Krótko po zapowiedzi zarządu PKP Intercity dotyczących napraw głównych i modernizacji wagonów typu 609A, przetarg na naprawdę tych pojazdów pojawił się na europejskiej platformie przetargowej.
PKP Intercity skieruje do naprawy na 5. poziomie utrzymania 14 wagonów typu 609A. W ramach zadania podmiot, który zajmie się przebudową pojazdów, wykona w nich później przegląd na 3. poziomie utrzymania.
PKP Intercity wymaga wykonania modernizacji wszystkich 14 wagonów nie później niż w terminie 18 miesięcy od dnia udzielenia zamówienia, a późniejszego wykonania przeglądu na 3. poziomie utrzymania nie później niż w terminie 18 miesięcy od wykonania modernizacji. Przy czym pierwszy wagon ma być gotowy w 280 dni po podpisaniu umowy. Biorąc pod uwagę to, że otwarcie kopert z ofertami ma mieć miejsce 10 sierpnia 2021, daje to minimalne szanse na to, że w przyszłe wakacje zobaczymy już pierwsze przebudowane rowerowe „stodoły”.
Kryteria oceny ofert to: okres gwarancji i rękojmi za wykonaną usługę (10%), termin wykonania naprawy wraz z modernizacją jednego wagonu (5%), termin wykonania naprawy wraz z modernizacją pierwszego wagonu (5%) oraz cena (80%).
Szczegóły techniczneZnamy już większość szczegółów technicznych, jakimi charakteryzować się będą wagony 609A po kompleksowej przebudowie. Po pierwsze: będzie można nimi przewieźć 36 rowerów, czyli tyle ile obecnie, ale zmieni się układ wnętrza, które będzie pozbawione kłopotliwego korytarza (wcześniej wagony te były wagonami pocztowymi i z tego wynika ich obecność), utrudniających dostanie się do przestrzeni dla rowerów. Już w specyfikacji zaznaczono, że wieszaki mają być przygotowane do rowerów z kołami 29 cali. Pod częścią wieszaków znajdą się rozkładane siedzenia, których będzie można użyć, gdy rowery nie będą zawieszone. Będzie też można przewieźć dwa tandemy, co jest rozwiązaniem wręcz rewolucyjnym. Oprócz miejsc na rowery znajdą się tu stelaże do przewozu 10 par nart i 10 desek snowboardowych.
Wagony nie zostaną pozbawione dwuskrzydłowych drzwi ładunkowych, obecnie, z trudnych do zrozumienia przyczyn, trwale zamkniętych. Drzwi zostaną zmodernizowane i będą odskokowo przesuwne, podobnie jak jednoskrzydłowe drzwi wejściowe na krańcach wagonów. Co więcej, w drzwiach mają pojawić się rampy, które ułatwią załadunek rowerów!
Przestrzeń dla pasażerów prawdopodobnie będzie pozbawiona przedziałów (jak na poniższym schemacie). Będą w nich dwie toalety, co akurat jest dość kontrowersyjne z uwagi na niewielką liczbę miejsc dla pasażerów w tych wagonach (zamiast jednej z nich można by pozostawić więcej miejsc dla roweru, lub np. dla wózka dziecięcego). W wagonach pojawi się klimatyzacja, nadajniki wifi i wzmacniacze sygnałów, pod każdym siedzeniem znajdzie się ładowarka klasyczna i usb. Oczywiście będzie też monitoring, a także system informacji pasażerskiej. W połączeniu z nowymi wózkami z hamulcami tarczowymi (takie będą zamawiane), jeśli tylko PKP Intercity zamówi do wagonów wygodne siedzenia, rowerzyści będą mogli podróżować w iście komfortowych warunkach.
O tym, że wagony 609A przeżyją drugą młodość
pisaliśmy tutaj.