Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity startuje w CEF. Chce dofinansować montaż ERTMS

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
20-01-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity startuje w CEF. Chce dofinansować montaż ERTMS
fot. PKP IC
Po raz pierwszy w historii spółki PKP Intercity złożyło wniosek o dofinansowanie do Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Spółka zamierza pozyskać 4,24 mln euro (ok. 19,5 mln zł) na wyposażenie ponad 100 lokomotyw w urządzenia Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).

Jak czytamy w komunikacie, w pierwszym etapie złożony przez PKP Intercity wniosek w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2) został pozytywnie zaopiniowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Teraz wniosek oczekuje na ocenę Komisji Europejskiej. Decyzja Komisji dot. wyboru projektów do dofinansowania przewidziana jest na czerwiec PKP Intercity planuje pozyskać 4,24 mln euro (ok. 19,5 mln zł) na dofinansowanie ERTMS w latach 2022-2026.

Dekada prób

– Konsekwentne wprowadzanie ERTMS przenosi kolej do świata cyfrowego. System umożliwia szybsze oraz bezpieczne podróże, a także poruszanie się pociągów na sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności instalacji i znajomości krajowych systemów. Wykorzystując środki z CEF chcemy wyposażyć w urządzenia ERTMS 104 lokomotywy, które w ciągu kilku najbliższych lat wzmocnią naszą flotę – mówi Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity w komunikacie.

Od 2012 roku PKP Intercity próbuje doposażyć swoje lokomotywy Husarz w system ERTMS/ETCS. Niedawno pisaliśmy, że już po raz czwarty nie udało się wybrać wykonawcy dla tej inwestycji.

PKP Intercity podkreśla, że środki z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) są jednym z przewidzianych kilku źródeł finansowania rozszerzonej strategii inwestycyjnej PKP Intercity z perspektywą do 2030 roku. W jej ramach spółka zaplanowała 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. Wśród pozostałych źródeł finansowania wymienić należy: środki własne, rozliczenie środków pozyskanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ), wykorzystanie kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny, środki z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), środki z Krajowego Planu Odbudowy, emisje obligacji oraz kredyty inwestycyjne.

Szereg polskich wniosków do CEF

Instrument „Łącząc Europę” (CEF) na nową perspektywę finansową 2021-2027 został ustanowiony w lipcu 2021 r. Rozporządzeniem Unii Europejskiej. Głównymi celami CEF są budowa, rozwój, modernizacja i ukończenie transeuropejskich sieci w sektorach transportu, energii i technologii cyfrowych. Budżet przeznaczony na transport to 25,8 mld euro, z czego 12,83 mld euro to pula ogólna dostępna dla wszystkich państw UE. W sektorze transportu do otrzymania unijnego wsparcia finansowego na podstawie wspomnianego rozporządzenia kwalifikują się m. in. działania wspierające systemy aplikacji telematycznych na potrzeby transportu, w tym Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS).

Warto podkreślić, że to nie jedyny wniosek o dofinansowanie z polskich kolei. Spółka Cargotor ubiega się o 1,6 mld zł dofinansowania z unijnego instrumentu na rozbudowę terminala przeładunkowego w Małaszewiczach. Inwestycja ma rozwiązać problem zatorów w Małaszewiczach i utrwalić pozycję Polski na Nowym Jedwabnym Szlaku. Z kolei PKP PLK zgłasza aż cztery projekty, o łącznej wartości prawie 6 mld złotych.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

Tabor i technika

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

inf. pras 20 czerwca 2022

PLK ponawia przetarg na ERTMS do Portu Północnego w Gdańsku

Infrastruktura

Zatrzymani w sprawie ogromnego przetargu na GSM-R usłyszeli zarzuty

Prawo i polityka

Dwie oferty na projekt i budowę ERTMS na Rail Baltice [aktualizacja]

Infrastruktura

ERTMS zwiększy bezpieczeństwo między Węglińcem a Zgorzelcem

Infrastruktura

Zobacz również:

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

Tabor i technika

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

inf. pras 20 czerwca 2022

PLK ponawia przetarg na ERTMS do Portu Północnego w Gdańsku

Infrastruktura

Zatrzymani w sprawie ogromnego przetargu na GSM-R usłyszeli zarzuty

Prawo i polityka

Dwie oferty na projekt i budowę ERTMS na Rail Baltice [aktualizacja]

Infrastruktura

ERTMS zwiększy bezpieczeństwo między Węglińcem a Zgorzelcem

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5