505 pociągów, w tym 34 sezonowych - to liczba połączeń PKP Intercity na dobę w nowym rocznym rozkładzie jazdy. Na wielu popularnych trasach czas jazdy ulegnie skróceniu, przybędzie też kursów krajowych oraz międzynarodowych. Ważną zmianą będzie skierowanie ED250 Pendolino na linię Warszawa - Poznań - Szczecin - informuje przewoźnik.
Nowy rozkład jazdy wejdzie w życie 15 grudnia. W sezonie 2024/2025 podróżni będą mieli do dyspozycji aż 505 połączeń, w tym 471 całorocznych i 34 sezonowe. To aż o 51 połączeń więcej niż w ubiegłorocznym rozkładzie (w rocznym rozkładzie 2023/2024 uruchamialiśmy
454 połączenia, w tym 417 całoroczne). Na najpopularniejszych trasach pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych: co godzinę między Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny z Poznania do Krakowa oraz co dwie godziny pomiędzy Gdynią a Wrocławiem. Atrakcyjna siatka połączeń zostanie utrzymana na najpopularniejszych ciągach komunikacyjnych. Pociągi ze stolicy pojadą do Krakowa i Trójmiasta średnio co godzinę. Dzięki wprowadzeniu stałych linii komunikacyjnych tak, jak w komunikacji miejskiej, rozkład pociągów będzie dla pasażera bardziej czytelny i przewidywalny.
Rekordowe czasy przejazdów. Pendolino w Szczecinie i Poznaniu i krajowe
Od grudnia pociągi PKP Intercity będą kursować z krótszymi czasami przejazdów. Podróżni dotrą szybciej ze stolicy do Szczecina (4 h 18 minut), do Białegostoku (1 h 30 minut) czy Łodzi Fabrycznej (1 h 7 minut). Atrakcyjny czas przejazdu zostanie zapewniony dla pociągów kursujących z oraz na południe kraju. Z Krakowa do Zakopanego pojedziemy
w nieco ponad 2 godziny. O ponad 60 minut skróci się podróż do Zamościa, do którego z Krakowa dojedziemy w niecałe 4 godziny (wcześniej 5 h 9 minut). Ze Szczecina dotrzemy szybciej nie tylko do Warszawy, ale także do Poznania (1 h 50 minut). Mieszkańcy Wrocławia dotrą na pokładzie pociągów PKP Intercity o 20 minut szybciej do Gdańska (4 h 17 minut).
Nowością w ofercie krajowej będzie rozszerzenie siatki połączeń pociągów Pendolino. Od połowy grudnia będą one kursować
ze Szczecina przez Poznań do Warszawy. Poranny skład wyjedzie ze Szczecina przed 8:00 i pokona tę trasę w 4 h 18 minut. Powrotne EIP do Szczecina pozwoli wrócić ze stolicy po 20:00. Oprócz postoju w Poznaniu pociąg zatrzyma się w Stargardzie i Krzyżu, co pozwoli na przesiadkę w kierunku Gorzowa.
Nowe połączenia międzynarodowe i krajowe
W rozkładzie pojawią się cztery nowe połączenia do Czech. Pociągi
IC Baltic Express będą zatrzymywać się nie tylko w największych polskich miastach, tj. Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu czy Wrocławiu, ale także w mniejszych ośrodkach, m. in. w Tczewie, Inowrocławiu, Gnieźnie, Lesznie i Kłodzku. Co więcej, składy PKP Intercity po raz pierwszy zatrzymają się na stacjach Bystrzyca Kłodzka i Międzylesie. Po stronie czeskiej w drodze do Pragi będziemy mogli wysiąść i wsiąść m. in. w Pardubicach. Połączenia będą realizowane w godzinach porannych, popołudniowych oraz nocą. Taka oferta zapewni pasażerom dużą elastyczność w wyborze dogodnego połączenia. Nowością w ofercie międzynarodowej będzie również pociąg IC Galicja, który pojedzie z Przemyśla przez Kraków do Berlina. Będzie to trzecia para połączeń na tej trasie. Pozwoli to na ruch pociągów co 4 godziny z Krakowa, Katowic, Wrocławia do stolicy Niemiec.
W nowym rozkładzie jazdy znajdzie się również atrakcyjne połączenie Warszawy z Wrocławiem (EIC Ślęża z rekordowym czasem przejazdu 3 h 33 min). Z Warszawy na Dolny Śląsk dojedziemy również pociągiem IC Konopnicka (rel. Warszawa – Wrocław), a także składem IC Śnieżka, który od grudnia będzie kursował codziennie, nie tylko w weekendy jak dotychczas. W weekendy podróżni będą mogli skorzystać z pociągu IC Beskidy Warszawa Wschodnia – Wisła Uzdrowisko. W województwie małopolskim pociąg ten zatrzyma się na stacji Zator Park Rozrywki (kolejne nowe miejsce zatrzymania pociągów PKP Intercity).
Ze stolicy województwa małopolskiego do Przemyśla kursować będzie pociąg IC Gierymski, a do Szczecina pojedzie skład IC Sukiennice, który w sezonie letnim będzie jeździć w wydłużonej relacji do i z Zakopanego. Dzięki rozszerzeniu terminów kursowania pociągu IC Halny (Zakopane – Poznań) mieszkańcy Podhala zyskają codzienne połączenie z Wrocławiem i Poznaniem. Nowym miejscem zatrzymania w regionie będzie stacja Mielec, przez którą kursować będzie skład IC Hetman Hrubieszów Miasto – Kraków Główny.
Z Kielc do Wilna, z Kołobrzegu do Zakopanego...W związku ze zmianą trasy pociągu IC Hańcza (Kraków – Wilno) mieszkańcy Kielc, Skarżyska-Kamiennej i Radomia zyskają bezpośrednie połączenie z Białymstokiem oraz pierwsze od kilkudziesięciu lat połączenie międzynarodowe. Wśród pozytywnych zmian dla województwa świętokrzyskiego warto również wspomnieć o rozbudowanej siatce połączeń na trasie Kielce – Kraków. Podróżni będą mogli skorzystać aż z 14 par połączeń, czyli o 6 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.
Relacja pociągu TLK Lubomirski zostanie wydłużona do Kołobrzegu (wcześniej Gdynia – Zakopane). Dzięki temu mieszkańcy województwa pomorskiego zyskają codzienne, bezpośrednie połączenie do Warszawy, Radomia, Kielc, Krakowa i Zakopanego. Co więcej, od grudnia pociągi IC Wybrzeże i IC Słowiniec będą codziennie jeździć w wydłużonej relacji do i z Łodzi. Pociągiem IC Lazur dojedziemy do i z Łodzi także od poniedziałku do piątku (obecnie jeździ tylko w wakacyjne weekendy).
Komfortowe podróże – ale utrudnienia na sieci
W rozkładzie 2024/2025 liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC, obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT). Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC (w obecnym rozkładzie zaplanowane są 303 pociągi w kategorii IC, w nowym – 359). Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki podróży, klimatyzację i urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdka elektryczne, a wnętrze pociągu jest wyposażone w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami.
Przewoźnik przypomina, że podczas obowiązywania nowego rocznego rozkładu jazdy PKP PLK będą prowadziły szeroko zakrojone prace inwestycyjne. Ich miejsca to – między innymi –
węzeł katowicki, odcinek Poznań – Zbąszynek, linia 202 między Lęborkiem a Słupskiem, linia 38 na odcinku Ełk – Korsze i odcinek Kozłów – Sędziszów na linii 8. Szczegóły związane ze zmianą organizacji ruchu, objazdami oraz autobusową komunikacją zastępczą będą podawane przez przewoźnika i zarządcę infrastruktury na bieżąco.