Dziś odbyła się konferencja z okazji 20-lecia istnienia PKP Intercity. Spółka poinformowała m. in. o rozpoczęciu prac nad zmianą podejścia do projektowania pociągów.
Jak przypomina spółka, 1 września 2001 roku na tory wyruszyły pociągi PKP Intercity – spółki, która została utworzona w ramach nowo powstałej Grupy PKP. W dalekobieżne podróże po Polsce i Europie pociągami przewoźnika ruszyło od tego dnia ponad 550 milionów osób.
Podsumowanie inwestycjiW podsumowaniu czytamy, że przez 20 lat PKP Intercity wydało na zakup i modernizację taboru oraz unowocześnienie zapleczy technicznych 8 mld zł brutto. Teraz, do 2030 roku, spółka chciałaby wydać 19 mld zł na nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także
piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Dzięki temu 2030 roku cały tabor przewoźnika ma być nowy lub zmodernizowany.
Obecnie PKP Intercity ma zakontraktowane umowy na blisko 5,2 mld zł na tabor i infrastrukturę. W ostatnich latach, w ramach realizowanej strategii taborowej, PKP Intercity odebrało łącznie ponad 600 zmodernizowanych wagonów. W najbliższych miesiącach spółka planuje zlecić modernizację kolejnych 321 wagonów.
Nowa koncepcja
Jak czytamy, równolegle z przygotowaniem kolejnych przetargów PKP Intercity pracuje nad nowym konceptem nowoczesnych wagonów, które w najbliższych latach pojawią się na torach. Nowe podejście do projektowania pociągów ma sprawić, by pociągi jutra były bardziej komfortowe, przyjazne i w pełni funkcjonalne dla podróżnych - tłumaczy przewoźnik.
- Poprzez nowe podejście do projektowania przestrzeni wewnątrz wagonów chcemy wyznaczyć nowy standard podróżowania koleją, co istotnie przyczyni się do wzrostu jej popularności. Pracujemy również nad kolejnymi rozwiązaniami, które sprawią, że zaplanowanie i odbycie podróży pociągiem będzie łatwe, szybkie, komfortowe i atrakcyjne kosztowo. Chcąc by kolej stała się w najbliższych latach środkiem transportu numer jeden długodystansowych podróży, musimy robić wszystko, by stale wypracowywać nowy standard jakościowych podróży – deklaruje Marek Chraniuk, prezes PKP Internicty w komunikacie.
Pierwsze koncepty dotyczą piętrowych składów wagonowych typu push-pull wraz z lokomotywami wielosystemowymi, na zakup których PKP Intercity ogłosiło w lipcu br. postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego. Przewoźnik planuje wzmocnić swoją flotę 38 składami wraz z 45 lokomotywami. To jeden z największych projektów taborowych, który spółka zamierza zrealizować w ramach zaktualizowanego, wartego 19 mld zł programu inwestycyjnego.
Jak przypomina IC, pojazdy
mają być dostosowane do prędkości 200 km/h i planowane są do obsługi połączeń międzyaglomeracyjnych, takich jak np. Warszawa-Łódź czy Kraków-Katowice. Obecnie PKP Intercity
oczekuje wniosków potencjalnych wykonawców o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po weryfikacji wniosków zostaną przeprowadzone dialogi z zakwalifikowanymi do udziału w postępowaniu wykonawcami. Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Rozstrzygnięcie postępowania wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
Przewoźnik podkreśla, że w każdym ze składów planowana jest przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami. Rozwiązania projektowane mają "w sposób całościowy zapewniający pozytywne doświadczenia w oparciu o kluczowe punkty ścieżki pasażera kolejowego". PKP Intercity planuje realizację badania potrzeb grup klientów pod kątem rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, ale
pierwszy przetarg na wybór autora badania się nie udał.
W planach kilkaset nowych wagonów
Poza zakupem składów typu push-pull spółka planuje ogłosić w pierwszym kwartale 2022 roku zakup 300 wagonów z opcją na dodatkowe 150 pojazdów. Oferta PKP Intercity ma jak najlepiej odpowiadać na potrzeby różnych grup pasażerów i różnorodne preferencje, dlatego to zamówienie ma objąć zróżnicowane wagony – zarówno pierwszej jak i drugiej klasy, przedziałowe i bezprzedziałowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, dostosowane do przewozu rowerów, restauracyjne oraz dzienno-nocne, umożliwiające komfortowe podróże w nocy. Wagony będą projektowane już w oparciu o nowe podejście do designu - podkreśla przewoźnik.