PKP Intercity zaprezentowało dziennikarzom 4 typy wagonów, na które złożyło zamówienie. To wagon przedziałowy 2 klasy z przestrzenią dla osób niepełnosprawnych i windą dla nich, przedziałowy wagon 1 klasy z trzema przedziałami menadżerskimi dla 4 osób każdy, wagon restauracyjny, oraz bezprzedziałowy wagon 2 klasy. We wszystkich standardem są indywidualne gniazdka elektryczne, system informacji pasażerskiej oraz klimatyzacja. Pojawi się także bezpłatny internet. Wagony mogą kursować z prędkością maksymalną 200 km/h, do Poznania i Szczecina pojadą jednak ciągnięte lokomotywami zdolnymi pojechać 160 km/h, pojadą też po infrastrukturze przygotowanej do maksymalnie 160 km/h. Więcej na temat zakupu 20 wagonów przez PKP Intercity przeczytasz TUTAJ. O długiej historii zamówienia piszemy TUTAJ.
Uwagę przyciągał wagon restauracyjny – ze śmiałym, ale bardzo interesującym i znakomicie oświetlonym wnętrzem. Na taką ekstrawagancję w projektowaniu wagonów dla potrzeb gastronomicznych dotąd nikt się w Polsce nie odważył, ale efekt jest bardzo obiecujący. Są tu bardzo wygodne fotele, eleganckie półki na bagaż, indywidualne oświetlenie stolików, rolety okienne i oczywiście klimatyzacja. Rezultat jest świetny.
Bardzo ciekawy jest także wagon 2 klasy z przestrzenią dla osób niepełnosprawnych. Trudno przyczepić się w nim do czegokolwiek, jest dobrze oświetlony, bardzo cichy, wykonany z dobrych materiałów. Wydzielona przestrzeń dla pasażerów z ograniczoną mobilnością i winda dobrej jakości to z pewnością atut. Doświadczenia wyniesione z eksploatacji tego wagonu pozwolą przygotować PKP Intercity projekt wagonów Combi, które zamierza zamówić w ramach modernizacji w przyszłym roku. Projekt zakończył już fazę konsultacji z pasażerami.
Wagon 1 klasy to pojazd znany już pasażerom pociągów EIC, z tym wyjątkiem, że w jego środku umieszczono 3 przedziały menadżerskie z 4 fotelami ze stolikiem. Przy każdym fotelu znajduje się regulator temperatury, oświetlenia i głośności komunikatów. Fotele są też częściowo obracane.
Bezprzedziałowy wagon 2 klasy także prezentuje standard znany pasażerom pociągów EIC i IC. FPS w ten sposób zaprojektował przestrzeń w wagonie, że każdy z pasażerów ma widok na to co dzieje się za oknem. Brak tego komfortu był bolączką starszych wagonów bezprzedziałówych posiadanych przez PKP Intercity. Niestety, trudno jest nam zrozumieć, dlaczego fotele w tym wagonie nie są regulowane.