PKP Intercity złożyło oświadczenie o odstąpieniu od umów z konsorcjum Compremum i Mag-Train na modernizację 14 wagonów. Realizacja miała ponad rok opóźnienia.
Na ten krok zanosiło się od dłuższego czasu - jak pisaliśmy w czerwcu, PKP Intercity nie doczekało się powrotu z modernizacji ani jednego z czternastu wagonów, których naprawę
zleciło firmom Compremum i Mag-Train we wrześniu 2021 roku.
– Wagonów ALux wciąż nie otrzymaliśmy z powrotem i nie znamy ostatecznego, realnego terminu ich przekazania –
mówił w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity odpowiedzialny za tabor, nie wykluczając zerwania kontraktu. Zaznaczył, że spółce nie zależy, aby eliminować z rynku nowych przedsiębiorców, którzy zgłaszają się do napraw wagonów.
Jak poinformowało "Rynek Kolejowy" PKP Intercity, spółka złożyła oświadczenie o odstąpieniu od umów. Przewoźnik nie udzielił jednak szerszego komentarza w tej sprawie. Udało nam się za to uzyskać komentarz od Compremum. - Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem PKP Intercity, naszym zdaniem nie zachodzą przesłanki uzasadniające takie stanowisko - mówi Łukasz Fojt, wiceprezes zarządu Compremum.
- Potwierdzam, że konsorcjum prowadzi kontraktową wymianę korespondencji z PKP Intercity dotyczącą realizacji umów i obecnie nie zachodzą przesłanki do odstąpienia od umów. Termin dostarczenia pierwszych wagonów jeszcze nie upłynął i razem ze swoim konsorcjantem robimy wszystko, żeby zrealizować podpisane umowy - podkreśla dodając, że spółka jest gotowa do kontynuacji rozmów z zarządem PKP Intercity w celu wyjaśnienia sytuacji i znalezienia optymalnego rozwiązania, aby wyremontowane wagony trafiły jak najszybciej do eksploatacji, co jest korzystne dla obydwu stron. - Oczywistym jest dla wszystkich uczestników rynku kolejowego, że przy obecnych warunkach rynkowych, wykonanie zadania objętego umowami przez inny podmiot będzie zdecydowanie droższe i dłuższe terminowo, co nie leży w interesie żadnej ze stron. Tym samym porozumienie byłoby zdecydowanie najlepszym rozwiązanie - podsumowuje Fojt.
Warto przypomnieć, że miesiąc temu Compremum zapowiedziało objęcie udziałów w spółce
ZNTK Paterek, zajmującej się naprawami wagonów i nawiązaniu współpracy z Tatravagonką. Z kolei przed tygodniem Compremum zawarło ze spółką Tatravagónka Poprad umowę sprzedaży akcji ZNTK Paterek (łącznie obie strony będą miały po połowie udziałów).