PKP Intercity podpisało z Newagiem kolejną już umowę na zakup elektrycznych lokomotyw Griffin. Tym razem flotę przewoźnika zasili 46 nowych czteroosiowych pojazdów. Newag zapowiada rekordowo szybką ich produkcję: pierwsze pojazdy mają być dostępne jeszcze w 2024 roku!
46 elektrycznych jednosystemowych Griffinów pociągnie w kraju pociągi pasażerskie z maksymalną prędkością 160 km/h. Pojazdy będą niemal identyczne z tymi, którymi PKP Intercity dysponuje od 2020 roku (30 sztuk) oraz z tymi,
których dostawy rozpoczęły się w grudniu (jak dowiedzieliśmy się na konferencji, do Gdyni zmierza właśnie druga i trzecia lokomotywa z nowej serii 20 pojazdów). Będą więc miały ETCS poziomu drugiego (L2), diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia.
Kolejne lokomotywy na 160 km/h
Pierwsze Griffiny z tego zamówienia pojawią się na torach jeszcze w 2024 roku. Po realizacji tego kontraktu w parku taborowym przewoźnika znajdzie się łącznie aż 96 nowoczesnych lokomotyw tego producenta, rozwijających prędkość do 160 km/h. Dostawy mają zakończyć się w 26 miesięcy od 20 grudnia 2023.
– Zakup 46 elektrycznych lokomotyw jednosystemowych to bardzo ważny krok w kierunku podnoszenia standardu kolei w Polsce. Dzięki umowie zyskamy szybkie, ekologiczne i nowoczesne pojazdy. Mamy bardzo dobre doświadczenia z tego typu pojazdami, które już jeżdżą w taborze PKP Intercity. Są niemal bezawaryjne – powiedział Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
W ramach zamówienia wykonawca zapewni utrzymanie lokomotyw w pierwszym cyklu użytkowania (do pierwszej naprawy na czwartym poziomie utrzymania P4 włącznie), przewoźnik zagwarantuje jednak udział pracowników przewoźnika w tym procesie. Na realizację projektu PKP Intercity przeznaczyło 1 173 469 200,00 zł brutto.
– Często udaje się w podróż pociągiem z Nowego Sącza i często te pociągi prowadzone są przez lokomotywy Griffin, które spółka już posiada. Rozmawiam z maszynistami na ich temat, bo oni mają największą wiedzę o tym, co można w tych pojazdach ewentualnie poprawiać. Bardzo mnie cieszy to, że spotykam się z samymi pozytywnymi opiniami. Udowodniliśmy, że dostarczane przez nas pojazdy to synonim jakości i nowoczesności – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newagu.
200 Griffinów już za kilka lat na torach
Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity przypomniał, że podpisana umowa to kolejny przykład dobrej współpracy pomiędzy nowosądeckim producentem a spółką. Wartość kontraktów podpisanych między PKP Intercity a firmą Newag w ramach strategii Koleje Dużych Inwestycji sięgnęła już 2,6 mld zł brutto.
Warto przypomnieć, że Newag buduje dla PKP Intercity także szybsze, mogące rozwijać prędkość 200 km/h elektrowozy wielosystemowe. Będzie ich 15, ale w kolejnym przetargu spółka
jest blisko dostaw kolejnych 63 takich pojazdów z opcją na kolejne 32!
– PKP Intercity wybrało najlepiej jak mogło, bo będzie mieć łącznie 200 GRiffinów. W efekcie dysponować będzie jednolitym, zestandaryzowanym taborem sprawnym, łatwym w utrzymaniu, bez niespodzianek charakterystycznych dla krótki serii pojazdów. Dla pasażerów oznacza to wyższą niezawodność taboru i brak opóźnień – dodał Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.