PKP Intercity jeszcze w tym roku pożyczy od Kolei Czeskich kolejne Vectrony, którymi będzie kursować z Warszawy po Centralnej Magistrali Kolejowej do Czech, a także do Krakowa. Już teraz dysponuje trzema takimi nowoczesnymi elektrowozami.
Pierwszego Vectrona do obsługi trasy z Warszawy do czeskiej granicznej stacji w Bohuminie PKP Intercity
wypożycza od końca maja. Od listopada PKP Intercity korzysta już z trzech wielosystemowych lokomotyw MS. Wynika to m.in. z obniżenia dostępności składów zespolonych Pendolino.
– Obniżenie dostępności o jedną jednostkę ED250 wynika z uszkodzenia jednego pojazdu, skierowaniu kolejnej jednostki na testy homologacyjne w Austrii oraz wykonywania prac utrzymaniowo-przeglądowych – napisał rzecznik prasowy PKP Intercity Cezary Nowak.
W rozkładzie jazdy, w którym do listopada widniał skład Pendolino (EIP), PKP Intercity umieściło pociąg EIC z wagonami, który prowadzony jest trzecim wypożyczonym właśnie Vectronem. Chodzi o pociąg z Warszawy do Krakowa (1301) i z powrotem (3104) kursujący od poniedziałku do piątku oraz 1309/3104 od poniedziałku do piątku i niedziele.
Jak pisaliśmy wcześniej, pomimo zmiany taboru, PKP Intercity nadal chce, by skład kursował z prędkością 200 km/h, na co pozwala i lokomotywa i wagony dołączone do elektrowozu. Niestety, z uwagi na problemy z ETCS na pokładzie, wciąż nie jest to możliwe (Siemens jest mocno zaangażowany w rozwiązanie problemu).
Piszemy o tym obszernie tutaj. To, że pociąg kursuje na razie z mniejszą prędkością 160 km/h powoduje jednak zaledwie kilkuminutowe opóźnienia.
Lista pociągów, które poprowadzą Vectrony
Jak poinformowało nas PKP Intercity, trzy wypożyczone od Kolei Czeskich elektrowozy Vectron obsługują od dnia 4 listopada do 9 grudnia także pociągi:
- 14003/41002 Polonia codziennie
- 14005/41004 Batory codziennie
- 1301/3110 od poniedziałku do piątku
- 1309/3104 od poniedziałku do piątku i niedziele
- 1651/6150 Śnieżka w soboty
Od 10 grudnia, czyli z momentem wejścia w życie nowego rozkładu jazdy 2023/2024 cztery Vectrony będą obsługiwać następujące połączenia:
- 40001/44000 Moravia codziennie
- 14009/41008 Silesia codziennie
- 14007/41006 Silesia codziennie
- 14005/41004 Batory codziennie
- 64000/46001 Danubius codziennie (ten pociąg będzie rozkładową nowością, napiszemy o nim wkrótce)
W wypadku pociągu Batory, po raz pierwszy w jego historii Vectron poprowadzi międzynarodowy skład na całej trasie od Warszawy do Budapesztu i z powrotem, wykorzystując swoją olbrzymią zaletę jaką jest wielosystemowość.
PKP Intercity brakuje szybkich lokomotyw
Jaka jest przyczyna tego, że PKP Intercity korzysta z płatnego wsparcia sprzętu zza południowej granicy? Vectrony, z których korzystają Ceske drahy (pojazdy także są przez nich wypożyczone, jednak w leasingu wieloletnim) są jednymi z nielicznych dostępnych na rynku, które mogą kursować z prędkością 160 km/h (a nawet 200 km/h) i bez konieczności przeprowadzania dodatkowych badań (
jak Elfy 2 Kolei Śląskich) mogą dojechać do granicznej stacji w Bohuminie. Tymczasem PKP Intercity niemal nie posiada rezerwy taborowej w takich pojazdach (spora część EP09 wyłączona jest z ruchu na przeglądy). Nie ma tu większego znaczenia, że Vectrony są wielosystemowe i mogłyby obsługiwać połączenia także do samej Pragi czy Wiednia. Dojeżdżają one (poza Batorym, który po 10 grudnia dotrze na jednym Vectronie aż do Budapesztu) tylko do wspomnianego Bohumina.
Przede wszystkim jednak znacznie opóźniony jest projekt budowy szybkich lokomotyw Griffin dla przewoźnika.
Tymczasem to nie jedyne Vectrony, które PKP Intercity
pożycza od zewnętrznych podmiotów. Z naszej wiedzy wynika, że obecnie dwa wielosystemowe elektrowozy Vectron prowadzą, obok własnych Husarzy PKP Intercity, pociągi z Gdyni do Berlina i z Warszawy do Berlina. W tej roli wykorzystują swoja wielosystemowość.