Uroczystość prezentacji lokomotywy Husarz w barwach związanych z obchodami 100-lecia niepodległości Polski połączono z nieco mniej nagłośnioną, ale również bardzo ważną prezentacją pierwszego z wagonów 141A zmodernizowanego przez bydgoską Pesę.
Wagon 141A należy do puli 20 pojazdów tego typu, których modernizacji podjęła się Pesa, w związku z wygranym
w lipcu 2017 r. przetargiem. Postępowanie
ogłoszono w styczniu 2017 roku.
Pojazdy robią dobre wrażenie. Użyto w nich znacznie lepszych materiałów (przynajmniej optycznie), niż w wypadku modernizacji, które wykonywano jeszcze kilka lat temu. Widać to na przykładzie takich pozornie drobnych elementów, jak uszczelki w oknach, uchwyty na korytarzach, listwy maskujące. Pomyślano także o tym, by pasażerowie, którzy nie znajdą miejsca w przedziałach, mogli dość wygodnie (w pozycji prostej, a nie skrzywionej, wymuszonej np. uchwytem) usiąść obok siebie na rozkładanych siedzeniach. Przy czym siedzenia złożone tworzą z boczną ścianą jedną płaszczyznę.
W przedziałach zastosowano zupełnie inny typ siedzeń niż dotychczas. Jest ich 6 i rozkładają się, co jest pewną nowinką w klasie 2. Są wygodne, a nad każdym z nich znajduje się indywidualna lampka do czytania. Oczywiście, są też gniazdka elektryczne. Fotele być może za bardzo odsunięto od szyb, więc bardzo trudno będzie usnąć z głową opartą o nie, co, wbrew pozorom, potrafi być denerwujące. Półki na bagaże sprawiają solidne wrażenie. W oknach umieszczono rolety. W przestrzeni przyjemnie chłodzi klimatyzacja.
Bardzo sensownie wykonano toalety, skupiając lustro, kran, mydło, suszarkę i śmietnik na jednej ścianie. Jest to estetyczne i intuicyjne rozwiązanie. Zupełnie nowe są drzwi wejściowe do wagonu – z bardzo dużym oknem i wyświetlaczem pod nim.
Rzeczywistą wartość wagonu zweryfikują pasażerowie, którzy pojadą nimi w trasę. Niestety obawiamy się o hałas w nich, bowiem bez zmian w zmodernizowanych 141A pozostawiono wózki.
O innych kontraktach bydgoskiego producenta dotyczących modernizacji wagonów piszemy
tutaj. O prezentacji okolicznościowej lokomotywy pisaliśmy
tutaj.