Dobre wyniki przewozowe PKP Intercity przełożyły się na osiągnięty w ubiegłym roku zysk finansowy. Przewoźnik odnotował znacznie wyższy, niż w ubiegłym roku, zysk operacyjny. Dobrze pod względem finansowym radziło też sobie w 2023 r. Polregio.
Zysk operacyjny za ubiegły rok okazał się większy, niż w roku poprzednim (2023 r. – 90,7 mln zł, 2022 r. – 52,5 mln zł). Nadzieje poprzedniego zarządu były jednak większe: w komunikacie spółki z początku bieżącego roku pojawiła się szacowana kwota 120 mln zł. Zysk ze sprzedaży (przed opodatkowaniem i potrąceniami) wyniósł 214 mln zł. Warto jednak przypomnieć, że – jak pisaliśmy w obszernej analizie – korzystne wyniki PKP Intercity są w dużej mierze wynikiem
wzrostu dotacji z budżetu państwa.
Przed nami kolejne rekordy?Wzrosły przychody netto ze sprzedaży biletów zarówno w komunikacji krajowej (zdecydowanie dominujące), jak i w przewozach międzynarodowych. Łącznie wyniosły one 4,999 mld zł. Wyższe niż w poprzednim roku są jednak również koszty działalności operacyjnej (4,785 mld zł) – procentowe tempo ich wzrostu było nieznacznie większe, niż w przypadku przychodów (28% kontra 27,9%).
Przypomnijmy: w roku 2023 PKP Intercity przewiozły
ponad 68 mln pasażerów – 18,15% liczby
podróżnych wszystkich przewoźników. Jest to najwyższy wynik w historii powołanej w 2001 r. spółki. Poprzednim rekordowym pod tym względem rokiem był 2022 (
ponad 59 mln), a wcześniej – przedpandemiczny 2019 (przeszło 49 mln).
Plany PKP Intercity na bieżący rok to przekroczenie progu 75 mln pasażerów. Biorąc pod uwagę
padanie kolejnych rekordów, osiągnięcie tego celu jest prawdopodobne.
Polregio też coraz bardziej na plusieNowy zarząd zamierza
osiągnąć rentowny charakter większej liczby połączeń, przesuwając środki z rekompensaty (w ubiegłym roku było to 1,89 mld zł) na uruchomienie większej liczby połączeń w regionach o mniejszej gęstości zaludnienia i słabiej do tej pory skomunikowanych kolejowo. Sama stawka rekompensaty za pociągokilometr ma zostać obniżona najmocniej, jak to możliwe. Poprawa efektywności to konieczny warunek konkurencyjności w zbliżających się
przetargach na obsługę połączeń dalekobieżnych – ich przeprowadzenie będzie ważną częścią wdrażania unijnego IV Pakietu Kolejowego.
Drugim pod względem pracy przewozowej, a pierwszym pod względem liczby podróżnych przewoźnikiem pasażerskim w Polsce było w roku 2023 Polregio. Również ta spółka poprawiła swoje wyniki finansowe: zysk netto wzrósł z 16,651 mln zł (2022 r.) do 28,474 mln zł. Przychody netto ze sprzedaży udało się zwiększyć o 25,4% (z 1,908 mld zł do 2,393 mld zł). Koszty działalności operacyjnej wzrosły w tym czasie o 24,8% (z 1,873 mld zł do 2,338 mld zł).