Większych zakupów w swojej historii dotąd PKP Intercity nie planowało. Zamiast 3 mld zł, PKP Intercity będzie chciało wydać ponad 7 mld zł na tabor i modernizację swoich zapleczy do 2023 roku. Są też konkretne plany zakupowe na lata następne.
– Wierzę, że aktualizacja strategii taborowej, która zakłada gigantyczne wydatki na tabor narodowego przewoźnika, pozwoli nam zbudować zupełnie nową kolej, odwołującą się do przedwojenne tradycji, kiedy wskazówki zegarków regulowano według odjazdów pociągów. To jest możliwe już teraz, ale chcemy, by było jeszcze lepiej. Z przyjemnością witam program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” – powiedział prezes PKP SA, Krzysztof Mamiński.
– Dziś przedstawiamy założenia aktualizacja strategii taborowej na lata 2016–2020, z perspektywą do 2023. Łącznie wydamy ponad 7 mld zł na modernizację i zakup nowego taboru. Zmodernizowane i nowe pojazdy będą sukcesywnie wchodziły do spółki do 2023 roku – powiedział Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity. Wcześniej spółka planowała wydać prawie 2,5 mld zł, z dużym udziałem środków unijnych, oraz wkładem własnym na poziomie 800 tysięcy złotych.
Projekty z NCBiRJakie pojazdy wzbogacą park taborowy PKP Intercity w najbliższych latach? PKP Intercity zaplanowało kilka różnych projektów. Pierwsze z nich w oparciu o program realizowany z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
– W ramach partnerstwa innowacyjnego z NCBiR będziemy wprowadzać do naszego parku taborowego 25 innowacyjnych, szybkich lokomotyw elektrycznych, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych zdolnych pojechać do 230 km/h i 2 zestawy push&pull. Po 2023 roku natomiast, z perspektywą do 2030 roku, będziemy chcieli posiadać odpowiednio 38 takich nowoczesnych ezt, 52 lokomotywy oraz 15 składów push&pull – powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity odpowiedzialny za tabor. Co ciekawe – PKP Intercity zakłada, że ezt będą mogły pojechać także po torach naszych sąsiadów. Czy przewoźnika nie przeraża bardzo trudny proces homologacyjny (do tej pory na tory Niemiec nie mogą wjechać jeżdżące po Polsce od końca 2014 roku składy Pendolino)? – Kto nie próbuje, ten się nie rozwija – powiedział krótko Oniszczuk.
– Przy realizacji zaktualizowanej strategii PKP Intercity wprowadzi specjalny program zakupowy w przypadku prototypowych pojazdów stworzony w ramach partnerstwa innowacyjnego. Najpierw zostaną dostarczone jednostki testowe, które przejdą procedurę sprawdzającą, w celu wyeliminowania tzw. chorób wieku dziecięcego. Po ich wykluczeniu nastąpi dostarczenie reszty pojazdów. Dzięki temu po torach kursować będą sprawdzone i niezawodne pojazdy – podkreśla prezes PKP SA, Krzysztof Mamiński.
Projekt z udziałem środków własnych, unijnych i zewnętrznychInny projekt PKP Intercity zakłada modernizację ponad 700 wagonów i zakup 185 nowych. Część z przetargów w tym zakresie
została już rozstrzygnięta. Wagony, które kupi PKP Intercity, będą zarówno przedziałowe, jak i bezprzedziałowe, pojawią się też wagony Combo z powiększoną przestrzenią do przewozu osób niepełnosprawnych, rowerzystów, ze strefą dla dzieci, znane choćby z czeskich torów.
PKP Intercity zamierza też zmodernizować
14 posiadanych ezt ED74, za chwilę poznamy specyfikację na zakup
12 ezt, podobnych do Dartów i Flirtów. PKP Intercity zamierza zmodernizować aż 200 lokomotyw, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych (EU/EP07, EP08 oraz SM42). Na sieci ma się pojawić łącznie 118 nowych lokomotyw (łącznie z 20, które wkrótce otrzyma PKP Intercity, a także z 25 z programu partnerskiego z NCBiR).
Nowy tabor pojedzie na trasach: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok, Wrocław – Zielona Góra – Poznań – Gdynia, Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski, Wrocław – Czestochowa – Kielce, Warszawa – Poznań – Berlin oraz Warszawa – Katowice – Praga. Ponadto PKP Intercity zmodernizuje 16 stacji postojowych.