PKP Intercity powiększa zamówienia w Newagu o kolejne 100 milionów zł. Za tą kwotę producent ma dostarczyć 5 lokomotyw wielosystemowych Griffin. Na razie jednak spóźnia się dostawa pierwszego egzemplarza.
W ostatnim kwartale 2021 roku PKP Intercity
podpisało z Newagiem umowę na produkcję 10 wielosystemowych lokomotyw z opcją na zakup pięciu kolejnych. Choć producent mocno podkreślał swoje
doświadczenie w terminowej realizacji dostaw, pierwszego egzemplarza nie udało się jeszcze ukończyć - a według umowy miało się to stać w ciągu 18 miesięcy.
Jak wyjaśnia "Rynkowi Kolejowemu" Newag, już po podpisaniu umowy pojawiły się nowe wymagania dotyczące tarcz hamulcowych w Niemczech, co zaskoczyło poddostawców tych podzespołów. Obecnie jednak lokomotywy
są już w produkcji, a pierwsza powinna się pojawić w tym roku na torach.
PKP Intercity wydaje się zadowolone ze współpracy z producentem, bo właśnie poinformował go o wykorzystanie opcji na zakup 5 kolejnych lokomotyw. Wartość opcji to 105 125 000,00 zł netto, co oznacza że cały kontrakt jest wart 315 375 000 zł netto (387 mln zł brutto).
Nowe lokomotywy będą mogły poruszać się z prędkością 200 km/h i pracować pod różnymi systemami napięcia u naszych sąsiadów – m.in. w Niemczech, Czechach, na Słowacji, w Austrii i na Węgrzech. PKP Intercity otworzy to drogę do zwiększenia liczy połączeń międzynarodowych, a Newagowi – być może – stworzy możliwość ekspansji zagranicznej, bo takie lokomotywy są na europejskim rynku poszukiwane (obecnie buduje je w dużych ilościach wyłącznie Siemens i Alstom).
Już od ponad dwóch lat w PKP Intercity jeździ 30
lokomotyw Griffin poprzedniej wersji, o prędkości maksymalnej 160 km/h; z kolei w marcu 2022 roku PKP Intercity podpisało z Newagiem umowę na dostawę
dwudziestu kolejnych lokomotyw elektrycznych. Razem z dzisiejszym zamówieniem oznacza to nie mniej niż 65 nowoczesnych lokomotyw z Nowego Sącza.
Jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg na składy push-pull, liczba ta wzrośnie do 110 sztuk.