Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP Intercity przedstawia rozkład jazdy na sezon 2018/2019

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-11-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP Intercity przedstawia rozkład jazdy na sezon 2018/2019
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Poza sezonem letnim, od 9 grudnia 2018 roku, PKP Intercity będzie uruchamiać ponad 380 pociągów. Zmieni się rozkład jazdy pociągów krajowych i międzynarodowych, będzie też więcej kursów pociągów Pendolino między Warszawą a Krakowem i Trójmiastem. Niestety na dużej części tras wystąpią objazdy z uwagi na przedłużające się modernizacje linii kolejowych.

Założenia rozkładu jazdy 2018/2019 PKP Intercity przedstawiło podczas konferencji prasowej, która odbyła się 6 listopada. Pociągów ma być więcej niż dotychczas, ale przybędzie ich głównie na najważniejszych magistralach w kraju.

Więcej EIP

– Z połączeń PKP Intercity między Warszawą a Krakowem w pierwszym półroczu 2018 r. skorzystało ponad 1,2 mln pasażerów. Wychodząc naprzeciw potrzebom podróżnych, zwiększamy liczbę połączeń kategorii Express InterCity Premium z Warszawy do Krakowa z 9 do 12 – informuje PKP Intercity. Na Centralnej Magistrali Kolejowej (czyli najszybszej trasie pomiędzy miastami) nie wzrośnie natomiast liczba pociągów w kategorii IC i TLK, czyli ekonomicznych, dotowanych przez państwo, dla klienta z mniej zasobnym portfelem. Ciekawostką jest natomiast IC Łokietek, który kursować będzie w godzinach nocnych przez CMK. W założeniu kolejarzy ma on pozwolić korzystać z oferty kulturalnej w obu miastach.

– Także na drugiej pod względem popularności trasie Warszawa – Trójmiasto będzie więcej par pociągów kategorii EIP – 14, zamiast 12 jak dotychczas – poinformował przewoźnik. Poza EIP po trasie pojadą 4 pociągi TLK, (bez TLK Ustronie, które zmieni od grudnia trasę) i jeden pociąg EIC. W wakacyjne weekendy PKP Intercity uruchomi natomiast połączenie EIC Fregata relacji Warszawa – Kołobrzeg.

[Sprostowanie: W poprzedniej wersji tekstu pisaliśmy błędnie o "jednym lub dwóch pociągach TLK" jadących po północnym odcinku E65. Błąd wynikał z informacji przedstawionych w Portalu Pasażera].

– Widzimy duże zainteresowanie ofertą pociągów Pendolino. Pasażerowie mogą na ich pokładzie korzystać z licznych ulg i promocji, więc to nie jest tak, że te pociągi są dla wybranych. Łatwiej też nam trasować je na liniach, gdzie można jeździć z prędkością do 160 km/h, czy nawet 200 km/h. Wolniejsze składy utrudniają nam zmieszczenie szybszych w rozkładzie jazdy – powiedział Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, podczas konferencji.

Nowe pociągi i relacje

Na trasie Warszawa – Poznań będzie więcej pociągów. Od grudnia PKP Intercity uruchomi ich tu 13, a nie 11 jak do tej pory. Wszystkie pojadą objazdem przez Inowrocław Rąbinek i Gniezno. Z drugiej strony: PKP Intercity zdecydowało się na uruchamianie pociągu IC Konopnicka Warszawa – Zielona Góra nie przez Poznań, lecz przez Wrocław. Podróż ezt Dart ma trwać 6 godzin i 53 minuty. Drugi z pociągów do Zielonej Góry: TLK Paderewski, pojedzie przez Poznań, w czasie o pół godziny krótszym. Więcej bezpośrednich pociągów między stolicą a Zieloną Górą nie będzie.  Nowością będzie TLK Ukiel w relacji Olsztyn -Kraków przez Poznań.

Ponadto IC Banach będzie kursować z Warszawy do Przemyśla przez Sandomierz. Nowy nocny pociąg TLK Pogórze zapewni z kolei połączenie Przemyśla z Wrocławiem. Pociągi obsługiwane przez pojazdy Flirt3 pojadą od grudnia w nowej relacji Warszawa – Kraków przez Centralną Magistralę Kolejową. Składy na Dartach obsłużą relacje: Białystok – Szklarska Poręba przez Warszawę i Wrocław. To kontrowersyjna decyzja, ponieważ pociągi te są słabo przystosowane do obsługi tak długich, do tego nocnych relacji, o czym świadczą liczne negatywne komentarze pasażerów (nie posiadają miejsc leżących, światło w nich jest włączone przez cały okres trwania podróży, nie ma też możliwości oddzielenia się od ewentualnie hałasujących współpasażerów z uwagi na brak przedziałów).

– Pasażerowie chcą mieć opcję jazdy takimi wagonami, bo jest to dla nich tanie rozwiązanie. Gdy poprzednie zarządy PKP Intercity chciały uruchamiać pociągi z miejscami wyłącznie sypialnymi, to spotkały się z prośbami pasażerów, aby w składach były też miejsca do siedzenia – mówił Marek Chraniuk podczas konferencji.

Za granicę z PKP Intercity

W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity przygotowało pociąg IC NightJet "Metropol" relacji Wiedeń/Budapeszt – Wrocław – Berlin, który umożliwi dzienny dojazd do Berlina oraz nocny do Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Po stronie polskiej zatrzyma się m.in. na stacjach Wrocław Główny, Opole Główne, Kędzierzyn-Koźle i Racibórz. Dodatkowo pociąg IC Przemyślanin, jadący z Przemyśla, będzie prowadził grupę wagonów do Berlina, które będą przełączane do pociągu IC NightJet w Katowicach. Wagony do Przemyśla będą odczepiane na stacji w Raciborzu, po czym wyruszą w podróż do Katowic przez Gliwice i Zabrze. Dzięki temu mieszkańcy aż sześciu województw: podkarpackiego, małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i lubuskiego zyskują połączenie międzynarodowe i będą mogli dojechać bezpośrednio do stolicy Niemiec. Dodatkowo pociąg IC Cracovia relacji Kraków – Praga prowadzi grupę wagonów do Budapesztu. Nowością w ofercie PKP Intercity w sezonie 2018/2019 będzie IC Sobieski kursujący z Krakowa do Wiednia.

PKP Intercity upraszcza także nazwy ofert obowiązujących w komunikacji międzynarodowej. Od 9 grudnia 2018 r. wszystkie dotychczasowe limitowane oferty SparDay oraz SparNight zmienią nazwę na Super Promo International oraz wszystkie nielimitowane oferty, które do tej pory miały nazwę „… Special” zmienią nazwę na „Visit…”, np. Visit Grodno.

Zmodernizowane wagony wyjeżdżają na tory


PKP Intercity konsekwentnie realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii wart ok. 7 mld złotych. Przewoźnik podpisuje kolejne umowy na zakup nowego i modernizację dotychczas posiadanego taboru. Z pierwszych efektów tych kontraktów pasażerowie będą mogli skorzystać już od początku 2019 roku.

Na torach pojawią się pierwsze wagony zmodernizowane przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Będą to wagony przedziałowe drugiej klasy. Pasażerowie skorzystają w nich z wygodnych foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, elektronicznego systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Zmodernizowane wagony będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Dostępne będą na trasach: Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok), Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok), Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – (Świnoujście).

Wciąż będą objazdy

Obowiązujący od 9 grudnia br. rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Pociągi na trasie Warszawa – Lublin nadal będą jeździć trasą objazdową przez Łuków. PKP PLK nieśmiało deklaruje, że będzie walczyć o udrożnienie linii nr 7 od, w najlepszym wypadku, trzeciego kwartału 2019.

Z kolei pociągi pomiędzy Warszawą a Poznaniem będą kursować przez Inowrocław i Gniezno do połowy 2019 roku. Wtedy mają wrócić na najkrótszą trasę przez Koło, ale nawet wtedy trzeba się będzie liczyć z licznymi zwolnieniami, bo modernizacja ostatnich elementów magistrali E20 na tym odcinku ma zakończyć się dopiero w grudniu 2019.

Inwestycje realizowane w obrębie węzła krakowskiego sprawiają, że część pociągów ominie Kraków Płaszów i pojedzie przez Nową Hutę. Z kolei TLK Podhalanin i IC Oscypek ominą Kraków. Pierwszy z nich będzie kursować przez m.in. Katowice, Bielsko-Białą, jak również Andrychów, Kęty i Wadowice, które dzięki temu zyskają dostęp do oferty PKP Intercity. Drugi zaś pojedzie przez m.in. Katowice, Bielsko-Białą i Żywiec.

Inwestycje prowadzone przez PKP PLK w 2018 roku tylko w niewielkim stopniu pozytywnie wpłyną na skrócenie czasów przejazdów pociągów PKP Intercity. Kilka minut zysku czasowego uzyskają pociągi kursujące między Krakowem i Wrocławiem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5