PKP Intercity podpisała umowę na modernizację kolejnych 45 wagonów do standardu Combo. Wykonawcą kontraktu został PKP Intercity Remtrak, należący do tej samej grupy kapitałowej. Prace realizowane będą w zakładach w Opolu, a wartość umowy wyniesie 335 mln zł netto.
Przedmiotem nowego zamówienia, które PKP Intercity zleciło Remtrakowi bez przetargu, jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania (P5) wraz z modernizacją 45 wagonów typu 112A do standardu Combo. Na dostarczenie wagonów po przebudowie spółka-córka będzie miała 24 miesiące. Co ciekawe, wagony 112A to wagony pierwszej klasy, o innym układzie okien niż wagony klasy 2.
Jeden typ wagonu od trzech producentówW swojej flocie PKP Intercity posiada już 60 podobnych pojazdów, a zaledwie kilka dni temu spółka rozstrzygnęła postępowanie przetargowe na wykonanie modernizacji
50 wagonów do standardu Combo. Tego zadania podejmie się H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, który będzie miał 36 miesięcy od podpisania umowy na dostarczenie pojazdów. PKP Intercity będzie więc dysponować docelowo 155 wagonami tego typu. Co ciekawe - każdą serie wagonów zbuduje inny producent (pierwszego zadania podjęła się Pesa).
W poprzednich tekstach zwracaliśmy uwagę, że wagony Combo, które PKP Intercity zamówiło w Pesie za pierwszym razem, nie są pozbawione wad.
Pisaliśmy o tym tutaj.Standard podróżyJak podkreśla w komunikacie PKP Intercity, podróż dla osób z niepełnosprawnościami ułatwi specjalny przedział, w którym została wydzielona przestrzeń dla dwóch osób z tej grupy pasażerów oraz dwóch opiekunów. Znajdują się w nim między innymi dwa pełnowymiarowe fotele oraz dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa, przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz duża śmietniczka. Bezpieczne wsiadanie, jak i wysiadanie z pociągu, osobom poruszającym się na wózkach ułatwi rampa. Dodatkowo poruszanie się po wagonach będzie łatwiejsze dzięki automatycznym drzwiom przedziałowym oraz bezprogowym podłogom. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone na język Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta również przystosowana jest do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.
Wagony będą dostoswane również do rodzinnych podróży. Aby podróż przebiegała przyjemnie, zarówno dla maluchów i rodziców, pojazdy będą posiadać dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem. Ich ściany i wykładzinę podłogową zdobić będzie grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli połączą się ze sobą, dzięki czemu powstanie jedna wygodna płaszczyzna. W przedziałach znajdą się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona będzie w przewijak dla dzieci.
W pojeździe znajdzie się też część bezprzedziałowa, która zostanie zagospodarowana indywidualnymi lub czteroosobowymi stolikami. Do dyspozycji każdego pasażera będą gniazdka elektryczne oraz gniazda USB. W jednym z przedsionków znajdować się będą miejsca przystosowane do przewozu rowerów i przestrzeń, w której staną dwie maszyny vendingowe. Komfortową podróż zapewni klimatyzacja, bezprzewodowy dostęp do Internetu, drzwi odskokowo – przesuwne oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Zmodernizowane pojazdy będą jeździć w składach pociągów z prędkością do 160 km/h.