PKP Intercity złożyło wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie uruchomienia dwóch dodatkowych pociągów dziennie na trasie Warszawa – Kijów Pasażerski. Obecnie stolice łączy jeden, nocny pociąg - Kiev Express.
Dwa nowe połączenia miałyby zostać uruchomione od 10 grudnia 2023 roku. Przewoźnik zakłada pociągi codzienne, ale niedostępne w komunikacji krajowej - w stronę Ukrainy na stacjach zatrzymania (Warszawa Wschodnia, Lublin Główny, Chełm oraz Dorohusk) można będzie tylko wsiadać, a w odwrotną stronę - tylko wysiadać.
Teraz UTK czeka przez miesiąc na ewentualne złożenie wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej wobec połączeń dotowanych - ale nikt go nie złoży, bo mogłoby to zrobić wyłącznie przewoźnicy samorządowi lub organizatorzy transportu. Przewoźnik zapewni wagony pasażerskie z miejscami do leżenia Kolei Ukraińskich UZ: WLAB (47-K/ed) (47-К/ед).
Obecne połączenie - Kiev Express - wyjeżdża z Warszawy Wschodniej o godz. 17:54. Dodatkowe połączenia miałyby odjeżdżać z Warszawy Wschodniej o 3:49 i 22:03, a z Dorohuska do Warszawy o 23:19 i 15:19. Zastosowanie procedury otwartego dostępu jest o tyle ciekawe, że dotyczy ona połączeń komercyjnych (bez dotacji). W tej chwili PKP Intercity uruchamia połączenia międzynarodowe, w tym Kiev Express, dzięki dotacjom z Ministerstwa Infrastruktury. Czekamy na więcej szczegółów w tej sprawie.
Pociągi Kiev Express Warszawa - Kijów
od początku wojny jest wydłużany - obecnie ma aż 15 wagonów, w najnowszy,
zbudowany na początku 2020 roku w Kriukiwskich Zakładach Budowy Wagonów. Dalsze wydłużenia składu nie jest już możliwe. Niedawno pojawił się za to pomysł
nowego połączenia bezpośredniego z Warszawy do Lwowa.