PKP Intercity zleci naprawy P4 i przeglądy P3 450 wagonów firmie PKP Intercity Remtrak ze swojej grupy kapitałowej. Na realizację projektu przewidziano prawie pół miliarda złotych. Obecnie odstawiony jest co czwarty wagon przewoźnika.
Na początku 2024 roku PKP Intercity
chciało przeprowadzić rozpoznanie rynku mające na celu sprawdzenie możliwości zakładów naprawczych oraz producentów taboru, a także określenie wartości projektu. Żadna z firm świadczących czynności utrzymaniowe wagonów nie odpowiedziała na zapytanie o informację. Przewoźnik zdecydował więc o zleceniu napraw na poziomie P4 oraz przeglądów na poziomie P3 dla 450 wagonów własnej spółce PKP Intercity Remtrak.
– Systematycznie rośnie liczba zleceń, które PKP Intercity Remtrak wykonuje dla nas. W latach 2015-2023 spółka zrealizowała aż 5 634 zlecenia, z czego 885 w 2021 roku, 913 w 2022 roku i 1 004 w 2023 roku. Od 2021 roku Remtrak prowadzi również modernizacje wagonów na poziomie P5 a od 2022 roku naprawy lokomotyw na poziomie P4 – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity cytowany w komunikacie. Upadłości kolejnych zakładów w ostatnich latach
budziły liczne kontrowersje.
Jak czytamy w komunikacie, na mocy umowy czynności utrzymaniowe na poziomie P4 i P3 obejmą 34 typy różnych wagonów, w tym:
- wagony COMBO;
- wagony przedziałowe 1. klasy;
- wagony przedziałowe 2. klasy;
- wagony bezprzedziałowe 2. klasy;
- wagony przedziałowe 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- wagony bezprzedziałowe 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- wagony restauracyjne;
- wagony sypialne;
- kuszetki.
W ostatnich latach trwały
liczne inwestycje w Remtrak właśnie pod realizacje tego typu zadań.
PKP Intercity dysponuje łącznie 2059 wagonami, z których 265 to pojazdy dostosowane do prędkości 200 km/h. Jak podał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak,
tylko 60% wagonów spółki nadaje się do eksploatacji, w tym mniej niż połowa najszybszej części floty.