Siedmiu producentów zgłosiło swój akces do konkursu ofert, w którym stawką jest dostawa 63 wielosystemowych, szybkich lokomotyw dla PKP Intercity. Są firmy krajowe, są też spore koncerny międzynarodowe. I jedno bardzo duże zaskoczenie.
Przypomnijmy: PKP Intercity rozpisały spory przetarg na dostawę 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z możliwością zamówienia kolejnych 32 pojazdów. Postępowanie prowadzone jest w formie wieloetapowego dialogu konkurencyjnego, a wybrany w nim producent będzie musiał uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach, pod trzema systemami napięcia. Prędkość maksymalna lokomotyw nie może być niższa niż 200 km/h, wraz z lokomotywami zamówiona będzie usługa utrzymania.
Więcej o konkursie ofert pisaliśmy tutaj.
Dziś wiemy, że z polskich firm wstępne zainteresowanie przetargiem wykazała Pesa (w konsorcjum ZTNK Mińsk Mazowiecki) i Newag, a także, co jest całkowitym zaskoczeniem: konsorcjum państwowego (większość akcji w rękach ARP) FPS H. Cegielski z chińskim CRRC Datong! Swoje elektrowozy chciałby dostarczyć do PKP Intercity także Siemens Mobility, Talgo, Bombardier i niemiecki Vossloh, który jest częścią chińskiego producenta CRRC Zhuzhou i wraz z nim działa w konsorcjum.
Z uwagi na odwołania od warunków przetargu złożone przez Siemensa, termin składania wniosków o udział w postępowaniu był dłuższy niż pierwotnie zakładano (1 lipca miał być dniem ostatecznym). W następnych tygodniach PKP Intercity będzie sprawdzać oferty pod kątem ich poprawności formalnej i oczekiwań co do wymogów technicznych. Warto podkreślić, że już na początku sierpnia operator informował o zmianach terminów. Obecnie dialog z wykonawcami i zaproszenie do składania ofert planowany jest na okres od września do listopada 2021, składanie ofert do stycznia 2022, a rozstrzygnięcie przetargu – na marzec 2022. To oczywiście terminy optymistyczne.
O wyborze ofert zdecyduje: cena, stawka za świadczenie usług utrzymania, gwarancja dla pojazdu, współczynnik gotowości technicznej i niezawodności technicznej. Na realizację zamówienia, z utrzymaniem, przeznaczono 120 miesięcy – z zastrzeżeniem, że termin ten może ulec zmianie w trakcie dialogu konkurencyjnego.