Wybrane weekendowe połączenia EIP będą obsługiwane składami ED250 w trakcji podwójnej przez cały lipiec i sierpień. Powodem jest bardzo duży popyt na miejsca w poszczególnych pociągach, zwłaszcza w relacjach między południem a północą Polski – wynika z odpowiedzi PKP Intercity na nasze pytania. Przewoźnik zapewnia też, że sprawnych Pendolino wystarczy do obsługi rozkładu jazdy, a zastępowanie ich innym taborem w ostatnich dniach nie miało związku z wprowadzeniem łączenia jednostek.
Jak informuje Justyna Moskalewicz-Aderek z biura prasowego PKP Intercity, w ostatni weekend oraz w sąsiadujące z nim dni spółka uruchomiła łącznie cztery pociągi obsługiwane podwójnymi ED250. W piątek 5 lipca był to EIP 3840/1 relacji Kraków Główny – Kołobrzeg, a w sobotę – EIP 8340/1 Kołobrzeg – Kraków Główny. W niedzielę w podwójnym zestawieniu pojechał EIP 5308/9 Gdynia Główna – Rzeszów Główny, który w poniedziałek powrócił z Rzeszowa do Gdyni jako EIP 3508/9.
2xED250 – stała obsada w wakacyjne weekendy
Lista ta musi być jednak niekompletna:
jak już pisaliśmy, w piątek prezes PKP Intercity Janusz Malinowski zamieścił na Twitterze filmik przedstawiający wjazd na stację Warszawa Zachodnia podwójnego Pendolino od strony wschodniej (czyli w kierunku przeciwnym, niż kurs Kraków – Kołobrzeg). Jak wynikało z opisu, pociąg jechał do Krakowa. Sam wpis ukazał się o 9:03, a więc kilka godzin przed rozkładowym przyjazdem EIP 3840 na stację (14:16). Biorąc pod uwagę godzinę odjazdu oraz czas potrzebny na dotarcie do Krakowa i zmianę kierunku jazdy, skład widoczny na nagraniu prezesa obsługiwał prawdopodobnie pociąg EIP5300.
Przewoźnik zamierza stale obsługiwać wybrane pociągi tak wzmocnionymi składami. – Uruchomienie pociągów kategorii EIP w podwójnym zestawieniu jest przewidziane w każdy wakacyjny weekend br. – informuje nasza rozmówczyni. Słuszność takiej decyzji, według PKP Intercity, potwierdzają wyniki frekwencyjne. – Między 5 a 8 lipca średnia maksymalna frekwencja odcinkowa dla pociągów EIP zestawionych z dwóch pojazdów ED250 wynosiła blisko 100% – podkreśla Moskalewicz-Aderek.
Nie brak sprawnych jednostek – ale imprezy masowe
Sprawnych jednostek ED250 we flocie PKP Intercity jest obecnie 17. W dniu wyruszenia na szlak podwójnych Pendolino trzy inne pociągi kategorii EIP (1401 Warszawa Wschodnia – Bielsko-Biała, 5406 Bielsko-Biała – Gdynia Główna i 5100 Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia) było obsługiwanych zastępczym taborem wagonowym. Pasażerowie spekulowali, że przyczyną mogło być właśnie skierowanie jednego z ED250 do wzmocnienia pociągów do Krakowa i Kołobrzegu przy niedostatecznej liczbie czynnych pojazdów tego typu.
Według przedstawicielki PKP Intercity prawdziwy powód był jednak inny. – W związku zaplanowanymi imprezami masowymi na terenie Warszawy i Gdyni oraz bardzo wysoką frekwencją w pociągach, w celu zwiększenia dodatkowej puli miejsc pociąg 4504 relacji Bielsko Biała Główna – Gdynia Główna oraz 5100 Gdynia Główna- Warszawa Centralna został uruchomiony zastępczym składem wagonowym składającym się z 11 wagonów – wyjaśnia Moskalewicz-Aderek [pisownia oryginalna].