Jak najlepiej promować zasady kulturalnego podróżowania koleją? PKP Intercity opublikowało informację, że zdaniem samych pasażów najlepszy jest bezpośredni przykład, jaki dają sobie wzajemnie. – To ważne, ponieważ zdarza się, że podróżni wybierając pociąg czy inny środek transportu zbiorowego, zapominają o przyjętych społecznie zasadach kulturalnego podróżowania – podkreśla przewoźnik.
Jak pisze PKP Intercity, "pociąg to miejsce publiczne. Niestety zdarza się, że wchodząc do składu wiele osób zapomina, że w podróży będą im towarzyszyć inni". Za najbardziej irytujące zachowanie, użytkownicy Strefy Ciszy uznali głośne rozmowy pomiędzy współpasażerami (39% wskazań) oraz rozmowy przez telefon (34% osób). Podróżujących denerwuje także włączony dźwięk w urządzeniach (laptopach, telefonach komórkowych), głośne słuchanie muzyki, a nawet głośne używanie klawiatury.
Czy napominamy współpasażerów?
50% pasażerów zwraca uwagę współpasażerom na niewłaściwe zachowanie, a 21% zwraca się do obsługi pociągu z prośbą o interwencję. Z drugiej strony jednak aż 32% ignoruje niestosowne zachowanie, a 16% deklaruje, że nigdy nie zwróciłoby uwagi drugiej osobie. Wynika to z obawy o wywołanie kłótni w przestrzeni publicznej (47% wskazań), z odczucia braku sensu takiej interwencji (30%), strachu przed urażeniem współpasażera (29%), a czasem po prostu ze wstydu czy braku odwagi (23%) – pisze przewoźnik.
– Strefa Ciszy PKP Intercity jest to przykład miejsca, które ma zapewnić pasażerom spokojną i komfortową podróż. Jeśli zaś stykamy się z łamaniem zasad savoir-vivre’u w podróży, można taktownie zareagować i poprosić o uszanowanie wspólnej przestrzeni. Nawzajem możemy dawać sobie dobry przykład i to jest najlepsza forma promowania dobrych obyczajów, nie tylko podczas podróży pociągiem – mówi Adam Jarczyński z Polskiej Akademii Protokołu i Etykiety, autor bloga dobremaniery24.pl.
Kulturalne podróżowanie wychodzi od samych podróżnych
Zdaniem ankietowanych pomocne w ograniczaniu łamania zasad ciszy i spokoju, okazują się komunikaty przekazywane przez personel pociągu oraz komunikaty wyświetlane na ekranach informacyjnych. Dodatkowo od kwietnia 2016 roku, tj. od czasu uruchomienia Strefy Ciszy, w składach Pendolino rozwieszono blisko 10 tys. informacyjnych ulotek z zasadami kulturalnego podróżowania. Jednak nieocenioną rolę przypisuje się bezpośredniemu przykładowi, jaki dają sobie sami podróżni. Blisko 40% pasażerów Strefy Ciszy uznaje, że jest to najskuteczniejszy sposób promowania zasad kulturalnego podróżowania.
– PKP Intercity jako pierwszy przewoźnik w Polsce wprowadził do pociągów Strefę Ciszy, ponieważ wiemy, że cisza i spokój są tym czego oczekują i co cenią sobie nasi pasażerowie w czasie podróży. Na potrzebę promowania zasad kulturalnego podróżowania wskazuje aż 99% zapytanych o to pasażerów. Obsługa pociągów Pendolino dba o to, żeby pasażerowie Strefy Ciszy byli usatysfakcjonowani podróżą, ale najlepszymi ambasadorami tych stref okazują są sami podróżni – podkreśla Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Strefy ciszy w innych państwach
Strefa ciszy to idea wprowadzona także w innych państwach na świecie. Jednym z wyróżniających się przykładów w tym zakresie jest Japonia, w której w pociągach dalekobieżnych – w tym również w Shinkansenie – obowiązuje ogólny zakaz rozmawiania przez telefon w przedziałach. Rozmowy telefoniczne mogą odbywać się wyłącznie na końcu wagonu w wyznaczonej do tego strefie. Jeśli Japończycy prowadzą rozmowy ze współpasażerami, to ściszają głos. W Europie przykłady stref ciszy znajdziemy m.in. w Niemczech, gdzie stosuje się osobne przedziały czy nawet wagony dla osób, które cenią sobie podróż w ciszy i spokoju. Ciekawy system obowiązuje również w Szwajcarii. Tam w strefach ciszy obowiązuje także zakaz słuchania muzyki czy oglądania filmów – nawet przy użyciu słuchawek – pisze PKP IC.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.