Na podstawie prowadzonych przez PKP Intercity doświadczeń widać, że dzięki eco drivingowi możliwe jest obniżenie wolumenu zużycia energii nawet do 5%.
Przewoźnik poinformował o pozytywnych rezultatach wprowadzenia eco drivingu w swoim taborze. – Realizowane przez spółkę inwestycje w nowoczesny i ekologiczny transport przybliżają nas do założonego sobie celu, aby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Wprowadzany przez nas ekoDriving jest kolejnym krokiem ku zielonej kolei – mówi Krzysztof Świerczek, Członek zarządu PKP Intercity cytowany w komunikacie.
W praktyce prowadzenie pociągu zgodnego z eco drivingiem polega m.in. na unikaniu niepotrzebnych, gwałtownych przyśpieszeń i hamowań, szybkie i sprawne wprawianie w rozruch pojazdu i prowadzenie go przy najwyższej dopuszczalnej prędkości. Ponadto zalecane jest hamowanie przy pomocy hamulców elektrodynamicznych, pozwalających na obniżenie prędkości i kosztów związanych ze zużyciem klocków hamulcowych oraz wykorzystywanie przy hamowaniu możliwości rekuperacji, czyli oddawania energii do sieci trakcyjnej, co obniża jej realne zużycie. Jak podaje Intercity, na podstawie prowadzonych analiz widać, że możliwe jest obniżenie wolumenu zużycia energii nawet do 5%. Po pełnym wdrożeniu aplikacji identyfikującej to zużycie oraz przeprowadzeniu szkoleń maszynistów udział ten może się jeszcze zwiększyć.
Wymierne korzyści z takiej jazdy mogą odczuć także pasażerowie. Do najważniejszych należy uwzględnić poprawę komfortu jazdy oraz podniesienie punktualności pociągów w stosunku do realizowanego rozkładu jazdy. Co więcej takie prowadzenie pojazdu wpływa także na efektywność energetyczną kolei, a także zmniejszanie śladu węglowego - uważa przewoźnik.
Pasażerowie korzystający z przejazdów pociągami PKP Intercity mogą sprawdzić na stronie internetowej
intercity.pl/ekopodróż jak pociąg wypada na tle innych środków transportu, jeśli chodzi o ilość emitowanego do atmosfery dwutlenku węgla na jeden kilometr podróży jednego pasażera. Ponadto po wybraniu danego pociągu w systemie eIC widnieje informacja ile dany pociąg emituje dwutlenku węgla oraz porównanie konkretnego pociągu na wybranej trasie do samochodu oraz samolotu.
PKP Intercity wdrażając w swojej organizacji eco driving wykorzystuje narzędzia dostarczane przez Sesto. Spółka ma w planach uruchomienie m.in. aplikacji dla maszynistów, która pozwoli na bieżące monitorowanie efektywności jazdy.