Dzisiaj w Warszawie spółki z grupy PKP poinformowały o zakupie systemu Polsuw – rozwinięcia systemu SUW2000. Pozwala on zmieniać rozstaw kół pociągów bez zatrzymania, radykalnie przyspieszając przejazd przez granicę systemu normalno- i szerokotorowego. – To ważny dzień dla polskiej kolei. Będziemy kontynuować dzieło inżyniera Suwalskiego – podkreślił wiceminister Andrzej Bittel.
Podpisana umowa obejmuje zakup patentu oraz pełnej dokumentacji wraz z majątkowymi prawami autorskimi do systemu. Polsuw Poznań, bo tak brzmi jego pełna robocza nazwa, to zestaw kołowy ze zmiennym rozstawem kół. To unowocześniona wersja systemu SUW2000 opracowanego przez Ryszarda Marię Suwalskiego w latach 1992-1998. Głównym celem rozwiązania jest szybka zmiana rozstawu wózków w pojeździe szynowym w miejscu zmiany rozstawu szyn, czyli zwykle na granicy państw. Pozwala na skrócenie czasu przejazdu składów towarowych i pasażerskich, na przykład pomiędzy systemami normalnotorowyml i szerokotorowymi na wschodniej granicy naszego kraju.
– To ważny dzień dla polskiej kolei. Będziemy kontynuować dzieło inżyniera Suwalskiego. Cieszy nas, że kolej stawia na innowacyjne rozwiązania, które są dziełem polskich inżynierów oraz pozwalają na zwiększenie jej konkurencyjności, a co za tym idzie również atrakcyjności transgranicznych przewozów pasażerskich i towarowych. W realizowanych dziś operacjach logistycznych liczy się czas, a po wdrożeniu tego rozwiązania to właśnie oszczędność czasu będzie największą zaletą dla przewoźników – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
– Zakup technologii Polsuw to dla nas wielki sukces. Po jego wdrożeniu w składach towarowych i pasażerskich wzrośnie konkurencyjność spółek Grupy PKP w rejonie euroazjatyckiego obszaru kolejowego. Drugim ważnym aspektem jest możliwość jego zastosowania wewnątrz kraju na styku linii normalnotorowych oraz szerokotorowych, używanych przez LHS. Dzięki zakupowi stajemy się również jego wyłącznym właścicielem, co umożliwia nam ewentualną odsprzedaż licencji na jego wykorzystanie innym zainteresowanym podmiotom – mówił Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA.
Jak podano podczas konferencji, Polsuw Poznań powstał w wyniku współpracy specjalistów z PKP SA, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Poznańskiej oraz instytutu Kolejnictwa w Warszawie. Bazą dla stworzenia nowego systemu było rozwiązanie SUW2000, zaprojektowane przez dra hab. Ryszarda Marię Suwalskiego przy współpracy z Dariuszem Michalakiem. W systemie Polsuw Poznań zastosowano nowe rozwiązania technologiczne, które, jak podano, znacząco ograniczą koszty życia produktu – zarówno przy produkcji, jak i eksploatacji. Zakup systemu stanowi początek prac badawczo-rozwojowych, których celem jest uzyskanie dopuszczenia do stosowania w euroazjatyckim obszarze kolejowym.
Na świecie zestawy kołowe ze zmiennym rozstawem kół zyskują na popularności. Badania nad opracowaniem tego rodzaju systemów przeznaczonych dla składów towarowych trwają między innymi w Korei Południowej czy Hiszpanii, która wdrożyła już własny system Talgo.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.