Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
20-09-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin
Pandemia koronawirusa nie przekreśliła planów PKP LHS związanych z uruchomieniem połączeń pomiędzy Chinami a Sławkowem. W całym 2020 r. do Polski po szerokim torze trafiło 40 pociągów z Państwa Środka. W 2021 r. takie przewozy udało się zrealizować w pół roku. O tym, jak w ostatnich miesiącach radził sobie przewoźnik, rozmawiamy ze Zbigniewem Tracichlebem, prezesem zarządu spółki.

Łukasz Malinowski, „Rynek Kolejowy”: Czy rok 2020 pomimo pandemii PKP LHS może zaliczyć do udanych?

Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS: Pandemia zmieniła sposób, w jaki myślimy o społeczeństwie i o gospodarce. Globalna wymiana towarów spadła o 7%, a struktura przewożonych ładunków uległa częściowej zmianie. Zachwiane łańcuchy dostaw z jednej strony spowodowały zmniejszenia w wolumenie niektórych przewożonych towarów, a z drugiej strony otworzyły nowe możliwości i rynek dla szerokiego wachlarza usług świadczonych przez naszą spółkę.

Z naszej perspektywy – operatora pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku (NJS) – widoczne były wszystkie zjawiska charakterystyczne dla handlu międzynarodowego: najpierw ograniczenie przewozów, a potem kompensacja charakteryzująca się nadawaniem dodatkowych ładunków. W zakresie przewozów intermodalnych obserwowaliśmy również zapotrzebowanie na transport materiałów medycznych i wzrost popytu w handlu detalicznym.

Raz powstałe zaległości trudno jednak szybko nadrobić co globalnie doprowadziło do gigantycznego wzrostu kosztu wysyłki kontenerów. To wszystko, jak również kilkudniowa blokada Kanału Sueskiego spowodowało, że gestorzy ładunków coraz przychylniej patrzą na transport kolejowy, który może konkurować już nie tylko czasem, lecz także ceną.
Oczywiście spadki przewozów dotykające cały polski rynek kolejowy dotknęły również PKP LHS. Mimo tej sytuacji, dzięki ograniczeniu kosztów oraz intensywnej pracy całego zespołu, utrzymaliśmy naszą pozycję w tym obszarze oraz kontynuowaliśmy realizowanie inwestycji.

Jak w roku 2020 wyglądały przewozy ładunków w imporcie i eksporcie? Jakie grupy ładunków dominowały na każdym z kierunków?

W tym roku obchodzimy jubileusz 20-lecia działalności spółki. Przez te dwie dekady pracujemy nad tym, żeby zróżnicować strukturę przewozów i ładunków. Inwestujemy w infrastrukturę i wprowadzamy nowe grupy towarów. Stale pracujemy nad dywersyfikacją przewozów – wzrastają przewozy węgla kamiennego w eksporcie, cementu, wapna, wyrobów metalowych, a także produktów rolnych, artykułów spożywczych i pasz. Od 2001 r. nasza praca przewozowa wzrosła ponaddwukrotnie, a udział rudy żelaza spadł z 82% do poniżej 50%.

Pod koniec 2019 r. rozpoczęliśmy obsługę przewozów kontenerowych z Chin do Sławkowa. Było to efektem kilkuletniej, wytężonej pracy, dzięki której możemy rozszerzać naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty. W naszym interesie jest również zrównoważenie strumienia ładunków, ale tutaj nasze wyniki będą najczęściej odzwierciedleniem struktury handlu – z Ukrainy importujemy głównie towary masowe, a eksportujemy przetworzone, rozproszone ładunki, jednak i tutaj obserwujemy zmiany, które mają wpływ na naszą działalność.

Czy udało się zwiększyć przewozy kontenerów z Azji Wschodniej? Z kim PKP LHS współpracuje w tym zakresie?

Pierwszy pociąg z Xi’an w Chinach przyjęliśmy na początku stycznia 2020 roku. Transport kolejnych zatrzymała pandemia, ale po kilku miesiącach przewoziliśmy już kilka pociągów miesięcznie. W listopadzie 2020 r. uruchomione zostało kolejne połączenie do Sławkowa z Chongqing. Cały 2020 rok zamknęliśmy liczbą 40 nadanych pociągów kontenerowych z Chin.

W tym roku osiągnęliśmy ten poziom już w pierwszym półroczu, co pokazuje dynamiczne zmiany, jakie zachodzą na rynku przewozów na NJS. Ponadto w marcu rozpoczęliśmy działalność jako operator pociągów na trasie Xi’an – Sławków LHS, odpowiadając za całą organizację przewozów od granicy chińsko- kazachskiej do naszej stacji końcowej. Od maja natomiast organizujemy regularne wysyłki ze Sławkowa do Xi’an, skąd towary trafiają nawet do Korei Południowej. Obsługa pociągów kontenerowych w obu kierunkach jest elementem równoważenia naszej struktury przewozowej. W tym roku również zrealizowaliśmy przewozy eksportowe przez terytorium Rosji z wykorzystaniem plomb GLONA SS, wymaganych dla produktów spożywczych i towarów objętych sankcjami.

Przy realizacji przewozów współpracujemy z wieloma partnerami, zarówno kolejami państwowymi, jak i spedytorami. Istotnym etapem rozwoju było podpisanie w grudniu 2020 roku umowy z China Railway International Multimodal Transport (CRIMT) na organizację międzynarodowego transportu w relacji Chiny – Europa – Chiny, dzięki czemu, jak wspomniałem, PKP LHS stała się operatorem połączeń na tym szlaku.

Czy w czasie pandemii zostały przeprowadzone przez LHS przejazdy z artykułami medycznymi lub paramedycznymi na potrzeby walki z pandemią?

Już w styczniu 2020 roku, w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, wdrożyliśmy pierwsze środki ostrożności w celu ograniczenia ryzyka zakażenia i rozprzestrzeniania wirusa. Zaproponowaliśmy również naszym partnerom możliwość przesyłki materiałów medycznych. Kilka takich pociągów trafiło do Czech i północnych Włoch, a pojedyncze kontenery do Europy Zachodniej, a nawet Turcji. Jednym z parametrów wyboru szerokotorowej kolejowej trasy do Sławkowa był czas dostawy – dwukrotnie krótszy niż transport morski. Na naszej trasie te przejazdy otrzymały najwyższy priorytet.

Czy w ostatnim roku i miesiącach pojawiły się jakieś problemy na przejściach granicznych z Polską?

Na przejściu granicznym w Hrubieszowie nie ma żadnych problemów z przepustowością, o których słyszeliśmy na innych przejściach. Ruch odbywa się płynnie, ponieważ nie ma konieczności przeładunku towarów na granicy. Dzięki sprawnej obsłudze i nowoczesnym urządzeniom kontrolnym odprawę pociągu możemy zrobić w kilka godzin. W tym również upatrujemy naszej szansy na wzrost przewozów do Sławkowa.

Czy skala prowadzonych przewozów wymaga zwiększenia przepustowości linii? Jakie inwestycje prowadzone są w tym zakresie, a jakie inwestycje w ogóle?

Cały czas prowadzimy inwestycje, które pozwalają podnieść liczbę prowadzonych pociągów. Pomimo jednotorowego charakteru linii obecnie mamy rezerwę przepustowości, która będzie się powiększać dzięki nowym układom torowym i automatycznemu sterowaniu na najważniejszych stacjach.
W ostatnim czasie zakończyliśmy przetarg na zaprojektowanie i budowę terminalu kontenerowego w Woli Baranowskiej. Prowadzimy m.in. prace nad rozbudową stacji granicznej Hrubieszów LHS, budową mijanki wraz z placem przeładunkowym Zamość Majdan, a także prace projektowe związane z automatyzacją ruchu na pozostałych do zmodernizowania fragmentach linii szerokotorowej: Szczebrzeszyn – Zwierzyniec – Biłgoraj, LCS Wola Baranowska oraz LCS Sędziszów. Łączna wartość planu inwestycyjnego na lata 2018-2025 ma wynieść blisko 800 mln złotych.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5