Spółka PKP Intercity podpisała już bądź rozszerzyła umowy na łączną kwotę ponad 2 mld zł – w ramach wartego 7 mld zł programu inwestycyjnego do 2023 r. Dotyczą one m.in. zakupu 20 nowych lokomotyw elektrycznych i modernizacji wagonów. Spółka chce niedługo rozstrzygnąć przetarg na 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Artur Resmer, członek zarządu PKP Intercity, podczas wystąpienia na Europejskim Kongresie Gospodarczym przypomniał, że PKP Intercity realizują rozpisaną do 2023 r. strategię inwestycyjną, oszacowaną na 7 mld zł. Inwestycje te obejmują zakupy i modernizacje taboru oraz innego majątku, a także budowę stacji postojowych. – Już na dziś mamy podpisane lub rozszerzone umowy na kwotę ponad 2 mld zł. Współpracujemy np. z takimi podmiotami jak Newag, z którym podpisaliśmy umowę na 20 najnowszych w Polsce
lokomotyw elektrycznych Griffin, z opcją na dodatkowych 10. Współpracujemy też z Cegielskim,
z którym mamy umowy na 90 zmodernizowanych wagonów drugiej klasy przedziałowych, z których już odebraliśmy 44. Zamówiliśmy w Poznaniu jeszcze 80 nowych wagonów i 10 wagonów restauracyjnych – podkreślił Resmer.
Dostawca 12 ezt będzie wyłoniony "wkrótce"
PKP Intercity zamówienia założyła także w Pesie, która modernizuje 255 wagonów. – Będzie też wyprodukowanych 60 nowych wagonów typu combi, wielofunkcyjnych z przestrzenią dla rodziny oraz z przestrzenią dla osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem potrzeb osób poruszających się na wózkach. Będą w nich zainstalowane niestosowane jeszcze w Polsce urządzenia vendingowe m.in. z ciepłymi napojami – dodał cytowany przez Polską Agencją Prasową Resmer. Zaznaczył, że spółka "wkrótce" rozstrzygnie przetarg na 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wyjaśnił, że realizacja strategii taborowej odpowiada na potrzeby związane z rosnącą liczbą pasażerów. W 2018 r. było ich ponad 46 mln – o 8 proc. więcej, niż w 2017 r.; rok wcześniej wzrost wyniósł 25 proc.
200 km/h między Warszawą a Gdańskiem od grudnia
Członek zarządu PKP Intercity deklarował, że spółka ma świadomość pozytywnego odbioru kolei dużych prędkości i jej wpływu na gospodarkę. W tym kontekście prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel przypomniał m.in., że już teraz w Polsce pociągi tego przewoźnika osiągają 200 km/h na liczącym ok. 140 km odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej. Do końca 2019 roku pociągi powinny też osiągać tę prędkość
między Warszawą oraz Gdańskiem. Na 200 km/h przewidziana jest modernizacja połączenia Warszawy z Białymstokiem (w ramach projektu Rail Baltica); podobne parametry są zakładane m.in. dla modernizacji linii z Gdyni w stronę Słupska, Koszalina i Szczecina.
Spółka PKP Intercity zakłada, że po zakończeniu programu inwestycyjnego w 2023 r. jej tabor będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany; w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich też z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu będzie przestrzeń przystosowana dla niepełnosprawnych oraz miejsce na rowery.