Obawy części mediów i komentatorów nie potwierdziły się – mimo najwyższej w historii podwyżki cen biletów PKP Intercity raportuje świetne wyniki przewozowe za ubiegły miesiąc.
Za nami świetny początek roku na kolei – w styczniu
pociągami wszystkich przewoźników podróżowało ponad 29,6 mln osób. To najlepszy miesięczny wynik w przewozach pasażerskich od stycznia 2012 r. Minie jednak miesiąc, zanim Urząd Transportu Kolejowego poda wyniki za luty. Przewoźnicy mają je jednak już teraz. Skorzystało z tego PKP Intercity, które właśnie pochwaliło się najlepszym lutym w swojej historii.
– W styczniu 2023 przewieźliśmy 4,65 mln pasażerów (+57% więcej niż w styczniu 2022). To najlepszy styczeń w historii spółki. W lutym 2023 przewieźliśmy 4,4 mln pasażerów (+48% więcej niż w II '22). I to jest najlepszy luty w historii spółki – informuje członek zarządu przewoźnika Tomasz Gontarz.
Kontekstem tej informacji jest oczywiście najwyższa w historii PKP Intercity jednorazowa podwyżka cen biletów, którą
wprowadzono w połowie stycznia, a odwołano dziś, 1 marca. W mediach i parlamencie wybuchła burza, choć
podwyżki już wcześniej wprowadzali inni przewoźnicy. Media i komentatorzy nierzadko obawiali się, że bilety stały się zbyt drogie. Po interwencji premiera przewoźnik otrzymał dodatkowe 50 mln złotych, które – razem z oszczędnościami w spółce –
miały pozwolić na powrót do starych cen.
Warto zauważyć, że dynamika wzrostu liczby pasażerów w lutym względem stycznia jednak spadła z 57% do 48% – choć na to wpływ mogą mieć różne terminy ferii zimowych. Warto też pamiętać, że na początku 2022 roku kolej
odczuwała skutki pandemii, a nie rozpoczęła jeszcze masowego przewozu uchodźców. Mimo to, przy najwyższych w historii cenach biletów, przewoźnik bez trudu osiągnął rekordowy wynik.
PKP Intercity w całym 2022 roku
przewiozło około 58,9 mln pasażerów – o 10 mln więcej niż w najlepszym do tej pory 2019 roku. Jak zapowiedział Tomasz Gontarz, w tym roku przewoźnik chce przekroczyć granicę 60 mln przewiezionych osób.