Średnio aż 383 pociągi uruchamiane każdego dnia, nowe połączenia krajowe i międzynarodowe, więcej kursów Pendolino i nowe relacje dla Flirtów i Dartów – to główna część zmian w rozkładzie jazdy 2018/2019, które wprowadza PKP Intercity.
Po najpopularniejszej trasie w Polsce, czyli między Warszawą i Krakowem, pojedzie późnowieczorny pociąg IC Łokietek. Będzie kursować przez Centralną Magistralę Kolejową. Nowy nocny pociąg TLK Pogórze zapewni połączenie Przemyśla z Wrocławiem. Z Warszawy do Zielonej Góry przez Wrocław będzie kursować IC Konopnicka na ezt Dart.
Więcej połączeń EIP na najpopularniejszych trasach
Z połączeń PKP Intercity między Warszawą a Krakowem w pierwszym półroczu 2018 r. skorzystało ponad 1,2 mln pasażerów.
– Wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych, zwiększy się liczba połączeń kategorii Express InterCity Premium z Warszawy do Krakowa z 9 do 12. Także na drugiej pod względem popularności trasie Warszawa – Trójmiasto będzie więcej par pociągów kategorii EIP – 14, zamiast 12 jak dotychczas. PKP Intercity zwiększa także liczbę połączeń na trasach, na których nie kursuje Pendolino. Na trasie Warszawa – Poznań będzie ich 13, a nie 11 jak do tej pory. W wakacyjne weekendy PKP Intercity uruchomi połączenie EIC Fregata relacji Warszawa – Kołobrzeg – czytamy w komunikacie PKP Intercity.
Flirty i Darty na nowych trasachPociągi obsługiwane przez pojazdy Flirt3 pojadą od grudnia w nowej relacji Warszawa – Kraków przez Centralną Magistralę Kolejową. Darty z kolei obsłużą relacje: Białystok – Szklarska Poręba przez Warszawę (będzie to pociąg nocny) i Wrocław oraz Warszawa – Zielona Góra przez Wrocław.
– Dzięki tym zmianom mieszkańcy Zielonej Góry i turyści odwiedzający Szklarską Porębę zyskają możliwość podróżowania nowoczesnymi i komfortowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi – informuje PKP Intercity.
Za granicę z PKP IntercityW nowym rozkładzie jazdy będzie kursował
pociąg IC Nightjet Metropol relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który umożliwi dzienny dojazd do Berlina oraz nocny do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Po stronie polskiej zatrzyma się m.in. na stacjach Wrocław Główny, Opole Główne, Kędzierzyn-Koźle i Racibórz. Dodatkowo pociąg IC Przemyślanin, jadący z Przemyśla, będzie prowadził grupę wagonów do Berlina, które będą przełączane do pociągu IC Nightjet w Katowicach. Wagony do Przemyśla będą odczepiane na stacji w Raciborzu, po czym wyruszą w podróż do Katowic przez Gliwice i Zabrze. Dzięki temu mieszkańcy aż sześciu województw: podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego zyskują połączenie międzynarodowe i będą mogli dojechać bezpośrednio do stolicy Niemiec.
Dodatkowo pociąg IC Cracovia relacji Kraków – Praga prowadzi grupę wagonów do Budapesztu. Nowością w ofercie PKP Intercity w sezonie 2018/2019 będzie IC Sobieski kursujący z Krakowa do Wiednia.
PKP Intercity upraszcza także nazwy ofert obowiązujących w komunikacji międzynarodowej. Od 9 grudnia 2018 r. wszystkie dotychczasowe limitowane oferty SparDay oraz SparNight zmienią nazwę na Super Promo International oraz wszystkie nielimitowane oferty, które do tej pory miały nazwę „… Specjal” zmienią nazwę na „Visit…”, np. Visit Grodno.
Zmodernizowane wagony wyjeżdżają na toryPKP Intercity realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii wart ok. 7 mld złotych. Przewoźnik podpisuje kolejne umowy na zakup nowego i modernizację dotychczas posiadanego taboru.
Z pierwszych efektów tych kontraktów pasażerowie będą mogli skorzystać już od początku 2019 roku. Na torach pojawią się pierwsze wagony zmodernizowane przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Będą to wagony przedziałowe drugiej klasy. Pasażerowie skorzystają w nich z wygodnych foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, elektronicznego systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Zmodernizowane wagony będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok), Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok), Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście).
Dostosowanie do prowadzonych inwestycjiObowiązujący od 9 grudnia rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Pociągi na trasie Warszawa – Lublin nadal będą jeździć trasą objazdową przez Łuków. Część składów kursujących na trasie Wrocław – Poznań – Szczecin pojedzie przez Zieloną Górę. Pomiędzy Warszawą a Poznaniem składy PKP Intercity będą kursować przez Inowrocław.
Inwestycje realizowane w obrębie węzła krakowskiego sprawiają, że część pociągów ominie Kraków Płaszów i pojedzie przez Nową Hutę. Z kolei TLK Podhalanin i IC Oscypek ominą Kraków. Pierwszy z nich będzie kursować przez m.in. Katowice, Bielsko-Białą, jak również Andrychów, Kęty i Wadowice, które dzięki temu zyskają dostęp do oferty PKP Intercity. Drugi zaś pojedzie przez m.in. Katowice, Bielsko-Białą i Żywiec.
Sprzedaż biletów na pociągi w nowym rozkładzie jazdy
Dopiero 7 grudnia PKP Intercity odblokowało sprzedaż na pełną listę pociągów uruchamianych od 9 grudnia. Od tego dnia można kupić bilety na pociągi z Rzeszowa do Hrubieszowa i Zagórza, gdzie podwykonawcą PKP Intercity jest SKPL. Niestety, bilet na te połączenia można kupić na razie jedynie w kasach. O późnym uruchomieniu sprzedaży na połączenia w nowym rozkładzie "RK" pisze
tutaj.
Obszerny tekst na temat zmian w rozkładzie jazdy 2018/2019 publikujemy
tutaj.