Czy jeszcze we wrześniu czeka nas zmiana operatora na połączeniu kolejowym Warszawa – Lwów – Rawa Ruska? PKP Intercity wystąpiło o otwarty dostęp na odcinku od Warszawy do granicy z Ukrainą w Hrebennem, a SKPL, które obecnie obsługuje to połączenie, kończy się umowa z Kolejami Ukraińskimi.
Połączenie Rawa Ruska – Warszawa Wschodnia
od połowy października 2023 obsługiwane jest spalinowym zespołem trakcyjnym przez spółkę SKPL Cargo. W Rawie Ruskiej organizowane są przesiadki na pociąg Kolei Ukraińskich do samego Lwowa. Są one konieczne z uwagi na dwa różne rozstawy torów. „Europejski” tor 1435 mm dochodzi do Rawy, a z Rawy do Lwowa póki co jest wyłącznie tor 1520 mm.
Już podczas inauguracji połączenia Warszawa – Rawa Ruska – Lwów Ukraińcy wyrażali zdziwienie, że otwarciem takiego połączenia nie było zainteresowane PKP Intercity, chociaż wcześniej na jazdach testowych do Rawy Ruskiej obecny był nawet były minister infrastruktury z ramienia PiS – Andrzej Adamczyk. Operatywnością i zaangażowaniem wykazało się wobec tego SKPL, które współpracuje z Ukrzaliznycią przy tym komercyjnym projekcie.
– Nasza umowa z Kolejami Ukraińskimi będzie obowiązywać do 21 września. Na razie nie wiemy, czy będzie przedłużana – powiedział Tomasz Strapagiel, prezes SKPL. W dużej mierze zależy to od woli ukraińskich partnerów. Jednocześnie Strapagiel skierował nas do PKP Intercity. Dlaczego do PKP Intercity? Bowiem 8 sierpnia do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął wniosek PKP Intercity SA w sprawie uruchomienia pasażerskiego połączenia komercyjnego na trasie Warszawa Wschodnia – Hrebenne (gr.) – Warszawa Wschodnia w ramach wykonywanego połączenia na trasie międzynarodowej Warszawa Wschodnia – Rawa Ruska – Warszawa Wschodnia.
PKP Intercity chcą komercyjnie jeździć do Rawy w okresie od 22 września do 9 grudnia 2028 r. całorocznie. Spółka stara się o otwarty dostęp do linii od dnia, w którym nie do Rawy nie pojedzie już SKPL. Czy oznacza to zamianę przewoźnika? Trudno wyrokować, bo na dwa tygodnie przed wskazanym terminem wciąż nie ma decyzji UTK o ewentualnym przyznaniu, bądź nie przyznaniu slotu na przewozy. Tym bardziej nie wiemy, czy PKP Intercity chce skorzystać z taboru SKPL (jak robi to np. na liniach z Krakowa do Sanoka i Zagórza), czy zamierza wysłać do Rawy Ruskiej własne wagony.
– Trwają dalsze ustalenia stron dotyczące połączenia Warszawa Wsch. – Hrebenne (gr.) – Warszawa Wsch. Będziemy informować o tym połączeniu po ewentualnym jego zatwierdzeniu – napisało biuro prasowe PKP Intercity w odpowiedzi na nasze pytania.