PKP Intercity poinformowało o wysłaniu do publikacji przetargu na zakup 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych z prędkością nie większa niż 160 km/h. Czas realizacji jest bardzo krótki - 26 miesięcy od dnia zawarcia umowy; nowe pojazdy mają wyjechać na tory w 2025 roku.
W październiku 2022 roku przewoźnik podpisał umowę z bydgoską
Pesą na produkcję 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. Wartość kontraktu wynosi 554,6 mln zł brutto. W marcu 2023 roku zawarta została umowa z firmą
Newag na zakup 20 lokomotyw elektrycznych typu Gryffin. Natomiast w czerwcu tego roku PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i postanowiło
rozszerzyć zakup 10 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o kolejne 5 sztuk. Wartość zamówienia z nowosądeckim producentem wzrosła tym samym z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto.
Kompletnie nie udał się za to największy projekt przewoźnika - na dostawę 38 siedmiowagonowych zestawów piętrowych push-pull wraz z 45 dwusystemowymi lokomotywami elektrycznymi. Został on
unieważniony po długich wahaniach, a następnie rozpisany na nowo. Opóźni to dostawę taboru o
co najmniej dwa lata.
Najnowszy ogłaszany właśnie przetarg - na zakup 46 lokomotyw elektrycznych jednosystemowych, które będą dostosowane do prędkości 160 km/h i zostaną wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2) - ma zostać opublikowany w najbliższych dniach; na razie informacje o nim pochodzą wyłącznie z biura prasowego PKP IC. Pierwsze pojazdy powinny poprowadzić pociągi na relacjach krajowych w 2025 roku. Zgodnie z zamówieniem, utrzymanie ich w pierwszym cyklu (do pierwszej naprawy na czwartym poziomie utrzymania P4 włącznie) będzie świadczone przez producenta pojazdów z udziałem pracowników przewoźnika.