Urząd Transportu Kolejowego ponownie ma uwagi co do warunków podróży w pociągu EC Sobieski relacji Wiedeń – Gdynia Główna. Na niedziałającą klimatyzację podczas fali upałów skarżą się jednak pasażerowie nie tylko tego pociągu.
– W wyniku podjętych działań prezes UTK ponownie stwierdził nieprawidłowości w pociągu spółki PKP Intercity EC „Sobieski” relacji Wiedeń – Gdynia Główna. Nieprawidłowości polegały m.in. na eksploatacji wagonów pasażerskich, pomimo wydanej przez prezesa UTK decyzji ograniczających ich eksploatację, eksploatacji pojazdów pasażerskich z niesprawnym układem klimatyzacji, z niesprawnymi drzwiami przedziałowymi i pneumatyką drzwi czołowych (między wagonami), z nieczynnymi drzwiami bocznymi i toaletami w większości wagonów – czytamy w komunikacie UTK.
Sytuacja w EC Sobieski powtarza się
– Podczas kontroli przeprowadzonej w lipcu w pociągu EC „Sobieski” relacji Wiedeń – Gdynia Główna, stwierdzono niezapewnienie odpowiednich warunków podróżowania, z uwagi na wysokie wartości temperatury powietrza – dochodzące do 34,3°C wewnątrz wagonu pasażerskiego, wynikające z uszkodzenia systemu klimatyzacji. Analogiczne nieprawidłowości stwierdzono podczas kontroli prezesa UTK w dniu 6 sierpnia 2015 roku – informuje Sławomir Sadowski, rzecznik Urzędu.
To nie koniec. Ze względu na liczne nieprawidłowości w pociągu EC „Sobieski”, ponownej kontroli pociąg ten został poddany w dniu 8 sierpnia 2015 roku. W pociągu stwierdzono analogiczne nieprawidłowości. Pomiary wykazały temperaturę przekraczającą wewnątrz pojazdu 36°C. Ponadto, podczas kontroli stwierdzono, że w składzie pociągu znajdowały się wagony, które nie powinny przewozić pasażerów, bowiem w wyniku wcześniejszych decyzji prezesa UTK ich eksploatacja została ograniczona.
W wyniku przeprowadzanych działań, prezes UTK ograniczył eksploatację pojazdów kolejowych niespełniających norm bezpieczeństwa i komfortu podróżowania, a w przypadku niewykonania decyzji prezes UTK na podstawie art. 66 ust. 2a ustawy o transporcie kolejowym nałoży karę pieniężną w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu ww. decyzji.
Nie tylko w „Sobieskim”
Do dantejskich scen, w związku z niesprawną klimatyzacją w części składu, dochodziło także w innych pociągach uruchamianych przez PKP Intercity. W piątek 7 lipca przewoźnik wyprawił w trasę skład IC Pobrzeże rel. Warszawa Zachodnia (w tym dniu pociąg odjechał z Warszawy Wschodniej z uwagi na awarię systemów SRK na Warszawskim Węźle Kolejowym) – Kołobrzeg, w którym klimatyzacja nie działała w kilku wagonach, a temperatura wewnątrz nich dochodziła do 40°C. Z uwagi na 100-procentową frekwencję w pociągu niemożliwe było przesadzenie pasażerów do wagonów, gdzie klimatyzacja była sprawna. Stało się tak dopiero w Gdyni. Także ten pociąg odwiedzili kontrolerzy UTK.
„PKP Intercity nie ma problemu z brakiem wagonów”
PKP Intercity, mimo niepokojących sygnałów płynących z UTK, stale zaprzecza, że w spółce istnieje problem związany z liczbą i dostępnością sprawnych wagonów. W lipcu, podczas konferencji podsumowującej półroczne wyniki spółki, mówił o tym członek zarządu PKP Intercity Piotr Ciżkowicz. Całą wypowiedź zamieściliśmy TUTAJ.
PKP Intercity odpowiada
W związku z zaistniałą w EC Sobieski i IC Pobrzeże sytuacją poprosiliśmy PKP Intercity komentarz. Poniżej przytaczamy go w całości.
Pomimo wzmożonych działań prewencyjnych, przechodząca przez Polskę fala upałów może wpływać na mniejszą wydajność klimatyzacji na pokładzie naszych pociągów. Są to przypadki incydentalne. W momencie pojawienia się awarii, wagony z niesprawną klimatyzacją są wyłączane z eksploatacji ikierowane do napraw.
Pociąg EC Sobieski przeszedł kontrolę UTK 6 sierpnia, jednak o konieczności wyłączenia wagonów poinformowano nas dopiero 7 sierpnia, czyli na drugi dzień, kiedy pociąg był już w trasie do Austrii. 8 sierpnia, po powrocie pociągu z zagranicy, wagony zostały skierowane na przegląd.
W przypadku pociągu IC Pobrzeże, podczas jazdy pociągu w jednym z wagonów doszło do usterki klimatyzacji, a w drugim do awarii. Za wagon z uszkodzoną klimatyzacją włączono wagon zastępczy. Obecnie w klimatyzację wyposażonych jest ok. 600 wagonów PKP Intercity oraz wszystkie składy EIP (Pendolino), w sumie 20 pociągów.
Spółka prowadzi szeroko zakrojony program modernizacji taboru, jego wartość wynosi 5,6 mld zł. W realizowanych inwestycjach przewoźnika klimatyzacja jest standardem
Zapraszamy do lektury felietonu Kaspra Fiszera, dotyczącego funkcjonowania klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej i pociągach. Czytaj TUTAJ.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
