Polska ma trzecią co do wielkości sieć kolejową w Unii Europejskiej, zaraz po Niemcach i Francuzach. Jednak jej wykorzystanie jest znacząco mniejsze niż na zachodzie. Zdaniem członka zarządu PKP Intercity Tomasza Gontarza moda na kolej wróci, a świadomość ekologiczna jej klientów pozwoli jej odzyskać dawną świetność.
Gontarz, podczas dyskusji "Kolej neutralna klimatycznie – czy w Polsce jest to możliwe?”, która odbyła się podczas targów Trako wskazywał, że w 2019 roku Polacy odbyli średnio prawie 8 podróży koleją rocznie, natomiast we Francji 19,4, a w Niemczech 35,2. – Przy tym wszystkim mamy trzeci największy system kolejowy w Europie. To pokazuje jaki drzemie w nim potencjał. Moim zdaniem w Polsce możemy wozić nawet 600, 700 mln pasażerów koleją – powiedział Tomasz Gontarz. Jego zdaniem aspekt ekologiczny jest ważnym elementem promocji kolei i coraz lepiej rozumieją to podróżni.
– Świadomość tego, że kolej jest ekologiczna, istnieje i rośnie. Podkreślamy zawsze, że 85% taboru PKP Intercity to pojazdy elektryczne, zeroemisyjne. Podkreślamy także to, że pasażer wybierający kolej będzie odpowiadać za emisję trzykrotnie mniejszej ilości CO2 niż w przypadku wyboru własnego auta i aż ośmiokrotnie mniejszą niż w przypadku lotu samolotem. Ta świadomość jest już widoczna, co widać biorąc pod uwagę efekty naszych badań. 51% pasażerów z grupy prawie tysiąca osób, które o to pytaliśmy, wskazało, że aspekt ekologiczny wpłynął na decyzję o wyborze pociągu jako środka transportu – mówił Gontarz.
Zdaniem wiceszefa PKP Intercity młode pokolenie mocno akcentuje kwestie klimatyczne i w pewnym momencie wstydem będzie podróż autem na festiwale muzyczne czy wakacje. – W wielu relacjach kolej wygrywa też czasem przejazdu. To dodatkowa zachęta – dodał.
Ważny głos w dyskusji na temat podniesienia roli kolei w Polsce i jej związku z ochroną klimatu zabrał prezes Kolei Małopolskich Tomasz Warchoł.
– Z punktu widzenia przewoźnika aglomeracyjnego zaznaczam, że bardzo ważne jest zachowanie właściwej częstoliwości kursowania pociągów. Założyliśmy sobie, że będziemy uruchamiać pociągi w takcie nie mniejszym niż 30 minut i to robimy, Gdy takt jest nieco rzadszy trudno nam już zachęcić pasażera do podróży koleją w ramach aglomeracji czy miasta. Trudno jest mu podjąć decyzję o pozostawieniu auta w garażu – mówił.
Dodał, że kolej powinna szukać swoich szans w niedocenianych dotąd transportowych niszach.
– Przykład Podhalańskiej Kolei Regionalnej, która bardzo szybko stała się popularna, dowodzi tego, że dobrą kolej pasażerską można tworzyć nie tylko w aglomeracjach, czy między miastami. Należy jednak komunikować ją także z autobusami, tworząc dobrą zintegrowaną ofertę transportu publicznego – dodał.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.