13 czerwca wejdzie w życie letnia korekta rozkładu jazdy pociągów. Zmianie ulegnie rozkład jazdy pociągów PKP Intercity. Uruchomione zostaną sezonowe pociągi, do siatki połączeń przewoźnika dołączy też kilka nowych miejscowości, głównie na południowym Podlasiu. Nie wszędzie zmiany będą jednak na lepsze.
Jak poinformowała spółka, w wakacje 2021 PKP Intercity będzie uruchamiać 426 pociągi, podczas gdy w ubiegłorocznym okresie letnim na tory wyjeżdżało średnio 410 składów dziennie. Poziom tegorocznej oferty to w zasadzie powrót do liczby połączeń w ostatnie wakacje przed pandemią. Latem 2019 roku było ich 425.
PKP Intercity w komunikacie chwali się, że "wakacyjny rozkład jazdy przyniesie przyniesie więcej połączeń na kilku popularnych trasach". Spółka wskazuje na linię Wrocław - Poznań, które połączy 15 par pociągów, podczas gdy rok temu było ich 10. Ale... już obecnie między miastami kursuje 15 par pociągów, co sprawia, że więcej pociągów w wakacje tu nie będzie (od miesięcy nie ma już konieczność objazdu magistrali E59 przez Jarocin, ze względu na bliski koniec modernizacji E59). W wakacje jeden z pociągów na tej trasie zmieni kategorię z TLK na IC. O skróceniu czasu przejazdu
na tym odcinku pisaliśmy tutaj.O jeden sezonowy pociąg zwiększy się liczba połączeń na trasie Warszawa – Lublin, natomiast więcej będzie w tej grupie połączeń kategorii IC. Najszybszy pociąg pokona odległość między dwoma miastami o 23 minuty szybciej niż rok temu - w 2 godziny i 9 minut, ale... to o minutę szybciej niż pociągi ze stolicy do Lublina kursują teraz. To wciąż daleko od tego, co obiecała PKP PLK przy początku modernizacji linii nr 7.
PKP Intercity chwali się również ofertą pociągów na zmodernizowanej w końcu trasie Kraków – Katowice (-Wrocław). – Kraków i Katowice połączy 18 par pociągów (rok temu było ich 6), z czego 13 pojedzie w kategorii IC – czytamy w informacji prasowej. Podczas gdy teraz, poza sezonem letnim, rozkład jazdy wskazuje, że jest ich 19, z czego 14 to pociągi IC. PKP Intercity odnosząc się do zeszłego roku wskazuje też na większą liczbę pociągów z Krakowa do Wrocławia. To także ma związek z pełnym otwarciem dla ruchu magistrali E30 między Krakowem a Katowicami, ale miało to miejsce już w grudniu 2020.
Nowe trasy na Podlasiu
Dostęp do usług PKP Intercity uzyska południowa część Podlasia. Pociąg TLK Biebrza pojedzie w wydłużonej relacji Gdynia – Warszawa przez Olsztyn, Białystok, Bielsk Podlaski, Hajnówkę, Czeremchę, Siemiatycze, Sarnaki, Niemojki i Mordy. Tę samą trasę przez południowe Podlasie pokonywać będzie nowy pociąg TLK Żubr relacji Białystok – Warszawa. Osoby ceniące sobie czas przejazdu nie powinny brać tych połączeń pod uwagę, jeśli planują przejazd na trasie Warszawa - Białystok. Pociągi prowadzone trakcją spalinową (o kłopotach PKP Intercity z lokomotywami spalinowymi
piszemy tutaj) przejadą ten odcinek w 4 godziny (TLK Żubr), lub w 4 godziny i 14 minut (TLK Biebrza) w drodze do Białegostoku.
– Dzięki dwóm parom pociągów po kilkunastu latach wrócą do Hajnówki codzienne połączenia dalekobieżne. Mieszkańcy nowych miejscowości w zasięgu usług przewoźnika zyskają możliwość bezpośredniego dojazdu koleją do Warszawy, Białegostoku (z Bielska Podlaskiego i Hajnówki już za 15 zł) czy Trójmiasta. Także dla mieszkańców Warszawy będzie to nowa możliwość wyjazdu na Podlasie. Dzięki ofercie Bilet Taniomiastowy ceny przejazdów pomiędzy stolicą a poszczególnymi nowymi miejscowościami w siatce połączeń przewoźnika na Podlasiu będą w przedziale 19-28 zł – czytamy w komunikacie PKP Intercity
– Od rozkładu jazdy 2014/2015 ponad 120 ośrodków uzyskało dostęp do pociągów PKP Intercity. Od wakacyjnego rozkładu jazdy także mieszkańcy południowego Podlasia będą mogli korzystać z codziennych połączeń dalekobieżnych – mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Oferta na podstawowej trasie z Warszawy do Białegostoku przez Tłuszcz i Małkinię nadal pozostanie mocno poniżej oczekiwań. Latem pojedzie tu 6 par pociągów i jedna para autobusów (obecnie 5 par pociągów i autobus). Czas przejazdu pociągów na tej linii jest tak zły (
w związku z prowadzonymi przez PKP PLK pracami na Rail Baltice), że autobus komunikacji zastępczej PKP Intercity wcale nie jest najwolniejszym połączeniem na tej trasie... (od czerwca pojedzie w 2 godziny i 25 minut). Autem ten dystans, nie przekraczając przepisów ruchu drogowego, można przejechać w czasie poniżej 2 godzin.
Pociągi przewoźnika zaczną zatrzymywać się na nowym przystanku Łódź Retkinia, co zwiększy dostępność oferty połączeń dalekobieżnych dla około 70 tysięcy mieszkańców osiedla Retkinia. Siatka połączeń PKP Intercity obejmie także Czerniewice w województwie kujawsko-pomorskim
oraz Uherce Mineralne na Podkarpaciu, co umożliwi turystom dojazd w pobliże Jeziora Solińskiego.
Łatwiej nad morze
W wakacyjne weekendy PKP Intercity uruchomi nowy pociąg TLK Jamno łączący Wrocław z Ustką, który ułatwi dojazd na Pomorze Środkowe mieszkańcom Dolnego Śląska i Wielkopolski.
Do Ustki będzie można też dojechać dzięki wydłużonej relacji składu IC Gwarek, kursującego poza sezonem letnim pomiędzy Katowicami a Słupskiem, między innymi przez Wrocław, Opole i Poznań. Z Wrocławia jeździć będzie skład IC Swarożyc, który zapewni połączenie z Kołobrzegiem. W wakacje grupa wagonów dołączana do pociągu TLK Ustronie relacji Kraków – Kołobrzeg - Kraków połączy stolicę Małopolski i Warszawę z Ustką. To dobra decyzja, bowiem w sezonie letnim
ponownie nie pojedzie Pociąg Słoneczny Kolei Mazowieckich.– Trasa pomiędzy stolicą a Trójmiastem należy do najpopularniejszych, w wakacyjne weekendy dodatkowo będzie ją obsługiwać pociąg IC Lazur relacji Łódź Fabryczna – Gdynia – Łódź Fabryczna. Mieszkańcy Podkarpacia zyskają dodatkową możliwość dojazdu do Trójmiasta dzięki wydłużeniu do Przemyśla relacji składu TLK Artus łączącego na co dzień Gdynię
z Krakowem – pisze przewoźnik.
IC Karłowicz relacji Warszawa – Zakopane przez Radom, Kielce i Kraków to połączenie, które w sezonie wakacyjnym zapewni możliwość dojazdu do Zakopanego. Do pociągu TLK Artus relacji Gdynia – Przemyśl – Gdynia będzie dołączana grupa wagonów do Jeleniej Góry. Pociąg TLK Rozewie relacji Gdynia – Bielsko-Biała – Gdynia oprócz grupy wagonów bezpośrednich do Jeleniej Góry, umożliwi także bezpośredni dojazd do Zwardonia.
W niedziele uzupełnione zostaną połączenia na tarasie Lublin – Rzeszów – Lublin poprzez wydłużenie do Rzeszowa relacji pociągu IC Kochanowski łączącego na co dzień Lublin
i Bydgoszcz. Mieszkańcy Bydgoszczy będą mieli możliwość skorzystania z elektrycznych zespołów trakcyjnych – 3 pary pociągów relacji Warszawa – Bydgoszcz – Warszawa będą obsługiwane pojazdami ED161 Dart. To nowość w rozkładzie jazdy.
PKP Intercity w komunikacie nie informuje, kiedy ruszą pociągi z Warszawy do Radomia, na wciąż modernizowanej linii nr 8. "Rynek Kolejowy" dowiedział się, że
jest na to szansa od końca czerwca.Wagony Combo ruszają na tory
W okresie wakacyjnym na torach
zadebiutują wagony Combo, z których pierwsze zostały odebrane przez PKP Intercity w końcu kwietnia, ale dotychczas nie wyjechały na trasy. Pierwszymi wagonami, do których będą włączane wagony są: IC Piast relacji Gdynia – Kraków – Gdynia, IC Pomorzanin relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław oraz IC Mamry relacji Wrocław – Giżycko – Wrocław.