Ocena stanu technicznego infrastruktury kolejowej, planowanie jej utrzymania i remontów oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu pociągów. To podstawowe zadania Centrum Diagnostyki Polskich Linii Kolejowych. 150 ekspertów bada tysiące km szyn, setki rozjazdów i urządzeń kontrolujących wagony. Jedno z ich najnowszych urządzeń to pojazd wyposażony w bezdotykowy, laserowy system pomiarowy. Miejsca badań wyznacza zamontowany system nawigacji GPS.
Pracownicy Centrum Diagnostyki za pomocą specjalistycznej aparatury codziennie monitorują stan techniczny torów, kontrolując między innymi, czy w szynach nie powstały wady, czy nie doszło do odkształceń, diagnozują też stan rozjazdów, miejsca połączeń szyn i skrajnie budowli kolejowych.
- Działanie Centrum Diagnostyki PKP PLK to stałe czuwanie nad bezpieczeństwem transportu kolejowego. Kontrolujemy i analizujemy stan techniczny infrastruktury m.in. dzięki diagnostyce elementów toru, badaniom szyn i elementów rozjazdów. Sprawdzamy urządzenia automatyki. Wykorzystujemy w tym celu najnowocześniejszy sprzęt i systemy pomiarowe. Stale podnosimy poziom diagnostyki w PKP PLK. W listopadzie spółka podpisała umowę z na budowę i dostawę nowoczesnego pojazdu pomiarowego z urządzeniami laserowymi do pomiaru geometrii toru i sieci trakcyjnej– mówi Jerzy Materna, dyrektor. Centrum Diagnostyki PKP PLK. Kończymy również modernizację pojazdu specjalnego do pomiaru skrajni. Z technologii zdjęć fotogrametrycznych przechodzimy na skaning laserowy z ciągłą cyfrową rejestracją fotogrametryczną.
Kontrola szyn to bardzo ważny proces, bo nawet drobne odkształcenie może być groźne w skutkach. Wykonywane badania defektoskopowe można porównać do badania ultrasonografem. Sprawdzane szyny bada się ultradźwiękami. Specjalista analizuje i ocenia szynę wg obrazu na ekranie monitora. Wagon pomiarowy wykorzystuje do badań defektoskopowych szyn ultradźwięki, jednocześnie rejestrując ich obraz, a wszystko w trakcie jazdy z prędkością 60 km/h. Geometrię toru możemy badać jadąc z prędkością 120 km/h.
Baza Danych Diagnostycznych, to wyniki wszystkich pomiarów gromadzone i przechowywane na serwerach Centrum Diagnostyki. Dane te są wykorzystywane w codziennej pracy spółki, podczas planowania remontów i modernizacji. Zapewniają wzrost bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej. Trwa proces modernizacji i wymiany sprzętu użytkowanego przez zespoły defektoskopowe. Sprzęt nowej generacji wyposażony jest w ciągłą rejestrację pracy, lokalizuje miejsca pomiaru zarówno w systemie kilometracji linii jak i w systemie nawigacji satelitarnej GPS, jest też wyposażony w nowe techniki obrazowania i kwalifikacji wad i defektów szynowych.
Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych w Warszawie, czuwa nad bezpieczeństwem transportu kolejowego kontrolując i analizując stan techniczny infrastruktury kolejowej w czterech obszarach:
-
pomiary diagnostyczne nawierzchni (geometria torów) i elementów infrastruktury drogi kolejowej (skrajnia budowli), pomiary profilu poprzecznego i podłużnego szyn dla potrzeb kwalifikacji szyn do reprofilacji i odbioru robót regeneracyjnych
-
badania defektoskopowe nawierzchni kolejowej (szukanie i ujawnianie wad i uszkodzeń powierzchniowych i wewnętrznych tej nawierzchni - szyny i elementy rozjazdów, złącza szynowe)
-
diagnostyka funkcjonalna urządzeń automatyki poprzez symulacje stanów awaryjnych taboru
-
spawalnictwo szyn i rozjazdów – nadzór, kontrola i ocena wykonywanych złączy szynowych, oraz badania terenowe i laboratoryjne jakości połączeń
-
odbioru elementów nawierzchni kolejowej o wymaganej jakości, przeznaczonych do zabudowy w infrastrukturę kolejową