Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Intercity: Rosną zyski netto

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
19-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-07-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Intercity: Rosną zyski netto
fot. PKP Intercity
Dobre wyniki przewozowe PKP Intercity przełożyły się na osiągnięty w ubiegłym roku zysk finansowy. Przewoźnik odnotował znacznie wyższy, niż w ubiegłym roku, zysk operacyjny. Dobrze pod względem finansowym radziło też sobie w 2023 r. Polregio.

Zysk operacyjny za ubiegły rok okazał się większy, niż w roku poprzednim (2023 r. – 90,7 mln zł, 2022 r. – 52,5 mln zł). Nadzieje poprzedniego zarządu były jednak większe: w komunikacie spółki z początku bieżącego roku pojawiła się szacowana kwota 120 mln zł. Zysk ze sprzedaży (przed opodatkowaniem i potrąceniami) wyniósł 214 mln zł. Warto jednak przypomnieć, że – jak pisaliśmy w obszernej analizie – korzystne wyniki PKP Intercity są w dużej mierze wynikiem wzrostu dotacji z budżetu państwa.

Przed nami kolejne rekordy?

Wzrosły przychody netto ze sprzedaży biletów zarówno w komunikacji krajowej (zdecydowanie dominujące), jak i w przewozach międzynarodowych. Łącznie wyniosły one 4,999 mld zł. Wyższe niż w poprzednim roku są jednak również koszty działalności operacyjnej (4,785 mld zł) – procentowe tempo ich wzrostu było nieznacznie większe, niż w przypadku przychodów (28% kontra 27,9%).

Przypomnijmy: w roku 2023 PKP Intercity przewiozły ponad 68 mln pasażerów – 18,15% liczby podróżnych wszystkich przewoźników. Jest to najwyższy wynik w historii powołanej w 2001 r. spółki. Poprzednim rekordowym pod tym względem rokiem był 2022 (ponad 59 mln), a wcześniej – przedpandemiczny 2019 (przeszło 49 mln).

Plany PKP Intercity na bieżący rok to przekroczenie progu 75 mln pasażerów. Biorąc pod uwagę padanie kolejnych rekordów, osiągnięcie tego celu jest prawdopodobne.

Polregio też coraz bardziej na plusie

Nowy zarząd zamierza osiągnąć rentowny charakter większej liczby połączeń, przesuwając środki z rekompensaty (w ubiegłym roku było to 1,89 mld zł) na uruchomienie większej liczby połączeń w regionach o mniejszej gęstości zaludnienia i słabiej do tej pory skomunikowanych kolejowo. Sama stawka rekompensaty za pociągokilometr ma zostać obniżona najmocniej, jak to możliwe. Poprawa efektywności to konieczny warunek konkurencyjności w zbliżających się przetargach na obsługę połączeń dalekobieżnych – ich przeprowadzenie będzie ważną częścią wdrażania unijnego IV Pakietu Kolejowego.

Drugim pod względem pracy przewozowej, a pierwszym pod względem liczby podróżnych przewoźnikiem pasażerskim w Polsce było w roku 2023 Polregio. Również ta spółka poprawiła swoje wyniki finansowe: zysk netto wzrósł z 16,651 mln zł (2022 r.) do 28,474 mln zł. Przychody netto ze sprzedaży udało się zwiększyć o 25,4% (z 1,908 mld zł do 2,393 mld zł). Koszty działalności operacyjnej wzrosły w tym czasie o 24,8% (z 1,873 mld zł do 2,338 mld zł).
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KZŁ Bydgoszcz zwiększyły rentowność

Biznes

KZŁ Bydgoszcz zwiększyły rentowność

Kolejowe Zakłady Łączności 20 czerwca 2024

Zobacz również:

Blisko 20,3 mln pasażerów PKP Intercity w drugim kwartale 2024

Pasażer

Blisko 20,3 mln pasażerów PKP Intercity w drugim kwartale 2024

inf. pras. PKP Intercity 20 lipca 2024

Składy wagonowe często zastępują Pendolino. Dlaczego?

Tabor i technika

Skąd PKP Intercity pozyskuje dodatkowe lokomotywy?

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

KZŁ Bydgoszcz zwiększyły rentowność

Biznes

KZŁ Bydgoszcz zwiększyły rentowność

Kolejowe Zakłady Łączności 20 czerwca 2024

Zobacz również:

Blisko 20,3 mln pasażerów PKP Intercity w drugim kwartale 2024

Pasażer

Blisko 20,3 mln pasażerów PKP Intercity w drugim kwartale 2024

inf. pras. PKP Intercity 20 lipca 2024

Składy wagonowe często zastępują Pendolino. Dlaczego?

Tabor i technika

Skąd PKP Intercity pozyskuje dodatkowe lokomotywy?

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5