Jeszcze w pierwszym kwartale 2024 roku PKP Intercity ogłosi największy dotąd przetarg na nowe składy zespolone. Będzie ich 23.
Wygląda na to, że za kilka lat do 20 pociągów Pendolino dołączą 23 składy zespolone o dość podobnych parametrach. – W pierwszym kwartale 2024 zamierzamy zorganizować postępowanie przetargowe w tym zakresie. Chcemy, by były to pojazdy bardzo nowoczesne, oferujące nową jakość dla pasażerów, by zachwycały designem. Liczymy, że nowe, szybkie pojazdy sprawią, że powtórzymy efekt Pendolino, kiedy przyciągnęliśmy do szybkich składów nowych pasażerów – powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Wiemy, że pojemność składów ma być podobna do istniejących pojazdów Pendolino, PKP Intercity chce też, by rozpędzały się, tak jak ED250, do prędkości 250 km/h. W przeciwieństwie do Pendolino będą jednak dwu, a nie trzysystemowe. Będą mogły kursować pod obecnie istniejącym w Polsce napięciem (3 kV DC), ale także pod 25kV AC. Poza Polską mają być homologowane w Czechach.
– Chcemy, by większość nowego taboru była przygotowana fabrycznie do pracy pod napięciem 25 kV AC. Ma to związek z budową nowych, szybkich linii kolejowych w ramach kolejowego komponentu CPK – dodał Oniszczuk. Po za tym nowe pojazdy uzupełnią siatkę połączeń obecnie obsługiwaną przez ED250 (Pendolino).
O nowych pojazdach rozmawialiśmy podczas konferencji prasowej poświęconej
zakupowi 63 szybkich lokomotyw przez spółkę od Newagu. Czy Newag będzie zainteresowany dostawą także nowych składów zespolonych na 250 km/h?
– Oczywiście taką decyzję podejmiemy, gdy już zobaczymy specyfikację przetargu, jednak proszę pamiętać, że podjęliśmy decyzję o strategicznej współpracy z firmą Hyundai, która ma spore doświadczenie na rynku szybkich pojazdów – powiedział Józef Michalik, wiceprezes Newagu.