Nowy rozkład jazdy pociągów zacznie obowiązywać od najbliższej niedzieli 12 grudnia 2021 roku. PKP Intercity przedstawiło jego założenia.
Podobnie jak w 2021 roku, w rozkładzie jazdy 2021/2022 PKP Intercity uruchomi średnio około 400 pociągów, które będą zatrzymywać się w ponad 420 miastach i miejscowościach. Zwiększy się udział kategorii IC (w stosunku do pociągów TLK) wśród pociągów jeżdżących m.in. z i do Poznania, Lublina, Rzeszowa, Przemyśla, Kielc i Zielonej Góry.
W nowym rozkładzie będzie jazdy pociągów IC będzie 313, podczas gdy w poprzednim było ich 228, a w sezonie 2019/20 – 203. Przez ostatnie dwa lata liczba wagonów po modernizacji wzrosła, co pozwoliło na zwiększenie liczby pociągów w kategorii IC.
Gdzie będzie szybciej?
PKP Intercity informuje, że skróci się czas przejazdu pociągami Pendolino (EIP) z Warszawy do Gdyni (od jednej do czterech minut szybciej), ale na zasadniczym odcinku między Warszawą a Gdańskiem czas przejazdu będzie identyczny jak obecnie. Na tej trasie poza sezonem letnim, w dni powszednie, będzie już tylko jeden pociąg EIC, pięć pociągów TLK/IC oraz 11 pociągów EIP. Zmiana rozkładu jazdy żadnym z nich nie pozwoli dotrzeć do Gdańska ani na godzinę 8, ani nawet na 9.
Chociaż PKP Intercity w informacji prasowej wskazuje, że „Z 24 do 25 wzrośnie liczba codziennych połączeń pomiędzy Trójmiastem a Warszawą” my takich pociągów naliczyliśmy jedynie 17.
– Nowością na torach będzie pociąg IC Wybrzeże, który skomunikuje obydwa ośrodki w dogodnych godzinach. Z Gdyni do Warszawy wyjedzie o godzinie 08:00, a z Warszawy do Gdyni po godzinie 16:00 (dzięki skomunikowaniu z pociągami Regio w Gdyni będzie możliwość tańszego dojazdu także na Pomorze Środkowe - dop. red.). W weekendy na tej trasie będzie kursować nowy pociąg IC Laguna, który będzie dodatkowym połączeniem podczas weekendowych szczytów przewozowych – pisze biuro prasowe spółki.
Dzięki pracom PKP PLK
skróci się natomiast czas przejazdu między Wrocławiem i Poznaniem z 1 godziny i 44 minut do nawet 1 godziny i 28 minut dla najszybszego pociągu (IC Heweliusz). Szybsze staną się podróże również pomiędzy Kielcami a Warszawą, dzięki zakończeniu prac remontowych na linii nr 8 pociągi pokonają tę trasę w około 2,5 godziny, chociaż jest to wciąż wynik daleki od idealnego (trwają prace na linii 8).
Skróci się także czas przejazdu najszybszego składu na trasie Lublin – Rzeszów. M.in. dzięki elektryfikacji linii pociąg IC Górski pokona ją w 2 godziny i 21 minut. Zakończenie prac inwestycyjnych na linii kolejowej numer 16 przyniesie skrócenie czasu podróży na ciągu Bydgoszcz – Toruń – Włocławek – Łódź. Od stycznia podróżni z Bydgoszczy dojadą do stacji Łódź Widzew najszybciej w 2 godziny i 55 minut.
Szybciej wciąż nie będzie
między Warszawą a Poznaniem.
Nowe pociągi i nowe trasy
Więcej (16 zamiast 14) ma być pociągów pomiędzy Wrocławiem a Krakowem. Na tej trasie zacznie jeździć nowy pociąg IC Boznańska, na tory wyjedzie również IC Siemiradzki relacji Wrocław – Przemyśl – Wrocław, kursujący przez Katowice, Opole, Kraków i Rzeszów (
obsługiwany zespołami trakcyjnymi ED74).
Nowy pociąg pojawi się także na trasie pomiędzy stolicą Dolnego Śląska a Warszawą - uruchomiony zostanie skład IC Łużyce relacji Warszawa – Wrocław – Zgorzelec. Jeśli chodzi o zasadniczą trasę Warszawa – Wrocław, to liczba pociągów będzie podobna, czas przejazd większości z nich nieatrakcyjny w stosunku do czasu podróży autem, będzie tu też wyłącznie jeden pociąg EIP.
Warto odnotować zmianę trasy nocnego pociągu z Warszawy do Wrocławia i taboru. Nie będzie tu już kursował Dart.
TLK „Karkonosze” będzie miał w składzie wagon sypialny, według naszej wiedzy nie będzie jednak tańszej kuszetki. (koszt miejsca na łóżku w sypialnym to cena biletu plus 79 złotych w najtańszej opcji trzymiejscowej). Pojedzie do Wrocławia i Szklarskiej Poręby trasą przez Katowice i Opole. Tu ważna uwaga: Karkonosze w nowym zestawieniu pojadą nie 12, ale dopiero 19 grudnia, odjeżdżając z Warszawy o 21:14 (odcinek od Białegostoku do Warszawy nie będzie już przez "Karkonosze" obsługiwany). Pociąg dotrze do Wrocławia na godzinę 4:11, nieatrakcyjną zarówno dla osób chcących spędzić w tym mieście weekend, jak i przyjeżdżających do pracy. Dalej pojedzie do Szklarskiej Poręby Górnej (będzie tu o 7:43).
W nowym rozkładzie wydłużona do Przemyśla zostanie relacja pociągu IC Wawel, kursującego do tej pory pomiędzy stolicą Niemiec a Krakowem. W ten sposób mieszkańcy Podkarpacia zyskają bezpośrednie dzienne połączenie do Berlina. Dodatkowo z Zielonej Góry, Wrocławia, Opola, Katowic, Krakowa i Rzeszowa łatwiej będzie dotrzeć do Lwowa, ponieważ IC Wawel będzie skomunikowany z nowymi pociągami łączącymi Przemyśl z miastem na zachodzie Ukrainy.
Kolejne miasta z dostępem do usług PKP Intercity
W nowym rozkładzie jazdy dostęp do usług PKP Intercity zyskają Sierpc, Rypin, Brodnica i Grudziądz. Wszystko za sprawą nowego pociągu TLK Flisak, który będzie kursować pomiędzy Katowicami a Gdynią. Tym samym mieszkańcy tych miejscowości zyskają możliwość sprawnej podróży do Trójmiasta, stolicy województwa śląskiego, jak również Częstochowy, Łodzi oraz Płocka.
Uruchomienie tego pociągu oznacza przywrócenie ruchu pasażerskiego na odcinku Płock – Sierpc – Rypin – Brodnica, gdzie nie kursują nawet pociągi regionalne, a ostatni pociąg dalekobieżny pojechał tą trasą 25 lat temu. Na odcinek Brodnica – Grudziądz pociąg dalekobieżny powróci po 12 latach przerwy. TLK Flisak pozwoli rozwinąć ofertę dla Płocka, dla którego będzie to już drugie połączenie PKP Intercity uruchomione w tym roku.
W siatce połączeń PKP Intercity pojawią się nowe miasta z woj. podkarpackiego. Zakończenie elektryfikacji linii nr 71 pozwala na zmianę trasy składu IC Górski relacji Rzeszów – Szczecin, który będzie teraz jeździć przez Kolbuszową, Nową Dębę i Tarnobrzeg, zapewniając mieszkańcom tych miejscowości możliwość dojazdu m.in. do Lublina, Warszawy i Poznania.
Nowe możliwości dojazdu nad morze
W wakacyjne weekendy PKP Intercity uruchomi kilka nowych pociągów ułatwiających dojazd nad morze z różnych rejonów Polski. Skład IC Krakowianka połączy Kraków z Kołobrzegiem,
z kolei IC Lazur pojedzie z Łodzi do Ustki przez Warszawę. Z Łodzi będzie kursować także nocny pociąg IC Słupia, który zapewni dojazd do Kołobrzegu przez stolicę. Skład IC Lednica
w wakacyjne weekendy pojedzie w wydłużonej relacji do i z Wrocławia, zapewniając dodatkowe połączenie Dolnego Śląska z Trójmiastem.
Wydłużenie do Ustki relacji pociągu IC Przemyślanin, kursującego do tej pory pomiędzy Przemyślem a Słupskiem, da dodatkową możliwość codziennego, bezpośredniego dojazdu na Pomorze Środkowe mieszkańcom m.in. Przemyśla, Rzeszowa, Krakowa, Górnego Śląska, Wrocławia i Poznania.
Dostosowanie do prac modernizacyjnych i zmiany w kursowaniu
Kontynuowane będą prace inwestycyjne na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpływają na kursowanie części pociągów jeżdżących do i z Warszawy. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej część pociągów będzie kursować przez stację Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście bądź w skróconej relacji do lub z Warszawy Wschodniej.
Przebudowa stacji Łódź Kaliska oraz prace inwestycyjne prowadzone na Warszawskim Węźle Kolejowym wymagają zmniejszenia liczby pociągów łączących Łódź i Warszawę. Na stacji Łódź Kaliska znajdują się bowiem tory postojowe PKP Intercity, a ze względu na jej modernizację liczba składów przewoźnika, które mogą tam stacjonować podczas prowadzonych prac jest znacznie ograniczona.
Trwające prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka – Białystok powodują, że ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, a jedna para zostanie zastąpiona autobusami komunikacji zastępczej (IC Pilecki z Białegostoku do Warszawy i IC Narew z Warszawy do Białegostoku). Mimo dużych utrudnień, siatka połączeń została opracowana tak, aby zachować bezpośredniość połączeń z i do Białegostoku. Modernizacja wymusza ograniczenie liczby połączeń między Białymstokiem a Warszawą z 8 do 7.
W najbliższych miesiącach kontynuowane będą prace modernizacyjne na linii kolejowej numer 351. Wpłynie to na przepustowość trasy Szczecin – Krzyż – Poznań i liczbę połączeń na niej.
W związku z pracami część pociągów na ciągu Poznań – Szczecin zostanie skierowanych na trasę alternatywną przez Rzepin i Zbąszynek. Prace inwestycyjne na linii kolejowej numer 358 spowodują, że przez część roku planowane jest zastąpienie składów obsługujących ciąg Poznań – Zielona Góra przez autobusy komunikacji zastępczej na części trasy, tj. odc. Zbąszynek – Zielona Góra.
Remontowana jest krakowska linia średnicowa, co wpłynie na ograniczenia w ruchu na odcinku Kraków Główny - Podłęże oraz na stacji Kraków Główny. Część składów nadal będzie pomijać stację Kraków Płaszów. Ze względu na prace inwestycyjne ruch pociągów między Krakowem a Zakopanem zapewniony będzie w okresach szczególnie ważnych dla Zakopanego, czyli zimowym i wakacyjnym, a przez pozostałą część roku linia kolejowa łącząca obydwa miasta będzie zamknięta. Ze względu na prace remontowe od października 2022 r. do grudnia 2022 r. nieczynna będzie także linia do Krynicy Zdroju. Zaplanowane prace remontowe na węźle czechowickim spowodują ograniczenie oferty dla Bielsko-Białej.
W momencie rozpoczęcia zaplanowanych prac modernizacyjnych na linii nr 38 na odcinku Ełk - Giżycko, pociągi między Olsztynem a Białymstokiem (IC Rybak, TLK Biebrza) kursować będą przez Szczytno i Pisz, a skład IC Mamry z Wrocławia dojedzie tylko do Giżycka.