Fot. Michał SzymajdaPociąg TLK Hańcza między Białymstokiem a Augustowem
Od nowego rozkładu jazdy 2020/2021, który wejdzie w życie od 13 grudnia, pociągi spółki PKP Intercity zatrzymają się na kilkudziesięciu niewielkich stacjach. Większość z nich nigdy nie była miejscem, gdzie można było wsiąść do pociągu dalekobieżnego.
Na to, że w rozkładach jazdy dla pociągów PKP Intercity, ważnych od 13 grudnia jest bardzo dużo miejsc zatrzymania, których dotąd nie było w siatce połączeń, zwrócili nam uwagę czytelnicy.
Postoje w jedną stronę przybliżą kolej mieszkańcom?
Przykłady można mnożyć: np. pociąg IC Karkonosze z Wrocławia do Jeleniej Góry zatrzyma się w liczącej prawie 800 mieszkańców Rybnicy, ale... zrobi to tylko jadąc do Jeleniej Góry. W kursie powrotnym nie będzie tu bowiem postoju w celu zwolnienia jednotorowego szlaku. Także licząca ponad 700 mieszkańców wieś Starczów w powiecie ząbkowickim doczeka się jednokierunkowego postoju IC Śnieżka. Pociągi IC i TLK kursujące między Gdynią a Słupskiem będą zatrzymywać się w dość losowych lokalizacjach, skąd nigdy dotąd nie zabierały, poza szczególnymi sytuacjami, pasażerów. Np. pociąg IC Żuławy z Olsztyna do Szczecina, w oczekiwanie na zwolnienie szlaku, umożliwi wejście na pokład w Luzinie, a IC Albatros – w Godętowie.
Pociągi IC Hańcza i TLK Podlasiak zatrzymają się natomiast w Machnaczu w powiecie białostockim. W kilkunastu budynkach mieszka w nim (za danymi z wikipedii) 21 mieszkańców. Do wioski pociągiem dalekobieżnym dojedziemy z Białegostoku, ale podróż powrotna będzie możliwa tylko pociągami regionalnymi.
Skąd pomysł na włączenie do siatki połączeń tak marginalnych stacji?
– PKP Intercity wprowadza w rozkładzie 2020/2021 nowe postoje handlowe w wybranych 61 lokalizacjach – tam, gdzie wcześniej pociągi miały zaplanowane postoje techniczne. Wprowadzenie postojów w mniejszych miejscowościach w kraju wypełnia wytyczne organizatora przewozów, dotyczące tworzenia rozkładu jazdy w odniesieniu do składów objętych postanowieniami umowy o świadczenie usług publicznych – napisała Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity.
PKP Intercity będzie monitorować zainteresowanie pasażerów
Przedstawicielka przewoźnika dodaje, że zmiany dotyczą tylko postojów technicznych, które spełniały określone wymogi m.in. w zakresie parametrów technicznych i warunków bezpieczeństwa. Muszą mieć więc np. odpowiednio długie, do przyjęcia pociągu dalekobieżnego, perony.
– PKP Intercity będzie monitorowało frekwencje pasażerów na tych postojach, a następnie przekaże rekomendacje organizatorowi przewozów w sprawie ich ewentualnego zachowania w kolejnych rozkładach – kończy Agnieszka Serbeńska.
Nowe postoje będą wprowadzone częściowo od wejścia rocznego rozkładu w grudniu, a częściowo w marcu 2021 roku, wraz z wejściem korekty rozkładu. Dla niektórych pociągów, obsługujących ośrodki i regiony turystyczne, postoje zostały zaplanowane sezonowo - w okresie wakacyjnym.
Bilety z Machnacza i innych miejscowości, gdzie dotąd nie zatrzymywał się pociąg spółki PKP Intercity, są już w sprzedaży.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.