PKP Intercity rozstrzygnęło największy w swojej historii przetarg na nowe wagony. Wykonawcą został FPS Cegielski, który ma dostarczyć 300 wagonów za ponad 4 miliardy złotych - z opcją na 150 kolejnych.
Przetarg trwał długo - PKP Intercity ogłosiło go pod koniec 2022 roku. Rok później przewoźnik otworzył
oferty złożone przez dwóch producentów: H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania oraz Newag z Nowego Sącza. Pierwsza z tych firm we wszystkich siedmiu zadaniach zaproponowała najniższą cenę i została ogłoszona zwycięzcą.
Realizacja nie była jednak pewna - PKP Intercity na zamówienie podstawowe miało tylko 2 844 498 000,00; budżet był zatem rażąco niedoszacowany. Teraz przewoźnik uzyskał zgody korporacyjne na powiększenie tej kwoty aż do 4 238 580 000 zł brutto. Dzięki temu zaakceptowano ofertę FPS i rozstrzygnięto przetarg.
Przewoźnik będzie mógł skorzystać z prawa opcji i zamówić dodatkowych 150 wagonów. Wówczas kwota zamówienia zwiększy się do 6 357 870 000,00 zł brutto. Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Nowe wagony w pociągach klasy średniej
W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:
• 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
• 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
• 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
• 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
• 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
• 38 wagonów restauracyjnych;
• 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h.
Z prędkością 200 km/h i dopuszczeniem zagranicznym- Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę – wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.
Zakupione w tym przetargu wagony mają opierać się o
nowe standardy i wytyczne projektowania taboru. Mają mieć bardziej przytulne i komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem oraz m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Będzie klimatyzacja, system przeciwpożarowy i monitoring wizyjny. Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które mają być wygodniejsze niż dotąd. Przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, zyska plac do zabaw.