Po fiasku prowadzonego cztery lata postępowania na zakup wagonów piętrowych i lokomotyw, PKP Intercity zmienia koncepcję. Już w maju ma ogłosić przetarg na zakup 50 piętrowych zespołów trakcyjnych.
Jak informowaliśmy wczoraj,
konsorcjum Pesy i Newagu zdecydowało się nie przedłużać po raz kolejny ważności oferty w przetargu na 38 zestawów piętrowych push-pull. Przewoźnik nie ma innego wyjścia niż unieważnić zakup, na który miał przeznaczyć 5,5 mld złotych. Przyczyną jest zbyt droga oferta.
PKP IC: Były ułatwienia dla producentów- PKP Intercity podejmuje kroki zmierzające do formalnego unieważnienia postępowania przetargowego na zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi. Głównym powodem unieważnienia było przekroczenie przez konsorcjum Pesa Bydgoszcz oraz Newag (jedynego oferenta) zakładanego budżetu o ponad 1,8 mld zł - potwierdza rzecznik prasowy PKP Intercity Cezary Nowak.
Jak przypomina było to drugie postępowanie dot. zakupu tych jednostek. W 2021 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego, a rok później zaprosiło producentów biorących w nim udział do złożenia ofert. - Na początku 2023 roku złożona została jedna oferta, której wartość przewyższała zakładaną kwotę o 2,4 mld zł brutto, a z tego względu postępowanie zostało unieważnione. W lipcu 2023 roku zostało ogłoszone drugie postępowanie, którego założenia zostały zmodyfikowane tak, by sprostać oczekiwaniom potencjalnych wykonawców. Wprowadzono m.in. zaliczkowanie kwoty postępowania, która została także zwiększona. Zdecydowano się również na etapowanie inwestycji, zwiększenie kwoty przeznaczonej na realizację zamówienia - wylicza rzecznik przewoźnika.
50 zespołów trakcyjnych zamiast wagonów i lokomotywJak podkreśla rzecznik, spółka PKP Intercity wystąpiła do konsorcjum o wydłużenie postępowania jednak ta propozycja została odrzucona. - Pomimo zaistniałej sytuacji spółka nie rezygnuje z planowanych innych inwestycji a w zamian za postępowanie na zakup pojazdów typu push-pull, PKP Intercity planuje ogłosić w maju br. postępowanie na 50 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w nowym designie, które będą mogły osiągać prędkość 200 km/h - zapowiedział Cezary Nowak.
Jak przypomina przedstawiciel PKP Intercity, w trakcie pozyskiwania zgód korporacyjnych jest także postępowanie na
zakup 300 wagonów dostosowanych do prędkości 200 km/h z opcją zakupu kolejnych 150. Do końca I kwartału planowane jest ogłoszenie przetargu na
zakup 23 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu high speed dostosowanych do prędkości 250 km/h. To nie zmienia faktu, że strategia taborowa przewoźnika jest
znacząco opóźniona - zakup pociągów na 250 km/h
jest przygotowywany już od sześciu lat. Przewoźnik nie będzie mógł zatem realizować dalszych wzrostów przewozów w odpowiednim komforcie.