Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP Intercity prezentuje nowy rozkład jazdy 2023/2024. Co nowego?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP Intercity prezentuje nowy rozkład jazdy 2023/2024. Co nowego?
Fot. PKP Intercity
417 połączeń całorocznych i 37 sezonowych, więcej pociągów międzynarodowych, a także wzrost o 29 połączeń, kursujących w kategorii InterCity (IC) i obsługiwanych nowoczesnym oraz komfortowym taborem. Tak wygląda nowy roczny rozkład jazdy pociągów PKP Intercity, który wejdzie w życie 10 grudnia.

W nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity będzie uruchamiało średnio 417 pociągów dziennie. Jak chwali się państwowy operator, to o 27 więcej niż obecnie. W sezonie wakacyjnym 2024 kursować mają natomiast 454 pociągi, czyli o 24 więcej niż w 2023 roku.

– Zwiększy się też średniodobowa liczba połączeń międzynarodowych całorocznych z 52 do 63. Utrzymana zostanie dotychczasowa liczba połączeń do/z Poznania, Trójmiasta, Szczecina, Olsztyna, Bydgoszczy, Kielc oraz Lublina. Zwiększy się natomiast liczba połączeń do/z Warszawy, Krakowa, Białegostoku, Opola, Łodzi, Wrocławia i Rzeszowa – napisało PKP Intercity w komunikacie.

Nowe połączenia międzynarodowe

Wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy zwiększy się liczba połączeń międzynarodowych. Dzienny pociąg EC Odra połączy Kraków z Berlinem, po drodze zatrzyma się m.in. w Katowicach, Opolu, Wrocławiu czy Zielonej Górze. Będzie to drugi bezpośredni, obok EC Wawel, pociąg łączący Kraków z Berlinem. Całą trasę przemierzy w 8 godzin i 24 minut, a z Krakowa odjedzie bardzo wcześnie, bo o 4:11.

Natomiast skład EC Danubius (o którym znacznie więcej piszemy tutaj) zapewni poranne połączenie Wrocławia i Krakowa z Wiedniem oraz wieczorny powrót. Pociąg będzie składał się z dwóch grup wagonów – jedna wyruszy ze stolicy Małopolski, druga z Dolnego Śląska. Wagony połączą się w Bohuminie, skąd wyruszą dalej do Austrii. Ponadto od 10 grudnia połączenie IC Chopin zacznie kursować w wydłużonej relacji z Warszawy do Monachium. Nocny pociąg przejedzie przez trzy kraje i po drodze zatrzyma się m.in. w Krakowie, Ostrawie, Wiedniu oraz Salzburgu.

Nowe połączenia krajowe i wydłużone relacje

Od 10 grudnia w rozkładzie jazdy pojawi się nowy pociąg TLK Szczeliniec, który połączy Kraków z Jelenią Górą, zatrzymując się po drodze między innymi w Katowicach, Nysie czy Kłodzku. Podróżni będą mieli do dyspozycji także 2 nowe łączone pociągi do Kłodzka. Składy IC Heweliusz oraz TLK Rozewie pojadą z Trójmiasta przez Bydgoszcz do południowej części Dolnego Śląska. Podczas podróży pasażerowie będą mogli się przesiąść we Wrocławiu do pociągu jadącego do Kłodzka, który będzie obsługiwany zmodernizowanym pojazdem ED74. Uzupełnieniem siatki połączeń na trasie Warszawa – Białystok będzie nowy skład IC Esperanto, a między Przemyślem a Krakowem – pociąg IC Łukasiewicz. Oba będą kursowały w niedziele.

Dodatkowo w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociąg IC Górski kursować będzie w zmienionej relacji Świnoujście – Hrubieszów, a skład IC Zamoyski pojedzie z Kołobrzegu aż do Rzeszowa, a nie jak dotychczas do Hrubieszowa.

Pendolino do Jeleniej Góry

Od nowego rozkładu jazdy część pociągów będzie miała wydłużone relacje zapewniając obsługę kolejnych miejscowości. Pociąg EIP 1602/6102 relacji Warszawa – Wrocław dojeżdżać będzie do Jeleniej Góry i Wałbrzycha. Skład IC Fredro, kursujący dotychczas z Wrocławia do Warszawy, pojedzie dalej aż do Białegostoku. Natomiast trasa IC Morcinek relacji Lublin – Katowice zostanie wydłużona do Gliwic. Pociąg IC Skaryna kursujący do tej pory na trasie Terespol – Warszawa będzie dojeżdżał do Łodzi, a pociąg IC Rejewski, obsługujący trasę Bydgoszcz – Warszawa, pojedzie do Lublina.

Całoroczne bezpośrednie połączenia do Zakopanego

Dotychczas, ze względu na prace modernizacyjne prowadzone na trasie Kraków – Zakopane, bezpośrednio pociągiem do stolicy Tatr można było dojechać tylko w wakacje i ferie zimowe, a przez pozostały okres korzystając z zastępczej komunikacji autobusowej do/z Krakowa. Od 22 grudnia wróci 5 całorocznych połączeń do Zakopanego i 2 sezonowe (o tym czy rzeczywiście tak się stanie, napiszemy wkrótce).

Mieszkańcy Trójmiasta będę mogli dojechać do stolicy Tatr pociągami TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz IC Witkacy. Z Warszawy będzie można pojechać w Tatry 2 pociągami wyruszającymi z Trójmiasta, a także składami EIC Tatry oraz IC Karłowicz rozpoczynającymi bieg w stolicy. Ostatni z nich po drodze zatrzyma się m.in. w Kielcach. Pociąg EIC Tatry pokona całą trasę ze stolicy do Zakopanego w czasie 4 godziny i 53 minuty. To skrócenie o ponad 50 minut względem poprzedniego rozkładu jazdy. Z Krakowa do stolicy Tatr kursować będzie 5 połączeń: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Karłowicz oraz IC Witkacy. Z kolei ze Szczecina przez Poznań i Katowice pojedzie sezonowy skład IC Podhalanin, a z Bydgoszczy sezonowy pociąg IC Halny, który zabierze pasażerów z województwa śląskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego.

Wyższy komfort podróżowania

Rozkład jazdy na sezon 2023/2024 przyniesie poprawę komfortu podróżowania. Liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Podczas obowiązywania nowego rozkładu jazdy kursować będą 54 pociągi kategorii TLK, czyli o 3 mniej niż dotychczas. Natomiast liczba połączeń kategorii IC wzrośnie z 274 do 303.

Nową, wyższą kategorię otrzyma pociąg Wyczółkowski relacji Szczecin – Lublin oraz Uznam jeżdżący między Warszawą a Świnoujściem. Oba składy od 10 grudnia będą zestawione z klimatyzowanych, zmodernizowanych wagonów. "Łukasiewicz", w relacji Kraków – Przemyśl, także przestanie być składem TLK. Doker, kursujący na trasie Trójmiasto – Katowice, Nida relacji Kielce – Warszawa oraz Chemik jeżdżący między Płockiem a Katowicami będą obsługiwane nowoczesnymi zespołami trakcyjnymi ED160 Flirt. Natomiast pociągi Żubr relacji Warszawa – Białystok oraz Czechowicz kursujący z Warszawy do Lublina zmienią kategorię na wyższą wraz z sukcesywnym odbiorem nowych wagonów w 2024 roku.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych

Obowiązujący od 10 grudnia nowy rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Do czerwca 2024 roku kontynuowana będzie modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. Część pociągów nadal będzie obsługiwała stację Warszawa Gdańska, zamiast Warszawy Centralnej lub będzie kursowała w skróconej relacji do/z Warszawy Wschodniej.

Do czerwca 2024 roku kontynuowany będzie remont linii kolejowej nr 25 na odcinku Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz. Skutkuje to przerwą w ruchu i wprowadzeniem na tym odcinku autobusowej komunikacji zastępczej za pociągi IC Witos oraz IC San.

Zarządca infrastruktury dalej będzie prowadził prace remontowe na linii kolejowej 38 na odcinku Ełk – Korsze, skutkujące przerwą w ruchu. Na trasie Olsztyn Główny – Kętrzyn – Giżycko wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Obejmie ona pociągi IC Mamry oraz IC Warmia. W nowym rozkładzie jazdy utrzymana zostanie jazda trasą okrężną przez Szczytno i Pisz pociągów IC Rybak i TLK Biebrza.

Zgodnie z zapowiedzią zarządcy infrastruktury, podczas obowiązywania nowego rozkładu jazdy, rozpoczęte zostaną prace inwestycyjne na katowickim węźle kolejowym. Od 10 grudnia pociągi IC Chopin, IC Cracovia, IC Porta Moravica oraz TLK Galicja zostaną skierowane na trasę okrężną, z pominięciem Katowic. W ciągu trwania całego rozkładu jazdy, prace inwestycyjne sprawią, że organizacja ruchu na stacji Katowice może się zmieniać kilkakrotnie.

Więcej pociągów objętych graficzną rezerwacją miejsc

Od 10 grudnia PKP Intercity będzie zwiększało systematycznie liczbę połączeń, w których podróżni będą mogli wybrać miejsce ze schematu graficznego. Do 174 już udostępnionych połączeń obsługiwanych składami wagonowymi z tą funkcją dołączy kolejnych ponad 50. Graficzna rezerwacja miejsc pozwala wybrać konkretne miejsce w wagonie czy sprawdzić frekwencję w danym pociągu.

Do niedawna funkcja ta była dostępna jedynie w spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych, które mają stałą liczbę miejsc siedzących. W 2023 roku przewoźnik zaczął wdrażać to rozwiązanie również dla połączeń obsługiwanych składami wagonowymi. Docelowo opcja wyboru miejsca ma być dostępna dla wszystkich połączeń krajowych przewoźnika.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dodatkowe pociągi Kolei Śląskich do Wisły

Pasażer

Dodatkowe pociągi Kolei Śląskich do Wisły

Przemysław Brych 06 marca 2024

PLK wdraża wiosenną korektę rozkładu jazdy. Co się zmieni?

Pasażer

PLK wdraża wiosenną korektę rozkładu jazdy. Co się zmieni?

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 06 marca 2024

Zobacz również:

Wszystkie Flirty z wifi. Co z Dartami?

Pasażer

Wszystkie Flirty z wifi. Co z Dartami?

Michał Szymajda 05 marca 2024

Kończy się budowa myjni PKP Intercity we Wrocławiu

Tabor i technika

Kończy się budowa myjni PKP Intercity we Wrocławiu

inf. pras. PKP Intercity, oprac. ms. 22 lutego 2024

Pozostałe z wątku:

Dodatkowe pociągi Kolei Śląskich do Wisły

Pasażer

Dodatkowe pociągi Kolei Śląskich do Wisły

Przemysław Brych 06 marca 2024

PLK wdraża wiosenną korektę rozkładu jazdy. Co się zmieni?

Pasażer

PLK wdraża wiosenną korektę rozkładu jazdy. Co się zmieni?

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 06 marca 2024

Zobacz również:

Wszystkie Flirty z wifi. Co z Dartami?

Pasażer

Wszystkie Flirty z wifi. Co z Dartami?

Michał Szymajda 05 marca 2024

Kończy się budowa myjni PKP Intercity we Wrocławiu

Tabor i technika

Kończy się budowa myjni PKP Intercity we Wrocławiu

inf. pras. PKP Intercity, oprac. ms. 22 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5