Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

PKP Intercity: Średnia wieku maszynistów to 41 lat

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
17-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
PKP Intercity: Średnia wieku maszynistów to 41 lat
fot. KMZdjęcie ilustracyjne
Maszyniści w wieku emerytalnym to tylko niewielki odsetek prowadzących pociągi PKP Intercity. Niedzielne zdarzenie związane ze zgonem maszynisty za sterami pociągu miało charakter zupełnie wyjątkowy i nie wynikało z winy przewoźnika – wynika z odpowiedzi PKP Intercity na nasze pytania.

Po tragedii, do jakiej doszło w ostatnią niedzielę (12 stycznia) – zasłabnięciu i śmierci maszynisty pociągu IC „Oleńka” podczas służby – wysłaliśmy do przewoźnika pytania o to, czy podobne zdarzenia miały miejsce już wcześniej. Ponieważ można było domyślać się związku zgonu maszynisty z jego zaawansowanym wiekiem (68 lat) – oraz z powodu utrzymującej się od lat luki pokoleniowej i deficytu maszynistów na rynku pracy – spytaliśmy także o liczbę maszynistów PKP Intercity, którzy osiągnęli wiek emerytalny, oraz o średnią wieku prowadzących pociągi spółki.

Biuro prasowe PKP Intercity podkreśla – czego zresztą nie kwestionowaliśmy – że śmierć pracownika nastąpiła z przyczyn niezależnych od pracodawcy. Jak informuje przewoźnik, był to przypadek wyjątkowy w skali ostatnich lat. – W ostatnim czasie nie było zdarzeń związanych ze śmiercią maszynisty – czytamy w wiadomości od PKP Intercity.

Średnia wieku maszynistów PKP Intercity wynosi – według danych przewoźnika – 41 lat. Spółka nie odpowiedziała na pytanie o to, jak zmieniała się ta wartość w ostatnich latach. Dowiedzieliśmy się za to, że maszyniści, którzy wkroczyli w wiek emerytalny, to zaledwie 3% wszystkich prowadzących jej pociągi. – W PKP Intercity pracuje 1455 maszynistów. 44 z nich ukończyło 65. rok życia – wylicza biuro prasowe.

Warto dodać, że w przepisach regulujących pracę maszynistów nie ma górnej granicy wieku, po której przekroczeniu wykonywanie tego zawodu nie byłoby możliwe. Konieczne jest jednak spełnienie kryteriów zdrowotnych, które zresztą bywają oceniane jako zbyt wyśrubowane. Do ukończenia 55. roku życia maszyniści w celu utrzymania świadectwa muszą przechodzić badania okresowe co 2 lata, a po przekroczeniu tej granicy – co roku. Okres ten może zostać skrócony – między innymi – po poważnym wypadku z działem maszynisty, po przerwie w pracy dłuższej niż pół roku, a także jeśli wskazuje na to orzeczenie lekarskie.

Jakie środki zamierza wprowadzić PKP Intercity, by zapobiec zasłabnięciom maszynistów w przyszłości? – Spółka nadal dba o stan zdrowia pracowników poprzez regularne badania medycyny pracy, organizację wraz z dostawcami usług medycznych akcji prozdrowotnych, dofinansowanie kart sportowych czy wspieranie funkcjonowania grup sportowych (grupy biegowe, drużyny sportowe) – odpowiadają jego przedstawiciele.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5