PKP Intercity uruchamia obecnie sześć pociągów Warszawa – Berlin, ale ciągle brakuje lokomotyw wielosystemowych do obsługi tego połączenia. Czas potrzebny na zmianę lokomotywy oznacza opóźnienia i wydłużenie podróży.
W pociągach Warszawa - Berlin frekwencja jest duża, a pasażerowie informują nas, że lokomotywy nadal podmieniane są na stacjach przed niemiecką granicą. W Niemczech jest bowiem inny system napięcia i zwykłe elektrowozy nie mają szans na wjazd do Frankfurtu nad Odrą i potrzebne są pojazdy wielosystemowe. PKP Intercity od lat ma jednak problem z ich dostępności. Podczas podmiany lokomotyw przestaje działać klimatyzacja, co jest kłopotliwe w czasie upałów. Zazwyczaj przyczynia się to także do opóźnień.
Dołożenie szóstej pary pociągów BWE sprawiło, że potrzeba kolejnej lokomotywy do obsługi międzynarodowych składów.
Jak wiele pociągów międzynarodowych do Berlina obecnie wymaga wymiany lokomotyw przed niemiecką granicą? – Od początku tego miesiąca do 20 czerwca wymiany lokomotyw na pociągach kursujących do Berlina miały miejsce przeciętnie dwa razy na dzień, zdarzały się też przypadki trzech/czterech wymian na dzień – poinformowała Agnieszka Serbeńska z biura prasowego PKP Intercity. Ponadto spółka niemal nie dysponuje rezerwą takich pojazdów.
– W tej chwili PKP Intercity dysponuje jedną rezerwową lokomotywą. Standardowo dla tych pociągów rezerwę zabezpieczają dwa pojazdy (to także bardzo niewiele – dop. red.). Już wkrótce po usunięciu bieżących usterek powrócą do eksploatacji kolejne lokomotywy, wzmacniając dostępność tego taboru. Wymiany lokomotyw wielosystemowych na przestrzeni czerwca spowodowane były incydentalnymi zdarzeniami w trasie, jak np. kolizja ze zwierzyną, wymagające skierowania pojazdu do naprawy – dodała przedstawicielka PKP Intercity.
Pociągów dużo, lokomotyw małoPKP Intercity prowadzi lokomotywami wielosystemowymi do Niemiec dziewięć par pociągów. Sześć – z Warszawy, jedną z Trójmiasta, jedną z Przemyśla i Krakowa (EC Wawel, który notorycznie jest opóźniony) oraz nocny pociąg Nightjet z Wiednia przez Wrocław do Berlina. Spółka, oprócz swoich 10 Husarzy (Siemens Taurus) wynajmuje także kilka lokomotyw od spółek prywatnych i pooli taborowych. Np.
jeden z Vectronów, pożyczony z Cargounit, codziennie prowadzić pociąg Gedania z Gdyni do Berlina.
Griffiny zmienią sytuację? Tak. Za kilka lat...Sytuacja z brakiem dostępności lokomotyw wielosystemowych raczej nieprędko się zmieni, chociaż PKP Intercity zamówiło ich 10 i właśnie rozszerzyło umowę z firmą Newag na dostawę kolejnych 5 takich pojazdów. Na ich homologację w Niemczech poczekamy jeszcze… nawet do końca 2026 roku. Aż tyle czasu ma bowiem producent na uzyskanie zezwoleń na kursowanie w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Zdobycie dokumentów uprawniających do kursowania z wagonami w Niemczech, jak pokazały doświadczenia Pesy i Skody, jest zadaniem trudnym.
– PKP Intercity zamierza też kupić 63 lokomotywy wielosystemowe. Obecnie został zakończony etap spotkań z wykonawcami zakwalifikowanymi do udziału w postępowaniu i na podstawie tak zdobytych informacji opracowywane są szczegółowe warunki zamówienia (SWZ). Ostateczną ich treść planujemy przedstawić w III kwartale 2023 roku, wraz z zaproszeniem do złożenia oferty zostanie wyznaczony termin ich składania – dodaje Agnieszka Serbeńska.