Narodowy przewoźnik uruchomił w tym roku nocny pociąg z czeskiego Bohumina do Helu i Łeby kursujący po Magistrali Węglowej. Jedyny postój handlowy na tym odcinku wyznaczono w Zduńskiej Woli-Karsznicach. Po sezonie stacja znów zostanie pozbawiona połączeń pasażerskich.
Ciąg linii kolejowych nr 146 i 131 Częstochowa – Chorzew-Siemkowice – Zduńska Wola-Karsznice – Poddębice – Inowrocław co do zasady nie jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim. Pomiędzy Częstochową a węzłem w Chorzewie zarządca infrastruktury
zlikwidował wręcz perony przy dawnych przystankach. Wraz z początkiem wakacji na tej trasie pojawił się jednak nocny pociąg uruchamiany przez PKP Intercity.
Jedyny w tym roku pociąg na linii 146. Bez zatrzymania w Chorzewie – Pociąg TLK „Wydmy” relacji Bohumin – Hel/Łeba kursuje trasą przez Zduńską Wolę-Karsznice, Toruń i Iławę – mówi Anna Zakrzewska z PKP Intercity. Taki przebieg ma zapewnić nie tylko bezpośredni dojazd z Górnego Śląska nad polskie morze, ale także skomunikować południe kraju z województwem warmińsko-mazurskim. Połączenia w tych kierunkach uzyskała teraz także Zduńska Wola.
Nocny TLK przystaje tam jednak wyłącznie na stacji Karsznice położonej na osiedlu mocno oddalonym od centrum miasta. Przewoźnik nie wyznaczył postojów handlowych w innych miejscowościach leżących wzdłuż historycznej Magistrali Węglowej. Spółka nie odpowiedziała na nasze pytanie, dlaczego nie zdecydowano się na umożliwienie wymiany pasażerskiej np. w relatywnie dużych Poddębicach.
Pociąg omija Łódź i Warszawę, ale miasta te mają do dyspozycji inne kursy Magistrala co do zasady omija największe ośrodki miejskie. Pociąg nie zabiera więc pasażerów z Łodzi czy Warszawy. Jak tłumaczy spółka, miejscowości te mają inne możliwości dojazdu do nadmorskich kurortów. – Sezonowe połączenie Łódź – Hel i Łódź – Łeba obsługiwane jest przez TLK „Korsarz” – wskazuje przedstawicielka PKP Intercity.
Wiemy już, że wznowienie połączeń na środkowym odcinku Magistrali Węglowej będzie jedynie epizodem. – Poza sezonem nie planujemy ani obsługi Karsznic, ani utrzymywania połączeń na linii nr 146 – zapowiada bowiem Anna Zakrzewska. Przypomnijmy, że uruchomienie kursów na tej trasie wstępnie rozważa natomiast samorząd województwa łódzkiego.