Spółka PKP Intercity odniosła się do naszego artykułu, w którym wskazaliśmy na opóźnienia oraz różnice w realizacji Strategii Taborowej PKP Intercity, w stosunku do założeń.
Cały tekst dotyczący problemu dostępny jest tu:
„Strategia taborowa PKP Intercity nieco kuleje”. Poniżej przedstawiamy stanowisko PKP Intercity do tego tekstu, które otrzymaliśmy po południu 15 stycznia.
– PKP Intercity realizując strategię rozwoju od roku 2016, przeprowadziło jej 3 aktualizacje. Pierwsza z nich przyniosła nowe projekty i zwiększenie kwoty z 2,5 mld zł do 7 mld zł, druga zaś wprowadziła kolejne zadania taborowe i infrastrukturalne, a kwota wzrosła z 7 do 19 mld zł. Ostatnia aktualizacja, ogłoszona z początkiem 2022 roku, to kwota 27 mld złotych w perspektywie do 2030 roku – czytamy.
– Dotychczas w ramach jednej strategii rozwoju pn.: „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” z kolejnymi jej aktualizacjami zostało zrealizowanych wiele projektów taborowych w zakresie zakupu i modernizacji, a także rozwijane są zadania inwestycji infrastrukturalnych. W okresie do końca 2023 roku PKP Intercity zakontraktowało inwestycje taborowe na kwotę 8,5 mld zł – napisał Cezary Nowak. Poniżej podsumowanie przedstawione przez PKP Intercity.
Lokomotywy i wagony– W ramach tej kwoty zakupione zostały w sumie 43 nowe lokomotywy (33 do tej pory dostarczone Griffiny i 10 małych lokomotyw manewrowych CZ Loko – dop. red.) oraz zmodernizowanych 167 pojazdów (w tej liczbie są prawdopodobnie rozmaite prace np. przy EP09, także na poziomie P4 – dop. red.). Spółka kupiła 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz zmodernizowała 14 jednostek ED-74. Producenci na zlecenie PKP Intercity zmodernizowali w sumie 887 wagonów, wyprodukowanych i przekazanych zaś zostało w sumie 81 nowych wagonów – czytamy.
– W trakcie realizacji pozostają kontrakty na dostawę w sumie 76 nowych lokomotyw Griffin (dwie umowy: jedna na 20 elektrowozów, druga zaś na 46 lokomotyw); 78 nowych lokomotyw Griffin o prędkości 200 km/h (dwie umowy: 15 lokomotyw wielosystemowych i 63 elektrowozy z opcją na kolejne 32 pojazdy) oraz 16 lokomotyw hybrydowych (wykonawca PESA Bydgoszcz). W zakresie modernizacji wagonów w trakcie realizacji pozostają zamówienia m.in. na modernizację 50 wagonów do typu COMBO (wykonawca H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych); modernizacja 45 wagonów do typu COMBO (wykonawca PKP Intercity Remtrak); 40 wagonów typów Z1A, Z1B i Z1B PRM (wykonawcy: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych i PESA Mińsk Mazowiecki); modernizacja 90 wagonów do typu 174A (wykonawca: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych), modernizacja 60 wagonów do typu 141A20-ROP (wykonawca: PKP Intercity Remtrak).
Spółka pisze też o innych zadaniach, które są w fazie przetargowej.
– Prowadzone są obecnie postępowania przetargowe na różnym etapie zaawansowania m.in. na zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, zakup 38 siedmiowagonowych składów typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi. Podjęta została przez Zarząd decyzja w sprawie rozstrzygnięcia postępowania na zakup 300 nowych wagonów z prawem opcji na kolejne 150 pojazdów, która otworzyła drogę do starań o dalsze zgody korporacyjne Rady Nadzorczej i Walnego Zgromadzenia, co wynika z przekroczenia wartości oferty złożonej w postępowaniu w stosunku do kwoty, którą PKP Intercity planowało przeznaczyć na ten cel. W planach przetargowych na pierwsze półrocze 2024 roku jest ogłoszenie m.in. postępowania na zakup 23 elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości do 250 km/h – pisze Cezary Nowak.
Stacje postojoweW zakresie inwestycji w stacje postojowe spółki w różnych lokalizacjach, gdzie wskazywaliśmy duże opóźnienia, spółka zaznacza, że do końca 2023 roku zakontraktowała inwestycje na kwotę 400 mln zł. i trwają już prace na różnym stopniu zaawansowania m.in. w: Szczecinie, Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Lublinie, Gdyni, Białymstoku, Zakopanem oraz Łodzi. Trwa również proces zatwierdzania wyboru najkorzystniejszej oferty na wykonanie przebudowy bocznicy w Przemyślu.
– Zakończono roboty budowlane w zakresie przebudowy wagonowni, lokomotywowni oraz budowa myjni we Wrocławiu. W Warszawie zakończyła się budowa myjni całorocznej, trwają zaś prace modernizacyjne na pozostałym terenie bocznicy kolejowej. W Krakowie również powstała nowa myjnia sezonowa, zaawansowane są zaś prace modernizacyjne w tej lokalizacji. PKP Intercity jest na etapie inicjacji wielu kolejnych projektów inwestycyjnych, mających na celu zapewnienie możliwości obsługi taboru kolejowego na najwyższym poziomie – czytamy w oświadczeniu spółki.