Uruchomienie w ruchu pasażerskim pociągów Pendolino z końcem 2014 roku, modernizacja i zakup setek wagonów, a także wprowadzenie na tory łącznie 40 sztuk ezt Flirt i Dart na przełomie 2015 i 2016 roku, pozwoliło znacznie poprawić wizerunek przewoźnika. Jakie inwestycje zaplanowano na następne lata?
PKP Intercity ma już zatwierdzoną strategię taborową na okres trwającej perspektywy finansowej. Łącznie na inwestycje taborowe zaplanowano olbrzymią kwotę, tj. 2,5 mld złotych.
– Planujemy modernizację posiadanych przez nas 455 wagonów oraz zakup 55 nowych. Chcemy też kupić 40 nowych lokomotyw, a 20 zmodernizować – powiedział Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity. Za tę kwotę operator przebuduje lub rozbuduje niektóre bazy utrzymania, które zostaną m.in. doposażone w myjnie, o czym piszemy
tutaj.
Kiedy przetargi?Jakie lokomotywy konkretnie chce zakupić PKP Intercity? Wiadomo, że przewoźnik kupi 20 jednosystemowych elektrowozów o prędkości maksymalnej do 160 km/h (pisaliśmy o tym
tutaj) i 10 elektrowozów wielosystemowych o prędkości do 190 km/h, a także 10 lokomotyw spalinowo-elektrycznych (pojazd tego typu przewoźnik przetestuje
w ramach współpracy z Pesą).
Pierwszy z przetargów, na lokomotywy jednosystemowe z prędkością do 160 km/h oraz lokomotywy elektryczno-spalinowe, może ruszyć jeszcze w tym roku. W 2017 roku opublikowany ma być konkurs na lokomotywy wielosystemowe z prędkością do 190 km/h.
Co jeszcze przebuduje i kupi PKP Intercity?Jest także szansa na modernizację 20 sztuk lokomotyw EU/EP07 do takiego standardu, który umożliwi im kursowanie z prędkością 160 km/h. Proces modernizacji przewidywany jest na lata 2017-2018. Więcej informacji na ten temat można znaleźć
tutaj.
Czy PKP Intercity zdecyduje się powiększyć zrealizowane już zamówienie na 20 ezt Dart z bydgoskiej Pesy o kolejne 10 sztuk (pozwala mu na to prawo opcji)? Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta w ciągu następnego roku, po kompleksowej analizie doświadczeń z eksploatacji pojazdów, których dotąd, poza PKP Intercity, jeszcze nikt nie zamówił.
Duża liczba wagonów idzie do rewizjiTymczasem PKP Intercity rozstrzygnęło wreszcie przetarg na naprawę wagonów osobowych na trzecim i czwartym poziomie utrzymania. Przetarg podzielono na 16 części z czego, niestety, sporą część unieważniono i ostatecznie naprawy i rewizje przejdzie tylko 126 z zaplanowanych do prac 186 pojazdów.
Zamówienie to podzieliły między sobą Pesa i Wagon Opole.