Maszyniści w wieku emerytalnym to tylko niewielki odsetek prowadzących pociągi PKP Intercity. Niedzielne zdarzenie związane ze zgonem maszynisty za sterami pociągu miało charakter zupełnie wyjątkowy i nie wynikało z winy przewoźnika – wynika z odpowiedzi PKP Intercity na nasze pytania.
Po tragedii, do jakiej doszło w ostatnią niedzielę (12 stycznia) –
zasłabnięciu i śmierci maszynisty pociągu IC „Oleńka” podczas służby – wysłaliśmy do przewoźnika pytania o to, czy podobne zdarzenia miały miejsce już wcześniej. Ponieważ można było domyślać się związku zgonu maszynisty z jego zaawansowanym wiekiem (68 lat) – oraz z powodu utrzymującej się od lat luki pokoleniowej i
deficytu maszynistów na rynku pracy – spytaliśmy także o liczbę maszynistów PKP Intercity, którzy osiągnęli wiek emerytalny, oraz o średnią wieku prowadzących pociągi spółki.
Biuro prasowe PKP Intercity podkreśla – czego zresztą nie kwestionowaliśmy – że śmierć pracownika nastąpiła z przyczyn niezależnych od pracodawcy. Jak informuje przewoźnik, był to przypadek wyjątkowy w skali ostatnich lat. – W ostatnim czasie nie było zdarzeń związanych ze śmiercią maszynisty – czytamy w wiadomości od PKP Intercity.
Średnia wieku maszynistów PKP Intercity wynosi – według danych przewoźnika – 41 lat. Spółka nie odpowiedziała na pytanie o to, jak zmieniała się ta wartość w ostatnich latach. Dowiedzieliśmy się za to, że maszyniści, którzy wkroczyli w wiek emerytalny, to zaledwie 3% wszystkich prowadzących jej pociągi. – W PKP Intercity pracuje 1455 maszynistów. 44 z nich ukończyło 65. rok życia – wylicza biuro prasowe.
Warto dodać, że w przepisach regulujących pracę maszynistów nie ma górnej granicy wieku, po której przekroczeniu wykonywanie tego zawodu nie byłoby możliwe. Konieczne jest jednak spełnienie kryteriów zdrowotnych, które zresztą
bywają oceniane jako zbyt wyśrubowane. Do ukończenia 55. roku życia maszyniści w celu utrzymania świadectwa muszą przechodzić badania okresowe co 2 lata, a po przekroczeniu tej granicy – co roku. Okres ten może zostać skrócony – między innymi – po poważnym wypadku z działem maszynisty, po przerwie w pracy dłuższej niż pół roku, a także jeśli wskazuje na to orzeczenie lekarskie.
Jakie środki zamierza wprowadzić PKP Intercity, by zapobiec zasłabnięciom maszynistów w przyszłości? – Spółka nadal dba o stan zdrowia pracowników poprzez regularne badania medycyny pracy, organizację wraz z dostawcami usług medycznych akcji prozdrowotnych, dofinansowanie kart sportowych czy wspieranie funkcjonowania grup sportowych (grupy biegowe, drużyny sportowe) – odpowiadają jego przedstawiciele.