Na berlińskich targach Innotrans dowiedzieliśmy się, że PKP Intercity już wkrótce planuje rozstrzygnąć przetarg na lokomotywy hybrydowe. Jedyną ofertę złożyła bydgoska Pesa, tak więc będzie to kolejna umowa, jaką producent zawsze z narodowym przewoźnikiem.
O planach PKP Intercity dotyczących zakupu lokomotyw hybrydowych pisaliśmy już kilka miesięcy temu,
kiedy to przewoźnik rozpisał ogłoszenie przetargowe w tej sprawie. Intercity chce kupić 16 pojazdów elektryczno-spalinowych, które będą rozwijać prędkość 160 kmh/ w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h w trakcji spalinowej.
Oferty w przetargu poznaliśmy w czerwcu. Okazało się wtedy, że dostawą nowych lokomotyw jest zainteresowana wyłącznie bydgoska Pesa,
oferując lokomotywę Pesa Gamma Dual Power, która
złożyła ofertę o wartości niespełna 555 milionów złotych. Budżet PKP Intercity wynosił prawie 517 milionów złotych, tak więc był on mniejszy niż złożona oferta. Do tej pory nie było jasne, czy narodowy przewoźnik znajdzie brakujące fundusze, w związku z czym niewiadomą pozostawało również to, kiedy ewentualnie mogłoby nastąpić rozstrzygnięcie postępowania.
Teraz dowiadujemy się, że PKP Intercity planuje rozstrzygnąć przetarg już za kilka tygodni, a dokładniej w październiku tego roku, o czym poinformował nas członek Zarządu PKP Intercity, Jarosław Oniszczuk, w trakcie berlińskich targów Innotrans.
– Myślę, że przetarg na lokomotywy uda się rozstrzygnąć już niedługo. Mam nadzieję, że stanie się to jeszcze w październiku tego roku. Oczywiście będzie on rozstrzygnięty pozytywnie – powiedział Jarosław Oniszczuk.
Pesa będzie miała na realizację zamówienia 48 miesięcy od dnia podpisania umowy, natomiast pierwsza lokomotywa będzie musiała dotrzeć do zamawiającego nie później niż 30 miesięcy od podpisania umowy. Poznaliśmy też już wstępne trasy, na których mogłyby się pojawić hybrydowe pojazdy. Lokomotywy mają ciągnąć pociągi z Zielonej Góry do Warszawy przez Głogów, Leszno i Łódź, jak również obsługiwać relacje kursujące przez Żagański węzeł kolejowy. To oczywiście tylko wybrane relacje, a o
reszcie z nich pisaliśmy w tym tekście.