające tym potrzebom (zwłaszcza wymaganiom sieci TEN-T z powodu zbyt krótkich torów głównych dodatkowych) układy torowe. Podobne uwagi dotyczą infrastruktury do obsługi przewozów towarowych. Stworzenie atrakcyjnej oferty utrudnia także brak elektryfikacji odcinka między Gumieńcami a granicą i niemiecką stacją Tantow. Na domiar złego perony oraz przejścia podziemne utrudniają korzystanie z nich przez osoby niepełnosprawne.
Celem realizacji projektu jest przede wszystkim skrócenie czasu jazdy pociągów Szczecin Główny – Szczecin Gumieńce – granica. W najbardziej ambitnym z rozważanych wariantów przepustowość linii po przebudowie ma umożliwić nie tylko wzmożony ruch towarowy, ale także kursowanie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Dostępność i bezpieczeństwo transportu kolejowego powinna poprawić się dzięki powstaniu dynamicznej informacji pasażerskiej, podniesieniu kategorii przejazdów, a także rozbudowie infrastruktury towarowej. Ważnym motywem jest też chęć zapewnienia interoperacyjności kolei oraz umożliwienie dostępu do infrastruktury kolejowej operatorom zagranicznym bez dyskryminacji. Między Szczecinem Głównym a granicą prędkość pociągów ma zostać podniesiona do 120 km/h, a dla pasażerskich – częściowo 160 km/h. Nowe układy torowo-peronowe powinny uprościć obsługę pasażerów, tak by łatwiejsze było organizowanie skomunikowań, a odjazdy w danym kierunku odbywały się zawsze z tego samego peronu.
Zakres pracPrzewidziano elektryfikację linii 409 i dodanie drugiego toru na odcinku jednotorowym. Ważnym elementem modernizacji węzła będzie odbudowa linii nr 429 na odcinku Dołuje – Dobra i przystosowanie odcinka Stobno Szczecińskie – Dobra do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Część wariantów inwestycyjnych obejmuje też zabudowę systemu ERTMS oraz urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru.
PKP PLK chcą zamówić dokumentację przedprojektową w wersji rozszerzonej w stosunku do przetargu z 2017 r. Inwestycja będzie finansowana wyłącznie ze środków krajowych. „Szczegółowy zakres projektu zostanie doprecyzowany w Etapie III w wyniku Analizy stanu istniejącego – przed szczegółowymi analizami” – zastrzeżono w opisie przedmiotu zamówienia.
Jak przekonuje zarządza infrastruktury, projektowane inwestycje będą miały istotne znaczenie dla rozwoju gospodarczego, a także dla spójności terytorialnej Polski. „Projekt wpisuje się w obecnie obserwowany proces inwestycyjny polegający na (…) efektywnej integracji poszczególnych gałęzi transportu w oparciu o zdefiniowane węzły przesiadkowe i integracyjne. Prace na linii przyczynią się do pogłębienia i przyspieszenia procesu integracji przestrzennej i gospodarczej miejscowości znajdujących się w obszarach linii kolejowych nr 408 i 409” – czytamy w uzasadnieniu, choć z innej części dokumentu wynika, że budowę węzłów przesiadkowych przewiduje się tylko w niektórych wariantach. Transport kolejowy między Niemcami a Szczecinem ma stać się bardziej konkurencyjny w stosunku do samochodowego i przejąć z dróg część pasażerów oraz ładunków.