Podczas tej samej uroczystości podpisano również umowę na finansowanie inwestycji Grupy Azoty. – Ministerstwo powstało między innymi po to, by zwiększyć poziom inwestycji w Polsce. To, że nasz kraj umie korzystać z funduszy unijnych jest powszechnie wiadome. Jednak Unia Europejska kładzie coraz większy nacisk na finansowanie zwrotne. Dzisiejsze umowy pokazują, że podmioty z Polski są przygotowane do sięgnięcia po takie finansowanie – powiedział minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
PKP LHS otrzymało z EBI kredyt w wysokości 121 mln zł na inwestycję wartą blisko 300 mln zł. Kolejowa spółka zmodernizuje stacje na linii nr 65 – najdłuższej w Polsce linii szerokotorowej, wykorzystywanej do transportu towarowego. Linia jest jednocześnie najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie Środkowej. Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Sławkowem. Linia nr 65 liczy prawie 400 km i umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy. PKP LHS zakończy projekt inwestycyjny w 2020 roku.
rys. PKP LHS
Automatyzacja linii szerokotorowej
Głównym celem projektu jest automatyzacja linii 65, która ma poprawić bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów oraz pracowników, a także pozwolić na zwiększynie przepustowość linii. Jedna piąta kwoty (59 mln zł) zostanie przeznaczona na przebudowę układu torowego na stacji Zamość Bortatycze, rozbudowę stacji Hrubieszów, budowę nowej mijanki Zamość Majdan. Około 184 mln zł wyniesie koszt budowy kabla światłowodowego, instalacji sygnalizacji przejazdowej oraz rozbudowy komputerowego systemu sterowania. Projekt przewiduje również zakup maszyn dedykowanych do prac torowych na linii o rozstawie 1520 mm, wartych około 20 mln złotych.
– Cieszę się, że Europejski Bank Inwestycyjny docenił strategię rozwoju naszej spółki, która do 2025 roku przewiduje realizację planu inwestycyjnego o wartości ponad 800 milionów złotych. Pozwoli nam to zwiększyć przepustowość i skorzystać z rosnącego potencjału Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki inwestycjom podniesiemy bezpieczeństwo pracowników i przyspieszymy transport towarów ze Śląska do granicy z Ukrainą – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes spółki PKP LHS.
– Będzie szybciej i bezpiecznej. To ważne, bo linia ma duże znaczenie gospodarcze, szczególnie dla handlu z Ukrainą. To projekt, który wpisuje się zarówno w wizję rozwoju Polski Wschodniej, reindustrializacji Śląska i obszaru dawnego Centralnego Okręgu Przemysłowego, jak również budowy Nowego Jedwabnego Szlaku – skomentował Jerzy Kwieciński.
– Inwestycja LHS wzmocni potencjał spółki i pozwoli na szersze otwarcie naszego wschodniego okna. Będzie ona finansowana poza Krajowym Programem Kolejowym co jest ważne, bo potrzeby kolejnictwa są bardzo duże – dodał wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Inwestycje z Planu Junckera
Pieniądze na przedsięwzięcie pochodzą z tzw. Planu Junckera (Planu Inwestycyjnego dla Europy). To czwarta inwestycja rządowa finansowana z tego źródła (wcześniej umowy zawarły Tauron Polska Energia, Energa i Przewozy Regionalne). W ramach Planu Junckera EBI wydał już 25 decyzji kredytowych dla polskich projektów (rządowych, prywatnych i samorządowych). – Nasz udział w Planie Junckera stał się od dwóch lat priorytetem. Efekty tego doskonale widzimy. Dzięki pracy rządu i ministerstwa staliśmy się z kraju, który jest na ostatnim miejscu jeśli chodzi o wykorzystanie funduszy EFSI, krajem który jest jednym z liderów – podkreślił minister Jerzy Kwieciński.
Jak podał minister, Polska zajmuje szóstą pozycję w UE pod względem wysokości zatwierdzonego wsparcia, które wyniosło ponad 2,5 miliarda złotych. – Wyprzedzają nas tylko największe gospodarki UE – Wielka Brytania, Francja, Włochy, Niemcy i Hiszpania. Tyle że w tych krajach fundusze unijne nie są tak dużą konkurencją dla finansowania zwrotnego – podkreśla wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik, który w resorcie odpowiada za koordynację wdrażania Planu Junckera. Jak podaje ministerstwo, drugie w naszym regionie pod tym względem Czechy otrzymały wsparcie kilkukrotnie mniejsze.
– Plan Junckera to także priorytet dla EBI. To dobry sposób na to, żeby podnosić konkurencyjność europejskiej gospodarki. Z kolei połączenie kolejowe linią LHS w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku jest bardzo ważne nie tylko pod względem komercyjnym, ale i dla całej gospodarki – powiedział Vazil Hudak, wiceprezes EBI. – Chcemy być aktywnym partnerem Grupy PKP i mam nadzieję, że wkrótce będziemy realizować kolejne wspólne projekty– dodał.