Do 20 zespołów trakcyjnych Pendolino, które mogą kursować z prędkością 250 km/h, za kilka lat ma dołączyć 35 składów zespolonych zdolnych jeździć z taką samą prędkością.
Zakup składów zespolonych o parametrach podobnych do Pendolino planowany jest w ramach programu inwestycyjnego PKP Intercity do roku 2030,
który właśnie ogłosiła spółka. Nowe pociągi mają kursować ma ramach siatki połączeń „premium” i po liniach do tego przygotowanych kursować z prędkością do 250 km/h.
– Przetarg na zakup 35 takich pojazdów chcielibyśmy ogłosić jeszcze w tym roku, ewentualnie w następnym – powiedział Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity. Finansowanie zakupów miałoby pochodzić z kredytów, środków własnych spółki, a być może także z obligacji lub Krajowego Programu Odbudowy.
Na liście zaprezentowanej przez PKP Intercity, obok zakupu zespołów trakcyjnych, umieszczono także modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych już posiadanych przez spółkę. Okazuje się, że do programu inwestycyjnego wpisano naprawę najwyższego stopnia (P5) włącznie z unowocześnieniem Flirtów i Dartów lub Dartów i Pendolino (spółka posiada 20 ED160 Flirt, 20 ED161 Dart i 20 ED250 Pendolino), które w 2030 roku będą miały 15 lat. Łącznie w tej rubryce wpisano 54 pojazdy, więc przebudowa projektowana na przyszłość może dotyczyć także właśnie wchodzących do ruchu
po naprawach ED74. – Każdy pojazd po 15 latach wymaga naprawy poziomu P5. Po tym czasie technologia się zmienia, pojazdy nie stwarzają już takiego komfortu, jakie prezentowały jako nowe. Aby były wciąż atrakcyjne dla pasażera wprowadza się pewne zmiany, na przykład poprawia się system informacji pasażerskiej, wstawia ładowarki, lepszy internet czy fotele. Zobaczymy jakie nowinki przyniosą najbliższe lata i będziemy śledzić trendy, które pozwolą nam w przyszłości walczyć o pasażera – dodał Oniszczuk.